וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין: אין צורך להשתמש בכוח רוסי בבלארוס - בשלב זה

27.8.2020 / 13:45

נשיא רוסיה אמר כי הוא מקווה שלא יהיה צורך בכך וסיפר כי לוקשנקו ביקש ממנו להקים כוח מילואים. לדבריו, המצב בבלארוס, שבה ההמונים מוחים נגד תוצאות הבחירות, "מתייצב". האופוזיציה הבלארוסית ופולין גינו את דבריו של פוטין. במינסק, כ-20 עיתונאים נעצרו לקראת הפגנה

בווידאו: תומכי אופוזיציה מפגינים נגד תוצאות הבחירות במינסק, בלארוס/צילום: רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר היום (חמישי) כי אין צורך להשתמש בכוח רוסי בבלארוס בשלב זה. הוא אמר כי הוא מקווה שלא יהיה צורך בכך, וסיפר כי שליט בלארוס אלכסנדר לוקשנקו ביקש ממנו להקים כוח מילואים עבורו, שבו ישתמש רק אם המצב יצא מכלל שליטה. לדבריו, המצב בבלארוס, שבה ההמונים מוחים נגד תוצאות הבחירות לנשיאות מתחילת החודש, "מתייצב".

"בוודאי שיש לנו כמה מחויבויות ביחס לבלארוס, והשאלה שהעלה לוקשנקו היא אמר נספק את העזרה הנדרשת", אמר פוטין בריאיון לטלוויזיה הרשמית. "אמרתי לו שרוסיה תמלא את כל מחויבויותיה. אלכסנדר גרגורביץ' (לוקשנקו) ביקש ממני ליצור כוח משטרתי ועשיתי זאת. אבל הסכמנו שלא ייעשה בו שימוש אלא אם המצב יצא משליטה".

דבריו של פוטין על התערבות אפשרית בשכנה ממערב, שהיו המובהקים ביותר עד היום, נתקלו במחאה תקיפה מצד האופוזיציה הבלארוסית ומדינות באירופה. מועצת התיאום, גוף שהקימה האופוזיציה בבלארוס, אמרה כי זה לא מקובל שרוסיה תקים כוח צבאי כלשהי לשימוש בבלארוס, וכי צעד כזה "יפר את החוק הבינלאומי".

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין ועמיתו הבלארוסי אלכסנדר לוקשנקו במהלך טקס פתיחת האנדרטה לכבוד הצבא האדום 30 ביוני 2020. AP
נשען על תמיכתה של מוסקבה. לוקשנקו עם פוטין/AP

ראש ממשלת פולין, מתאוש מורוביצקי, צייץ באנגלית כי פולין "מפצירה ברוסיה לסגת מידית מתכניותיה להתערבות צבאית בבלארוס, תחת תירוץ כוזב של 'השבת הסדר' - זה צעד עוין, הפרה של החוק הבינלאומי ושל זכויות האדם של אזרחי בלארוס, שצריכים להיות חופשיים כדי להחליט על עתידם".

בנוסף לכך, פולין, שהייתה מדינת לוויין סובייטית עד קריסת המשטר הקומוניסטי לפני 30 שנה, זימנה את שגריר בלארוס אחרי "האשמות לא מבוססות" של המשטר במינסק ולפיהן היא מתכננת להשתלט על שטחים בבלארוס.

לפי סוכנות הידיעות הרשמית של בלארוס, לוקשנקו אמר כי פולין מתכננת להשתלט על מחוז גרודנו הגובל בפולין ובליטא אם בלארוס תקרוס. הוא מאשים את המערב בכינוס כוחות בגבולותיה של בלארוס, אך מזכ"ל נאט"ו הכחיש זאת.

"אנחנו מכבידים את הריבונות של בלארוס ואין בניית כוח צבאית של נאט"ו בסמוך אליה", אמר ינס סטולטנברג. "אנחנו קוראים לרוסיה לכבד את הריבונות ואת השלמות הטריטוריאלית של מדינה עצמאית, בלארוס".

כלי רכב צבאיים חולפים על פני מפגינים, מינסק, בלארוס, 25 באוגוסט 2020. רויטרס
גל מעצרים נגד מתנגדי לוקשנקו. מפגינים במינסק, היום/רויטרס

יריביו של נשיא בלארוס, שנמצא בשלטון במשך 26 שנה, אמרו כי ההצבעה זויפה כדי להסתיר את העובדה שהוא איבד את תמיכת הציבור ברפובליקה הסובייטית לשעבר. הוא מכחיש שהפסיד, והתוצאות הרשמיות מראות כי הוא קיבל יותר מ-80% מהקולות. עם זאת, יריבתו המרכזית בבחירות סבטלנה טיחנובסקאיה, טוענת שהיא זו שזכתה במירב הקולות. היא נמלטה לליטא מחשש לביטחונה, ומשם היא מעודדת את הפגנות האופוזיציה נגד מי שמכונה הרודן האחרון של אירופה.

מאז הבחירות השנויות למחלוקת בתחילת החודש, כוחות הביטחון הכו מפגינים ועצרו אלפים בניסיון לבלום את המחאות ואת השביתות ההמוניות. בברלין, שרי האיחוד האירופי דנים בהטלת סנקציות על 20 בכירים המואשמים בזיופים בבחירות ובאלימות נגד מפגינים.

לפי עד ראיה של רויטרס, היום נעצרו כ-20 עיתונאים שתכננו לסקר הפגנה במרכז מינסק, והמשטרה החרימה את הטלפונים ומסמכי הזהות שלהם. בהמשך אמר משרד הפנים כי העיתונאים הוסעו לתחת משטרה, שם נדבקו האישורים שלהם. עוד נמסר כי כל מי שתעודותיו היו תקפות שוחרר, ובמשרד הכחישו כי העיתונאים נעצרו.

אזור חיץ נגד נאט"ו

רוסיה כבר נקטה כמה צעדים לחיזוק לוקשנקו, כמו שליחת עיתונאים רוסים לאיוש הטלוויזיה הרשמית אחרי שעובדיה פרשו במחאה נגד שידורי התעמולה. שליט בלארוס, שהלווה סכומים גדולים ממוסקבה, אמר כי הוא סיכם עם פוטין על פריסה מחודשת של החזרת חוב של מיליארד דולר, אולם במשרד האוצר במוסקבה אמרו כי לא התקבלה בקשה כזו.

הקשרים בין שתי בעלות הברית המסורתיות היו מתוחים עד לאחרונה, מכיוון שרוסיה צמצמה את הסובסידיות שעליהן התבסס הממשל של לוקשנקו. רוסיה רואה בבלארוס אזור חיץ אסטרטגי נגד נאט"ו והאיחוד האירופי.

רוסיה ובלארוס השכנות חתמו ב-1999 על הסכם שאמור היה להוביל למדינה מאוחדת, אך הוא מעולם לא יושם באופן ממשי ועד לפני הבחירות דחה לוקשנקו את קריאותיה של מוסקבה להידוק הקשרים הכלכליים והפוליטיים ותיאר זאת כמתקפה על ריבונות ארצו.

מוסקבה חוששת מתהפוכות בגבולותיה מאז מהפכת הוורדים בגיאורגיה ב-2003, המהפכה הכתומה באוקראינה ב-2003-04 והפגנות מיידאן בקייב ב-2014. היא טענה כי המערב גיבה את המפגינים במקרים האלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully