וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירת האופוזיציה בבלארוס קרעה את הדרכון שלה - ומנעה את גירושה

עודכן לאחרונה: 8.9.2020 / 22:24

מריה קולסניקובה, שנחטפה במרכז מינסק, סירבה לעבור את הגבול כשקרעה את המסמכים שלה, בעוד ששני פעילים אחרים גורשו. לא ידוע היכן היא נמצאת ובאירופה קוראים לשחרורה. לוקשנקו מוכן לבחירות חדשות, אך רק אחרי שינויים בחוקה: "ייתכן שנשארתי זמן רב מדי בשלטון"

בווידאו: דיווח בערוץ הטלוויזיה הממלכתי של בלארוס על מעצר מריה קולסניקובה/עריכה: ניר חן

מריה קולסניקובה, אחת ממנהיגות האופוזיציה של בלארוס, נעצרה בגבול עם אוקראינה, יום לאחר היעלמותה - כך דיווחה היום (שלישי) הטלוויזיה הרשמית במדינה, אחרי שבתחילה דווח כי חצתה את הגבול. אתמול סיפרו עדי ראייה כי ראו רעולי פנים מכניסים אותה למיניבוס במינסק ונמלטו מהמקום. שני פעילים אחרים באופוזיציה שנעצרו בבלארוס עברו את הגבול ומתוחקרים על ידי הרשויות.

בכיר בקייב אמר כי קולסניקובה קרעה את הדרכון שלה, וכך מנעה את הגירוש הכפוי שלה. "לא ניתן היה לגרש את מריה קולסניקובה מבלארוס משום שהאישה האמיצה הזו פעלה כדי למנוע את העברתה מעבר לגבול", כתב בפייסבוק סגן שר הפנים של אוקראינה, אנטון גרשצ'נקו. "היא נותרה בשטח של הרפובליקה של בלארוס. אלכסנדר לוקשנקו אחראי באופן אישה לחייה ולבריאותה".

קולסניקובה היא אחת משלוש נשים ששילבו כוחות נגד הנשיא אלכסנדר לוקשנקו בבחירות בחודש שעבר, שאחריהן פרצו הפגנות ענק בעקבות טענות לזיופים המוניים. הרשויות אמרו אתמול כי יותר מ-600 בני אדם נעצרו ביום ראשון, שהיה סוף השבוע הרביעי הרצוף של הפגנות נגד המשטר, וגם היום תיארו עדי ראייה עשרות עצורים בבירה מינסק.

מריה קולסניקובה, אחת ממנהיגות האופוזיציה, במחאה בבירה מינסק, בלארוס, 22 באוגוסט 2020. רויטרס
השריד האחרון להנהגת הנשים של האופוזיציה. קולסניקובה/רויטרס

אנטון בייחובסקי, נציג מטעם משמר הגבול של בלארוס, אמר לסוכנות הידיעות הרשמית כי הוא לא יודע היכן היא נמצאת וכי היא נעצרה "בשל הנסיבות שבה הם עזבו את השטח של בארוס". אתמול הכחישה המשטרה במינסק כי היא עצרה אותה.

בסוכנות הידיעות הרשמית דווח כי המכונית שבה נסעה הקבוצה האיצה בחדות אחרי שנתקלה באנשי משמר הגבול. "היא הייתה מחוץ לכלי הרכב. למעשה, היא נדחפה ממנו והוא המשיך לנסוע לעבר הצד האוקראיני", אמרו במשמר הגבול.

לוקשנקו, המכונה הרודן האחרון של אירופה, שולט ביד רמה ברפובליקה הסובייטית לשעבר מאז 1994. הוא מאשים את מעצמות המערב בהתערבות בענייניה הפנימיים של המדינה, אך הוא נתמך על ידי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וצפוי לבקר במוסקבה בימים הקרובים.

מדינת אירופה הביעו אתמול דאגה מהיעלמותם של פעילי האופוזיציה ודרשו את שחרורם של כל האסירים הפוליטיים. האיחוד מתכנן להטיל סנקציות על בכירים בבלארוס בהמשך החודש, אך בשלב זה לוקשנקו בן ה-66 אמור להישאר מחוץ לרשימה שתאסור על נסיעה לשטחי הגוש ותקפיא נכסים.

מעצרים במהלך עצרת תמיכה במנהיגת האופוזיציה, מריה קולסניקובה 8 בספטמבר 2020. רויטרס
כוחות הביטחון עוצרים מפגינים במינסק, היום/רויטרס

קולסניקובה היא אחת ממובילות המחאה נגד הנשיא, והיא חברה במועצת התיאום הלאומית שהוקמה אחרי הבחירות בחודש שעבר במטרה לשאת ולתת עם המשטר על העברת השלטון. לפני הבחירות, היא שיתפה פעולה עם המועמדת לנשיאות סבטלנה טיחנובסקאיה, שנמלטה לליטא אחרי הבחירות, ועם ורוניקה טספקלו, שעזבה גם כן את המדינה מאז הבחירות. ב-31 באוגוסט היא הודיעה על הקמת מפלגה פוליטית חדשה, "יחד", עם צוותו של מועמד האופוזיציה הכלוא ויקטור בבריקו, שעמו עבדה בעבר.

טיחנובסקאיה אמרה כי מעצרה של קולסניקובה הוא ניסיון לפגוע בפעילות מועצת התיאום של האופוזיציה ולאיים על חבריה. פעילה בולטת אחרת, אולגה קובלקובה, נמלטה לפולין ביום שבת, אחרי שאמרה כי איימו עליה במעצר אם היא תישאר במדינה.

היא אמרה היום כי לוקשנקו עומד בראש "משטר לא לגיטימי". בדברים שנשאה בפני מועצת אירופה מהמטה שלה בווילנה, ליטא, היא אמרה כי "ללוקשנקו אין עוד לגיטימציה בתור הנשיא של ארצנו. הוא לא מייצג את בלארוס עוד". לדבריה, מעצרה של קולסניקובה רק ילבה את תנועת המחאה.

נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו בתרגיל צבאי באזור גרודנו, 22 באוגוסט 2020. רויטרס
טוען שתומכיו יותקפו אם לא יישאר בשלטון. לוקשנקו/רויטרס

זמן קצר לאחר התקרית בגבול, לוקשנקו אמר לכתבים רוסים כי הוא לא שולל קיום בחירות חדשות אחרי חוקה חדשה, אך דחה את האפשרות לשיחות עם מתנגדיו, שלדבריו מובילים את המדינה לאסון. הוא הודה כי ייתכן שהוא נותר בשלטון זמן רב מדי.

"כן, ייתכן שהגזמתי קצת", אמר לוקשנקו, שצוטט על ידי רומן בביאן, העורך הראשי של תחנת רדיו במוסקבה. עם זאת, לוקשנקו טען כי הוא האדם היחיד שיכול להגן על המדינה כעת. לדבריו, תומכיו יותקפו אם הוא יעזוב את השלטון. "אני לא אדבר עם מועצת התיאום של האופוזיציה כי אני לא יודע מי האנשים הללו. הם לא בדיוק אופוזיציה. כל דבר שהם מציעים יהיה אסון לבלארוס ולאזרחי בלארוס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully