וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קפריסין בולמת סנקציות של האיחוד על בלארוס עד שלא יעניש גם את טורקיה

21.9.2020 / 22:09

ניקוסיה רוצה לקשור את הסנקציות על משטר לוקשנקו לפעילות של אנקרה במי הים התיכון. "האמינות שלנו בספק", הזהיר שר החוץ של האיחוד, שמנהיגיו ייפגשו שוב בחמישי. מנהיגת האופוזיציה של בלארוס קראה להם "להפגין אומץ", אך לא הצליחה לשכנע אותם לגבש קונצנזוס

בווידאו: מפגינות בבלארוס חושפות את פני השוטרים/מתוך טוויטר

שרי החוץ של האיחוד האירופי לא הצליחו להגיע היום (שני) להבנות בנוגע להטלת סנקציות על בלארוס, בין היתר בשל וטו של קפריסין הרוצה לקשור אותן לעיצומים על טורקיה. ניקוסיה רוצה שהגוש יעניש את אנקרה בשל חיפושי האנרגיה שהיא מבצעת במזרח הים התיכון, לחופי האי.

בזמן שההפגנות הפרו-דמוקרטיות בבלארוס נמצאות בשבוע השביעי שלהן, באיחוד חלוקים גם על זהות הבכירים שייענשו. ברשימה שגובשה נכללים כ-40 אנשים שנקשרו לזיופים בבחירות ולאלימות נגד המפגינים, אך חלק מהמדינות רוצות להעניש את לוקשנקו עצמו, בעוד שאחרות מעדיפות לפעול בצורה הדרגתית כדי ללחוץ עליו לפתוח בדיאלוג עם האופוזיציה. נשיא בלארוס מחזיק בשלטון ב-26 השנים האחרונות, והוא מכונה הרודן האחרון של אירופה.

מנהיגת האופוזיציה של בלארוס מציגה תמונה של עצור במהלך שיחה עם שרי החוץ של האיחוד האירופי בבריסל, 21 בספטמבר 2020. רויטרס
ביקשה מאירופה להפגין אומץ. סבטלנה טיחנובסקאיה, היום/רויטרס

"למרות הרצון הברור לאימוץ הסנקציות הללו, זה לא היה אפשרי משום שלא הושגה הסכמה פה-אחד כפי שנדרש", אמר לכתבים שר החוץ של האיחוד, ג'וזף בורל, אחרי שניהל את ישיבת שרי החוץ. "קפריסין הייתה חסרה בשביל הסכמה פה אחד". בורל אמר כי היכולת של האיחוד האירופי לגבש מדיניות חוץ מוסכמת בקרב 27 המדינות החברות מונחת על הכף.

"אם לא נוכל לעשות זאת, אני מבין לחלוטין שהאמינות שלנו בספק", אמר. עם זאת, הוא ציין כי כל השרים היו מאוחדים בדעה שלא לקבל את תוצאות הבחירות מ-9 באוגוסט, שלטענת האופוזיציה בבלארוס זויפו לטובת השליט אלכסנדר לוקשנקו. בבריסל דורשים לקיים בחירות חדשות, תחת פיקוח משקיפים עצמאיים. בורל דחה את הטענות שנשמעו מצד לוקשנקו ובעלת בריתו המרכזית רוסיה בדבר "אג'נדה נסתרת", וקרא למדינות אחרות שלא להתערב בנעשה בבלארוס.

עוד בוואלה!

רודן בלארוס למפגינים: "לא תהיה מהפכה"; באירופה שוקלים סנקציות

לכתבה המלאה
שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל, 22 באפריל 2020. AP
"האמינות שלנו מוטלת בספק". ג'וזף בורל/AP

לפני תחילת השיחות, קראה מנהיגת האופוזיציה סבטלנה טיחנובסקאיה לאיחוד האירופי להפגין אומץ. "הצלחנו לעשות הרבה בעצמנו מול המצב, רק בזכות הרצון של העם הבלארוסי, אבל עכשיו אני מבינה שאנחנו צריכים עזרה מבחוץ", אמרה טיחנובסקאיה, שדיברה באנגלית. היא שוהה בגלות בליטא מאז הבחירות, מחשש לחייה ולחיי ילדיה.

המורה לשעבר, שתומכיה אומרים כי היא המנצחת האמתית בבחירות, הפצירה באירופה שלא לספק סיוע כספי למשטר. לדבריה, "זה ישמש רק לאלימות, להרג אזרחים בלארוסים". טיכו אמרה כי הסנקציות חשובות מאוד "למאבק שלנו". היא אמרה כי בעוד שהיא מבינה שכמה מדינות באירופה מסתייגות מהטלת עיצומים על לוקשנקו ובכירי ממשלו, "אני מבקשת מכם להיות יותר אמיצים".

ביום חמישי ייפגשו מנהיגי האיחוד בבריסל, וינסו לפתור את המחלוקות. עוד לפני פגישת שרי החוץ היום, הבהירה קפריסין כי היא מצפה שהאיחוד ינהג בצורה עקבית ביחס להפרות "ערכי היסוד" שלו. בנוסף למשבר שלה עם טורקיה, קפריסין מקיימת קשרים קרובים עם רוסיה, הרואה בבלארוס אזור אסטרטגי החיוני למניעת התפשטות האיחוד האירופי ונאט"ו אל גבולותיה. לוקשנקו נפגש החודש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שאישר הלוואה של מיליארד וחצי דולר למינסק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully