וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן: הפתרון בים התיכון בדיאלוג; צרפת ויוון בתמרון משותף

13.8.2020 / 14:48

נשיא טורקיה אמר כי אנקרה לא מחפשת "הרפתקאות", אך האשים את אתונה במתיחות במזרח הים התיכון שהחלה בעקבות חיפושיים טורקים אחרי מאגרי אנרגיה. ביוון הודו למקרון על ששלח מטוסים וספינת קרב לאזור כרתים. "חבר אמיתי, מגן הערכים האירופיים והחוק הבינלאומי"

בווידאו: ארדואן מתייחס למתיחות בין טורקיה ליוון בים התיכון/צילום: רויטרס

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר היום (חמישי) כי הפתרון היחיד לעימות עם יוון בים התיכון הוא דרך דיאלוג ומשא ומתן. הוא הוסיף כי אנקרה לא מחפשת "הרפתקאות" באזור, בצל המתיחות בינה לבין אתונה, חברתה לברית נאט"ו.

יוון טוענת שחיפושי האנרגיה של טורקיה באזור שנוי במחלוקת בים התיכון אינם חוקיים, אך ארדואן תלה בה את האחריות להסלמה. לדבריו, על יוון "לכבד" את זכויותיה של טורקיה החושקת בגז ובנפט במי הים התיכון.

נשיא טורקיה רג'יפ טיים ארדואן בנאום בפני חברי מפלגתו באנקרה. 13 באוגוסט 2020. רויטרס
"לא מחפשים הרפתקאות". ארדואן, היום/רויטרס

במקביל, צרפת מגבירה את תמיכתה ביוון, והיום ערכה תרגיל משותף עם כוחות יווניים מדרום לאי כרתים, אחרי ששלחה שני מטוסי קרב מדגם "רפאל" ואת ספינת הקרב לאפייט. זאת, בהמשך להתחייבות של נשיא צרפת עמנואל מקרון לחזק זמנית את הנוכחות הצבאית של צרפת במזרח הים התיכון. פריז, שיחסיה עם אנקרה מתוחים סביב שורת סוגיות, קראה לה לעצור את הקידוחים שבהם החלה ביום שני.

אתמול, שוחח ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיטסוטקיס עם מקרון על המצב באזור והודה לו על התמיכה. "עמנואל מקרון הוא חבר אמיתי של יוון ומגן הערכים האירופיים והחוק הבינלאומי", צייץ ראש הממשלה היווני.

סיפנת המחקר הטורקית אורוק רייס עוגנת בחופי אנטליה, טורקיה 27 ביולי  2020. AP
אוניית המחקר הטורקית מלווה בספינות קרב, ביולי/AP

בנאומו בפני הפרלמנט, ארדואן אמר כי יוון נדחקת לנקוט "צעדים שגויים" על ידי "מדינה שאין לה אפילו חוף למזרח הים התיכון". ברומזו לצרפת, הקוראת לאיחוד האירופי להטיל סנקציות על אנקרה, הוסיף נשיא טורקיה: "לאף אחד אסור לחשוב את עצמו יותר מדי. תנו לי להגיד זאת בבירור: אל תנסו לעשות הצגות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס גם הוא למתיחות, והבהיר היום בפגישה עם שר החוץ של יוון ניקוס דנדיאס כי ישראל "רואה בחומרה כל פעולה תוקפנית במזרח הים התיכון מצד גורם כלשהו, כולל טורקיה". מחר יפגוש שר החוץ היווני בווינה את שר החוץ של ארה"ב מייק פומפאו וינסה לגייס את תמיכת המדינה. כמו כן, תתקיים מחר פגישת חירום של שרי החוץ של האיחוד האירופי כדי לדון במתיחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully