וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שליט בלארוס הורה לדכא את ההפגנות; האיחוד האירופי יטיל סנקציות

עודכן לאחרונה: 19.8.2020 / 19:06

10 ימים לתוך המחאה, הרודן לוקשנקו אותת על הסלמה נגד האופוזיציה: "העם עייף, העם דורש שלום ושקט". הוא הנחה את גורמי המודיעין לעצור את מארגני ההפגנות. ברוסיה מזהירים מפני "התערבות חיצונית". בבריסל הבהירו כי הם לא מכירים בתוצאות הבחירות

בווידאו: עובדי התעשייה הכימית בבלארוס שבתו במחאה נגד לוקשנקו/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו הורה היום (רביעי) למשטרה לדכא את המחאה בבירה מינסק. ההכרזה מעידה על הסלמה בתגובה של השלטונות, עשרה ימים אחרי פרוץ ההפגנות נגד הרודן, שהכריז על ניצחון שנוי במחלוקת בבחירות לנשיאות.

במקביל, מנהיגי האיחוד האירופי מקיימים פסגת חירום על המשבר במדינה, השכנה הנאמנה ביותר של רוסיה זה שנים ארוכות. לוקשנקו, שחווה את האתגר הגדול ביותר לשלטונו בן 26 השנים, שלח כוחות צבא לגבולות עם פולין וליטא, החברות באיחוד. בבריסל אמרו כי הם לא מכירים בתוצאות הבחירות וכי הם יטילו סנקציות על הגורמים האחראים לזיופי התוצאות ולאלימות נגד המפגינים.

"לא צריך להיות עוד שום אי-סדר במינסק, משום סוג שהוא", אמר לוקשנקו, שדבריו צוטטו על ידי סוכנות הידיעות הרשמית בלטה. "העם עייף. העם דורש שלום ושקט". בנוסף לכך, הוא הורה על הידוק הפיקוח בגבולות כדי למנוע זרם של "לוחמים וכלי נשק". לדבריו, עובדים בכלי התקשורת הממלכתיים שפרשו במהלך המחאה נגד מדיניות הממשלה, לא ישובו לעבודתם. עוד נמסר כי לוקשנקו הורה לשירותי המודיעין של בלארוס לתפוס את מארגני ההפגנות, שאותם האשים בקבלת מימון מחו"ל.

נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו בכינוס של מועצת הביטחון הלאומית במינסק, 19 באוגוסט 2020. רויטרס
עדיין אוחז בשלטון. לוקשנקו, היום/רויטרס

באיחוד האירופי מעוניינים להימנע מחזרה על מה שקרה באוקראינה השכנה לפני כשש שנים, כשהמנהיג הפרו-רוסי של המדינה הודח בהתקוממות עממית, מה שגרם להתערבות צבאית רוסית ולסכסוך המתמשך באירופה. כמה גורמים ביבשת הדגישו כי האופוזיציה בבלארוס, שלא כמו באוקראינה, לא נראית מחויבת להרפות את הקשרים עם רוסיה, רק כדי להיפטר מלוקשנקו.

"בלארוס היא לא אירופה", אמר נציב התעשייה של האיחוד האירופי תיירי ברטון, והשווה את המצב הנוכחי, לזה שהיה באוקראינה הפרו-מערבית ובגאורגיה, שתיהן מטרות לפעולות צבאיות רוסיות. "בלארוס קשורה ממש חזק לרוסיה ורוב האוכלוסייה מעוניינת בקשרים הדוקים עם רוסיה", הבהיר.

אירופה הולכת על חבל דק, כשמצד אחד הם תומכים בכוחות הדמוקרטיים בבלארוס ומצד שני הם מנסים להימנע ממהלכים שיעוררו את חמתה של מוסקבה. "יש לעצור את האלימות ולפתוח בדיאלוג לא אלים ומכיל", צייץ נשיא פסגת האיחוד, שארל מישל, עם תחילת הפסגה הווירטואלית. "הנהגת בלארוס חייבת לשקף את רצון העם".

עוד בוואלה!

מה אנחנו צריכים לדעת על המשבר בבלארוס

לכתבה המלאה

אולם כמה גורמים באירופה, במיוחד במדינות הקרובות לגבול, דוחפות לקו תקיף יותר כלפי הרודן לוקשנקו, וקוראות לתמוך באופוזיציה ואף יותר מכך, במקרה שמוסקבה תתמוך בריסוק המחאה. נשיא ליטא, גיטנאס נאוסדה, הזהיר את נשיא בלארוס שלא לנקוט בצעדים שעלולים לגרום ל"צער רב" לאחר שהורה למשטרו לעצור את המחאה. נאוסדה כינה את הוראת לוקשנקו "שנויה במחלוקת, בלשון המעטה".

"הדרך היחידה לעבר פיוס היא לפתור את הסכסוך בדרכי שלום. אין לעשות דבר כלפי החברה, מה שעלול להוביל לצער רב", הוסיף הנשיא הליטאי בשיחה עם כתבים בווילנה.

מנהיגת האופוזיציה בבלארוס, סבטלנה טיחנובסקאיה, קראה לאיחוד האירופי לפסול את הניצחון בבחירות של לוקשנקו. זו הפעם הראשונה שהמורה בת ה-37 עמדה כמתמודדת העיקרית בבחירות לאחר שאנשי אופוזיציה ידועים יותר נכלאו או נאסר עליהם להתמודד.

נשיא המועצה האירופית צ'רלס מישל בפסגה הווירטואלית בנוגע למצב בבלארוס, עם נשיא הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין ומנהיגי אירופה. 19 באוגוסט 2020. רויטרס, רויטרס
נשיא המועצה האירופית צ'רלס מישל בפסגה הווירטואלית בנוגע למצב בבלארוס/רויטרס, רויטרס

"אני קוראת לא להכיר בתוצאות בחירות ההונאה האלו", אמרה טיחנובסקאיה באנגלית בווידיאו ששיגרה מהגלות שבליטא השכנה, לשם ברחה לאחר ההצבעה בבחירות. "אדון לוקשנקו איבד את כל הלגיטימיות בעיני האומה והעולם כולו", הבהירה.

נראה כי לוקשנקו לא העריך את הזעם הציבורי בארצו כראוי לאחר שהתוצאות הרשמיות העניקו לו ניצחון עם 80% מהקולות. מפעלים גדולים בבעלות המדינה יצאו לשביתה בתמיכה במפגינים, והרשויות במדינה מודות כי חלק מהשוטרים התפטרו מתפקידם.

מי שעשויה למלא תפקיד מכריע באופן התפתחות המשבר היא רוסיה. בלארוס היא ללא ספק המדינה הקרובה ביותר לרוסיה, הן מבחינה כלכלית, והן מבחינה תרבותית ופוליטית, מכל הרפובליקות הסובייטיות לשעבר. מדובר בשטח מרכזי באסטרטגיית ההגנה של רוסיה. מאז שנות ה-90', שתי המדינות הכריזו על עצמן כחלק מ"מדינת איחוד" עם דגל אדום בסגנון סובייטי.

כוחות ביטחון באזור הפגנה נגד נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו בבירה מינסק, 19 באוגוסט 2020. רויטרס
כוחות ביטחון באזור הפגנה נגד נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו בבירה מינסק, היום/רויטרס

מנתוני מעקב של הטיסות במדינה, נראה כי מטוס ממשלתי רוסי ששימש בעבר לנסיעת גורמים בכירים, כולל ראש שירות הביטחון הפדרלי הרוסי, טס לאחרונה לבלארוס ובחזרה. בכירים ברוסיה ובבלארוס לא הגיבו בפומבי על הטיסה.

למרות הקשרים הדוקים בין המדינות, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מנהל מערכת יחסים אישית קשה עם לוקשנקו. כעת הקרמלין עומד בפני בחירה, האם לדבוק בו כדי לראות אם הוא שורד בשלטון, או לנסות לנהל מעבר למנהיג חדש שעדיין ישמור על מינסק במסלול של מוסקבה.

אנשי האופוזיציה בבלארוס הקימו ביום שלישי מועצה למשא ומתן על מעבר, צעד שהוקע על ידי לוקשנקו כניסיון לתפוס את השלטון. בינתיים, ההפגנות התפשטו לכמה ממפעלי התעשייה הגדולים בבלארוס, שעומדים בבסיס המודל הכלכלי בסגנון סובייטי של לוקשנקו. היום המשטרה פיזרה את ההפגנות במינסק, ועיכבה שני אנשים ממפעל טרקטורים בבירה. בנוסף לכך, המשטרה השתלטה גם על התיאטרון הממלכתי הראשי במינסק. לאחר שמנהלו, דיפלומט לשעבר בבלארוס, התבטא בעד ההפגנות והאופוזיציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully