וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות אלפים הפגינו בבלארוס נגד הרודן; רוסיה: מוכנים לעזור צבאית

16.8.2020 / 20:30

בהפגנת ענק נגד לוקשנקו, גדשו המונים את רחובות מינסק הבירה וערים אחרות ודרשו את לכתו: "לא נשכח ולא נסלח". לראשונה אחרי שבוע של מחאות, יצא לוקשנקו לעצרת תמיכה משלו, קטנה יותר ואמר כי נאט"ו מעבה כוחות בגבול. פוטין התחייב לסייע אם יידרש

בווידאו: נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו בעצרת תמיכה בו/צילום: רויטרס

מאות אלפים הפגינו היום (ראשון) בבלארוס נגד הנשיא אלכסנדר לוקשנקו. זאת הייתה המחאה הגדולה ביותר נגד הרודן, מאז הבחירות השנויות במחלוקת לפני שבוע, שלטענת האופוזיציה ומדינות המערב זויפו לטובתו. בה בעת, רוסיה אמרה כי היא מוכנה לעזור צבאית אם תידרש לכך.

לפי כתב של רויטרס בבירה מינסק, כ-200 אלף איש קראו ללוקנשקו להתפטר ביום השמיני להפגנות נגדו. לפחות שני מפגינים נהרגו ואלפים נעצרו מאז ההצבעה ביום ראשון שעבר. "אנחנו לא נשכח או נסלח", צעקו המפגינים, שנופפו בדגל האופוזיציה בצבע אדום ולבן במהלך ההפגנות שהיו באווירה חגיגית.

יריביו של נשיא בלארוס, שנמצא בשלטון במשך 26 שנה, אמרו כי ההצבעה זויפה כדי להסתיר את העובדה שהוא איבד את תמיכת הציבור ברפובליקה הסובייטית לשעבר. הוא מכחיש שהפסיד, והתוצאות הרשמיות מראות כי הוא קיבל יותר מ-80% מהקולות.

הפגנת האופוזיציה במינסק, בלארוס, 16 באוגוסט 2020. רויטרס
ההפגנה הגדולה ביותר מאז קריסת ברית המועצות. מינסק, היום/רויטרס

הוא נאם היום בעצמו בעצרת תמיכה שאורגנה גם כן בבירה מינסק, אך זו הייתה קטנה בהרבה בהשוואה להפגנות האופוזיציה, הגדולות ביותר מאז קריסת ברית המועצות ב-1991. בסימן לאתגר שבו עומד לוקשנקו, חלק מהמפעלים הממשלתיים הגדולים ביותר במדינה, עמוד השדרה של הכלכלה הכמו-סובייטית של בלארוס, מחו ופתחו בשביתות.

"כולנו רוצים שלוקשנקו יתפטר", אמר אלכסיי, פועל בן 31 שהזהיר כי ייתכן שהמפגינים לא יישארו שלווים אם הם לא יקבלו את מבוקשם. "כרגע אנחנו עוד מבקשים, אבל בסוף יימאס לנו לבקש".

ההפגנות במינסק ובערים אחרים במדינה נערכו אחרי שיריבתו של לוקשנקו בבחירות, סבטלנה טיחנובסקאיה, קראה ל"מצעד למען החירום". היא נמלטה לליטא אחרי הבחירות בשבוע שעבר וקוראת לקיים ספירה חוזרת של קולות. עם מנוסתה, פורסמו סרטונים שבהם הודתה לכאורה בהפסדה וקראה לאופוזיציה להכיר בניצחון לוקשנקו, אך הם ככל הנראה הוצאו ממנה בכוח. היא פועלת להקמת מועצה לאומית להעברת השלטון.

עוד בוואלה!

"ז'אן ד'ארק" של בלארוס: המורה לשעבר שקמה נגד הרודן האחרון של אירופה

לכתבה המלאה

מריה קולסניקובה, בכירה באופוזיציה ובעלת ברית של טיחנובסקאיה, מכנה את לוקשנקו "הנשיא לשעבר" ואמרה כי עליו לפרוש. היא דחקה בגורמים רשמיים לנטוש אותו. "זאת ההזדמנות האחרונה שלכם להתגבר על הפחד", אמרה. "כולנו פחדנו גם כן. הצטרפו אלינו ונתמוך בכם".

במקביל, הקרמלין מסר היום כי הנשיא ולדימיר פוטין אמר ללוקשנקו כי מוסקבה מוכנה לסייע לבלארוס בהתאם לברית הצבאית שלהן במידת הצורך. עוד אמרו במוסקבה כי מופעל "לחץ חיצוני" על שכנתה ממערב, אך לא ציינו מאין. לוקשנקו פנה לפוטין לאור התמודדותו עם האתגר הגדול ביותר לשלטונו, והשניים שוחחו פעמיים במהלך סוף השבוע.

הקשרים בין שתי בעלות הברית המסורתיות היו מתוחים עד לאחרונה, מכיוון שרוסיה צמצמה את הסובסידיות שעליהן התבסס הממשל של לוקשנקו. רוסיה רואה בבלארוס אזור חיץ אסטרטגי נגד נאט"ו והאיחוד האירופי.

תומכים של נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו בעצרת בבירה מינסק, 16 באוגוסט 2020. רויטרס
"לא הנשיא שלי". מפגינים במינסק, היום/רויטרס

זמן קצר לפני תחילת ההפגנה, האבטחה במינסק הייתה הדוקה עם התאספות תומכי לוקשנקו בפעם הראשונה מאז הבחירות. הוא נשא נאום תקיף, וטען כי טנקים ומטוסים של נאט"ו נפרסו במרחק של 15 דקות בלבד מהגבול. בברית אמרו כי הם עוקבים מקרוב אחרי המצב בבלארוס, אך הכחישו כי יש היערכות צבאית בגבולה המערבי של בלארוס.

לוקשנקו, שטוען שיש מזימה זרה להדיחו, אמר כי בלארוס נתונה תחת לחץ. "כוחות נאט"ו בשערינו. ליטא, לטביה, פולין ואוקראינה ילידתנו, מורות לנו לקיים בחירות חדשות", אמר הנשיא, שהוסיף כי בלארוס "תמות כמדינה" אם אכן יתקיימו בחירות כאלו. "מעולם לא בגדתי בכם ולעולם לא אעשה זאת".

בסוכנות הידיעות הרוסית RIA דווח כי צבא בלארוס יקיים ממחר ועד יום חמישי תמרונים צבאיים במערב המדינה. לפי אומדן של רויטרס, כ-5,000 איש בלבד השתתפו בעצרת התמיכה בלוקשנקו, בעוד שמשרד הפנים אמד אותם ב-65 אלף איש. באופוזיציה אמרו כי הם הוסעו באוטובוסים ואולצו להשתתף. "המולדת בסכנה", אמר אחד הנואמים לקהל, שהשיב: "אנחנו מאוחדים, בלתי-חדירים".

נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו בעצרת תמיכה בבירה מינסק, 16 באוגוסט 2020. רויטרס
"בלארוס תמות אם יהיו בחירות חדשות". לוקשנקו, היום/רויטרס

חלק מתומכי לוקשנקו, מנהל קולחוז לשעבר שמכונה הרודן האחרון של אירופה, נופפו בדגלי המדינה וקראו "למען בלארוס", בזמן ששירים פטריוטיים נוגנו ברמקולים. "אני בעד לוקשנקו", אמרה אלה גאורגיבנה, בת 68. "אני לא מבינה מדוע כולם קמו עכשיו נגדו. אנחנו מקבלים את הפנסיות ואת המשכורות שלנו בזמן בזכותו".

רוסיה ובלארוס השכנות חתמו ב-1999 על הסכם שאמור היה להוביל למדינה מאוחדת, אך הוא מעולם לא יושם באופן ממשי ועד לפני הבחירות דחה לוקשנקו את קריאותיה של מוסקבה להידוק הקשרים הכלכליים והפוליטיים ותיאר זאת כמתקפה על ריבונות ארצו.

תומכים של נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו בעצרת בבירה מינסק, 16 באוגוסט 2020. רויטרס
"המולדת בסכנה". תומכי לוקשנקו בעצרת במינסק, היום/רויטרס

רוסיה חוששת מתהפוכות בגבולותיה מאז מהפכת הוורדים בגיאורגיה ב-2003, המהפכה הכתומה באוקראינה ב-2003-04 והפגנות מיידאן בקייב ב-2014. היא טענה כי המערב גיבה את המפגינים במקרים האלו. בינתיים, האיחוד האירופי מגבש סנקציות חדשות על בלארוס בתגובה לדיכוי האלים של ההפגנות.

בביקור בפולין השכנה, אמר בסוף השבוע שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו כי וושינגטון דנה במצב עם האיחוד האירופי, כשמנהיגי המדינות הבלטיות - אסטוניה, לטביה וליטא - קראו לבלארוס לערוך הפגנות "חופשיות והוגנות". לוקשנקו אמר כי הוא לא זקוק להתערבות מצד ממשלות זרות או מתווכים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully