וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלארוס: סבטלנה אלכסייביץ', כלת נובל ובכירה באופוזיציה, עזבה לגרמניה

הסופרת בת ה-72, שזכתה בנובל לספרות ב-2015, הייתה אחת משני החברים האחרונים במועצת התיאום של האופוזיציה שנותרו במדינה. לטענת מקורבתה, היא יצאה לטיפולים רפואיים ופגישות ומתכננת לשוב, "אך זה תלוי ברשויות". מקרון נועד עם יריבתו של לוקשנקו בליטא, והבטיח לתמוך

בווידאו: נהג מונית סייע למפגין להמלט מכוחות הביטחון/צילום: רויטרס

כלת פרס נובל לספרות סבטלנה אלכסייביץ', אחת מהדמויות הבולטות באופוזיציה הבלארוסית, עזבה את המדינה לגרמניה. עם זאת, לטענת אחת ממקורבותיה, היא מתכננת לשוב אל בלארוס לאחר הטיפולים שהיא מורה לעבור, "אם הרשויות יאפשרו לה".

אלכסייביץ' בת ה-72, שזכתה בפרס נובל ב-2015, הייתה אחת משני החברים הבכירים האחרונים של מועצת התיאום של האופוזיציה שנותרו במדינה אחרי הבחירות בחודש שעבר. מאז שהרודן אלכסנדר לוקשנקו הכריז על ניצחון סוחף בבחירות, מאות אלפים יצאו לרחובות והפגינו נגד שלטונו הנמשך ברציפות מאז 1994.

יותר מ-13 אלף איש נעצרו מאז תחילת אוגוסט, בהם חלק ממנהיגי האופוזיציה. אחרים נמלטו למדינות אחרות באירופה, בהן המועמדת העיקרית של לוקשנקו בבחירות, סבטלנה טיחנובסקאיה. הגולה בליטא, נפגשה היום עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, המנהיג המערבי הבכיר ביותר שעמו נועדה עד היום. הוא הבטיח לתמוך באזרחי בלארוס.

כלת פרס נובל לספרות סבטלנה אלכסייביץ' עם דיפלומטים מערביים בביתה במינסק, בלארוס, ספטמבר 2020. טוויטר, אתר רשמי
שהו בדירה כדי להגן עליה. דיפלומטים מערביים עם סבטלנה אלכסייביץ', החודש/אתר רשמי, טוויטר

אלכסייביץ' הייתה אחד הקולות הבולטים ביותר נגד הרשויות מאז הבחירות, והיא תושאלה בעקבות חברותה במועצת התיאום שמואשמת בניסיון לתפוס את השלטון בניגוד לחוק. "היא תחזור", אמרה אתמול מקורבתה טטיאנה טיורינה בשיחת טלפון עם רויטרס. היא אמרה כי לסופרת הבולטת יש פגישות עסקיות והיא מתכננת להשתתף ביריד ספרים בשבדיה ובטקס חלוקת פרסים בסיציליה.

"ברור, חזרתה תלויה ברשויות שיאפשרו לה זאת", הוסיפה. החודש נמנע שובו למדינה של הארכיבישוף של מינסק מפולין, אחרי שהביע תמיכה במפגינים והרגיז את לוקשנקו. גורם בכיר בשגרירות ליטא בבלארוס אמר כי דיפלומטים מערביים במינסק נשארו בתורות בביתה של אלכסייביץ' או היו בהיכון למקרה שהרשויות ינסו לעצור אותה.

מקרון: "עלינו להיות פרגמטיים"

האיחוד האירופי לא מכיר בלוקשנקו כנשיא, ודורש לקיים בחירות חדשות. אחרי הפגישה עם מנהיגת האופוזיציה, שעד כה פגשה ראשי מדינות קטנות יותר באירופה, אמר מקרון ש"עלינו להיות פרגמטיים".

טיחנובסקאיה אמרה אחרי הפגישה במלון בווילנה, שנמשכה כ-45 דקות, כי מקרון הבטיח "לעשות הכול כדי לעזור במשא ומתן, במשבר הפוליטי במדינה שלנו, והוא יעשה הכול כדי לעזור בשחרור כל האסירים הפוליטיים".

רוסיה ממשיכה לתמוך בלוקשנקו, והמערב מנסהל אזן בין תמיכתו לתנועה הדמוקרטית בבלארוס מבלי לעורר תגובה ישירה של רוסיה הרואה בבלארוס אזור חיץ נגד נאט"ו והמערב. אתמול קרא מקרון לרשויות בבלארוס לחדול ממעצרים לא חוקיים, לשחרר את כל המפגינים ולכבד את תוצאות הבחירות.

עד עתה, האיחוד האירופי לא הצליח להטיל סנקציות על בלארוס בשל מחלוקות פנימיות. מקרון, המנסה לקדם דיאלוג אסטרטגי עם רוסיה ומותח ביקורת על נאט"ו, יבקר כוחות צרפתיים המוצבים בליטא כחלק מכוח נאט"ו. הוא נחוש להראות למדינות מזרח אירופה שצרפת מחויבת לביטחונן מול התוקפנות הרוסית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully