וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רודן בלארוס על ההפגנות: פוטין הבטיח לעזור במקרה של איום

16.8.2020 / 10:29

לוקשנקו אמר כי הוא שוחח עם נשיא רוסיה, בשל המחאה הגדלה נגד שלטונו. השניים הזכירו גם את "מדינת האיחוד" של רוסיה ובלארוס. עשרות אלפים המשיכו להפגין במינסק נגד השליט ולקרוא לו להתפטר אחרי הבחירות השנויות במחלוקת

בווידאו: המחאה נגד תוצאות הבחירות בבלארוס/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו אמר כי רוסיה התחייבה לסייע לו לשמור על ביטחון המדינה במהלך שיחת טלפון שקיים עם נשיאה ולדימיר פוטין. השיחה ביניהם התנהלה בזמן שעשרות אלפים יצאו לרחובות מינסק הבירה וקראו ללוקשנקו להתפטר, בעוד שעובדי רשת השידור הממלכתית שקלו להצטרף לגל השביתות וההפגנות המוניות.

אחרי שהואשם בזיופים בבחירות שנערכו בשבוע שעבר, לוקשנקו פנה לפוטין לאור התמודדותו עם האתגר הגדול ביותר לשלטונו בן 26 השנים. הקשרים בין שתי בעלות הברית המסורתיות היו מתוחים עד לאחרונה, מכיוון שרוסיה צמצמה את הסובסידיות שעליהן התבסס הממשל של לוקשנקו. רוסיה רואה בבלארוס אזור חיץ אסטרטגי נגד נאט"ו והאיחוד האירופי.

לוקשנקו, שצוטט על ידי סוכנות הידיעות הממלכתית בלטה, אמר כי "בבקשה הראשונה, תספק רוסיה סיוע מקיף לשמירה על ביטחונה של בלארוס במקרה של איומים צבאיים חיצוניים".

בהצהרת הקרמלין לא הוזכר סיעו כזה, אך נאמר כי שני הצדדים הביעו אמון שכל הבעיות בבלארוס ייפתרו בקרוב. בהצהרות של שני הצדדים הייתה התייחסות ממוקדת ב"מדינת האיחוד" של רוסיה ובלארוס.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין יחד עם נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו בטקס חניכת אנדרטה לצבא האדום בעיירה חורשבו, 30 ביוני 2020. AP
רוסיה חוששת משינוי המשטר. פוטין ולוקשנקו בטקס חניכת אנדרטה לצבא האדום/AP

רוסיה ובלארוס השכנות חתמו ב-1999 על הסכם שאמור היה להוביל למדינה מאוחדת, אך הוא מעולם לא יושם באופן ממשי ועד לפני הבחירות דחה לוקשנקו את קריאותיה של מוסקבה להידוק הקשרים הכלכליים והפוליטיים ותיאר זאת כמתקפה על ריבונות ארצו.

רוסיה חוששת מתהפוכות בגבולותיה מאז מהפכת הוורדים בגיאורגיה ב-2003, המהפכה הכתומה באוקראינה ב-2003-04 והפגנות מיידאן בקייב ב-2014. היא טענה כי המערב גיבה את המפגינים במקרים האלו. בינתיים, האיחוד האירופי מגבש סנקציות חדשות על בלארוס בתגובה לדיכוי האלים של ההפגנות, שבו נהרגו לפחות שני מפגינים ואלפים נעצרו.

בביקור בפולין השכנה, שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו אמר כי וושינגטון דנה במצב עם האיחוד האירופי, כשמנהיגי המדינות הבלטיות - אסטוניה, לטביה וליטא - קראו לבלארוס לערוך הפגנות "חופשיות והוגנות". לוקשנקו אמר כי הוא לא זקוק להתערבות מצד ממשלות זרות או מתווכים.

לוקשנקו אמר כי הוא רואה בתרגילים צבאיים של נאט"ו בפולין ובליטא היערכות צבאית, ואמר כי הוא יפרוס יחידת תקיפה אווירית בגבול עם פולין.

עוד בוואלה!

הפשטות, הכאות ואיומים באונס: המפגינים בבלארוס מתארים עינויים קשים

לכתבה המלאה
מפגין מחוץ למבנה הטלוויזיה הממלכתית של בלארוס בבירה מינסק, 15 באוגוסט 2020. רויטרס
"תפסיקו לשקר". מפגין מחוץ למבנה הטלוויזיה הממלכתי במינסק, אתמול/רויטרס

במינסק, אזרחים הניחו זרים במקום שנהרגו מפגינים במהלך השבוע האחרון, הניפה דגלים וצעקו "הסתלק" ו"לוקשנקו הוא רוצח". הקהל התכנס מחוץ לערוץ הטלוויזיה הממלכתי BT, וכמה אנשי צוות, בהם מגישים, יצאו מהמבנה ואמרו שהם מתפטרים. דגל האופוזיציה הונף מחוץ למקום, ובהמשך נראו כוחות משטרה נכנסים למבנה.

חלק מהמפעלים הממשלתיים הגדולים ביותר במדינה, עמוד השדרה של הכלכלה הכמו-סובייטית של בלארוס, מחו ופתחו בשביתות. לוקשנקו מתכנן להגיע ביום שני למפעל לייצור גלגלי טרקטורים במינסק, שעובדיו הצטרפו למחאה. ראש המפעל, אלכסיי רימשבסקי, אמר לפועלים כי הוא הצביע לשליט, "אבל אני מקבל את זה שהוא הפסיד". זאת הייתה התבטאות חריגה מצד בכיר במפעל ממשלתי.

האופוזיציה מקימה מועצת מעבר

לוקשנקו מכנה את המפגינים "עבריינים" ומשתפי פעולה עם גורמים זרים. מוסקבה האשימה בשבוע שעבר מדינות שונות, מבלי לציין מי, ב"התערבות חיצונית" בבלארוס.

בסימן נוסף לרצונו לשפר את היחסים עם רוסיה, החזיר לוקשנקו 32 שכירי חרב רוסים שנעצרו לפני הבחירות בחשד שתכנן לערער יציבות בבלארוס. ההחלטה הכעיסה את אוקראינה, שביקשה את הסגרת 28 מהם בחשד שהם נלחמו לצד הבדלנים הפרו-רוסים במזרח המדינה.

"הנשיא לשעבר של בלארוס מבקש כעת מפוטין עזרה. נגד מי? נגד אזרחיו שלו הנושאים פרחים ברחובות?", צייץ שר החוץ של ליטא לינאס לינקביצ'יוס.

מועמדת האופוזיציה לנשיאות, סבטלנה טיחנובסקאיה, שנמלטה ביום שלישי לליטא השכנה, קראה להפגנות נוספות ולספירה חדשה של הקולות. הקמפיין שלה הודיע שהיא מתחילה בהקמת מועצה לאומית שתאפשר את העברת השלטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully