וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוון יוצאת למסע רכש צבאי; ארדואן למקרון: "אל תתעסק עם טורקיה"

ראש הממשלה הכריז על תכנית ההצטיידות הגדולה ביותר זה שני עשורים, שתכלול מטוסי קרב מצרפת, בצל המשבר בים התיכון סביב מאגרי האנרגיה. ארדואן מאיים על מקרון, המגבה את יוון וקפריסין: "יהיו לך בעיות איתי". פומפאו בניקוסיה: "מודאגים מהצעדים של טורקיה"

בווידאו: ארדואן מתייחס למשבר עם יוון/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

ראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיצוטאקיס, הכריז על שדרוג משמעותי של הצבא, בתכנית המקיפה ביותר של אתונה בשני העשורים האחרונים. זאת על רקע המתיחות הגוברת עם טורקיה במזרח הים התיכון סביב מרבצי האנרגיה באזור.

"הגיע הזמן לחזק את הכוחות המזוינים, יוזמות אלה מהוות תכנית איתנה שתהפוך למגן לאומי", אמר מיצוטאקיס בנאום שנשא בעיר סלוניקי שבצפון המדינה. ראש הממשלה השמרני אמר כי יוון תרכוש 18 מטוסי קרב מדגם "רפאל" הצרפתיים, ארבע ספינות קרב רב-תכליתיות וארבעה מסוקים עבור חיל הים. בנוסף לכך, היא תגייס 15 אלף חיילים נוספים ותזרים משאבים לתעשיות הנשק המקומיות ולהגנה מפני התקפות סייבר.

המשבר בין יוון לטורקיה השכנות, החברות בנאט"ו, זלג למדינות נוספות באירופה ועורר חששות מפני עימות צבאי. נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הזהיר את צרפת "שלא להתעסק" עם ארצו, לאור התמיכה שהיא מעניקה ליוון ולקפריסין והעמדה התקיפה שמוביל הנשיא עמנואל מקרון. אל קפריסין הגיע שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו, שהביע "דאגה עמוקה" ממהליכה של טורקיה באזור.

ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטאקיס בנאום בעיר סלוניקי, 12 בספטמבר 2020. רויטרס
יוון תגייס עוד 15 אלף חיילים. ראש הממשלה בנאומו, הערב/רויטרס

ראש ממשלת יוון הבטיח כי הצבא יצטייד גם באמצעי לחימה חדשים נגד טנקים, בטילי טורפדו ובטילים אוויריים. לדבריו, התכנית, הכוללת שדרוג של ארבע ספינות קרב שכבר בשירות הצי, נועדה גם לטובת יצירת אלפי מקומות עבודה חדשים. פרטים נוספים על עלות התכנית ומקור כלי הנשק אמורים להימסר מחר. שרת ההגנה של צרפת פלורנס פארלי בירכה על עסקת הנשק ואמרה כי יוון תהיה המדינה האירופית הראשונה המצטיידת במטוסים הצרפתיים החדישים.

הפעם האחרונה שיוון יצאה למסע רכש שכזה הייתה בתחילת שנות ה-2000, אך מרבית העסקאות נגנזו בגלל עלות המשחקים האולימפיים באתונה ב-2004. חלק מההסכמים הוכתמו במעשי שחיתות ושוחד שנחקרו מאוחר יותר על ידי הפרלמנט, ושני שרי הגנה לשעבר נשלחו למאסר.

תרגיל צבאי של יוון ושל ארצות הברית ליד אתונה, 11 בספטמבר 2020. AP
באירופה חוששים מהתנגשות צבאית. תרגיל של צבאות יוון וארה"ב לחופי אתונה/AP

על פי ההערכות, מיצוטאקיס גיבש את התכנית לאחר השיחות עם מקרון במהלך פסגת מנהיגי דרום אירופה בקורסיקה מוקדם יותר השבוע. בעוד שמדינות אחרות באיחוד האירופי ובנאט"ו נוקטות קו זהיר מול טורקיה, מקרון הזהיר את ארדואן בתקופה האחרונה שלא לחצות "קווים אדומים" ושלח לאזור ספינות מלחמה ומטוסי קרב. מיצוטאקיס אמר בעבר כי הגישה הניטרלית של נאט"ו בנוגע לסכסוך הייתה "לא הוגנת".

ארדואן למקרון: "אין לך כבר הרבה זמן"

ארדואן תקף אותו בחזרה היום, לראשונה מאז תחילת המשבר הנוכחי, והשמיע טון לוחמני נגד צרפת. "על תתעסק עם העם הטורקי. על תתעסק עם טורקיה", אמר ארדואן למקרון במהלך נאום שנשא באיסטנבול לציון יום השנה ה-40 להפיכה הצבאית של 1980. נשיא טורקיה הפציר ביוון להימנע מצעדים "שגויים" שבהם תומכים מדינות שונות כמו צרפת.

נשיא טורקיה אמר כי לעמיתו הצרפתי אין "ידע היסטורי" ואיים: "אדון מקרון, יהיו לך יותר בעיות איתי". הוא אמר כי צרפת "לא יכולה לתת שיעור בהומניות" לטורקיה, וקרא לה להסתכל על עברה, במיוחד באלג'יריה וברצח העם ברואנדה.

בהמשך היום, ארדואן המשיך לתקוף את מקרון. "אין לך כבר הרבה זמן, אתה בסוף דרכך", אמר הנשיא במהלך נאום באיסטנבול שנועד לאסוף חברים חדשים למפלגת השלטון. הבחירות הבאות בצרפת יתקיימו ב-2022.

בנוסף למחלוקות במזרח הים התיכון, טורקיה וצרפת חלוקות סביב שורת משברים נוספים, כמו אלו בסוריה ובלוב. אנקרה זעמה בעבר על פריז על שאירחה מנהיגים כורדים סורים, שאותם היא מגדירה בתור "טרוריסטים" וכן הן תומכות בצדדים היריבים בלוב. ארדואן, התומך בממשלה המוכרת על ידי האו"ם בטריפולי, אמר כי צרפת מתערבת בלוב "עבור הדלק" ובאפריקה כולה בשביל "היהלומים, הזהב והנחושת".

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בנאום באנקרה, 4 בספטמבר 2020. רויטרס
"מקרון, על תתעסק עם העם הטורקי". ארדואן/רויטרס

בחודש שעבר שלחה טורקיה ספינת מחקר ומשט קטן של חיל הים שלה כדי לערוך מחקר סיסמולוגי בטריטוריה ימית שאותה רואה יוון כשלה בהתאם לאמנות שנחתמו בעבר. יוון הגיבה בשליחת ספינות קרב לאותו האזור, וערכה תרגילים ימיים עם כמה מבעלות בריתה באיחוד האירופי ועם איחוד האמירויות הערביות.

ראש ממשלת יוון אמר כי טורקיה "מאיימת" על הגבול המזרחי של אירופה ו"מערערת" על הביטחון האזורי. בסדרת מאמרים שפרסם השבוע בעיתונים אירופיים, הוא חזר על רצונו לקיים דיאלוג עם טורקיה, בתנאי שהיא תפסיק להתנהג "כמו פרובוקטורית". "אנו אכן זקוקים לדיאלוג, אך לא באיומי אקדח" כתב מיצוטאקיס. "אם לא נצליח להסכים, עלינו לחפש החלטה בהאג", אמר.

בחודש שעבר, יוון אשררה את הסכם גבול ימי עם מצרים, שנתפס כתגובה להסכם טורקי עם הממשלה בטריפולי משנה שעברה. הוא אפשר לטורקיה גישה לאזורים במזרח הים התיכון, שבהם התגלו מרבצי אנרגיה משמעותיים. הן יוון והן טורקיה רואות בהסכמים הימיים אחת של השנייה כבטלים ומבוטלים.

פומפאו: "מתיחות צבאית לא עוזרת לאף אחד"

חזית נוספת היא קפריסין, שם נפגש היום שר החוץ של ארצות הברית עם הנשיא ניקוס אנסטסיאדיס, בהמשך לחיזוק היחסים בין וושינגטון לבין ניקוסיה. פומפאו קרא לפתרון דיפלומטי למשבר.

"מדינות האזור צריכות לפתור את המחלוקות, כולל סביב הביטחון ומשאבי האנרגיה והגבולות הימיים, בצורה דיפלומטית ובדרכי שלום", אמר פומפאו. "מתיחות צבאית גוברת לא עוזרת לאף אחד, פרט ליריבים הרוצים לראות מחלוקות באחדות הצפון-אטלנטית".

הוא הדגיש כי "אנחנו מודאגים מאוד מהפעילות הטורקית המתמשכת. לרפובליקה של קפריסין יש זכות לנצל את משאבי הטבע שלה, כולל זכות לאלו שבשטחה הכלכלי הבלעדי". טורקיה לא מכירה בתביעות של קפריסין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully