וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסר לטורקיה: הפרלמנט של מצרים אישר שליחת כוחות ללוב

בעקבות התקדמות הממשל בטריפולי, הנתמך על ידי טורקיה, סיסי מאיים בהתערבות ישירה אם תיפתח מתקפה על עיר החוף האסטרטגית סירת. מבצע כזה יערער עוד יותר את היציבות במדינה השרויה בכאוס, ועשוי להוביל להתנגשות בין שתי בעלות ברית של ארה"ב

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

הפרלמנט של מצרים אישר היום (שני) לנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי לשלוח כוחות ללוב, אם הכוחות הנתמכים על ידי טורקיה ינסו להשתלט על עיר החוף האסטרטגית סירת. התערבות מצרית תערער עוד יותר את המצב בלוב העשירה בנפט, ועשויה להוביל להתנגשות ישירה בין טורקיה למצרים, שתיהן בעלות ברית של ארצות הברית.

אחרי דיון שהתקיים בדלתיים סגורות, אושרה התכנית לשלוח כוחות "להגנה על הביטחון הלאומי של מצרים" מפני "מיליציות פושעות וארגוני טרור זרים" ב"חזית המערבית", מבלי לציין מפורשות את לוב. בתחילה כונתה "החזית הערבית", לפני הודעת תיקון.

המדינה מפוצלת כעת בין ממשלה אחת במזרח, שנמצאת בברית עם הגנרל חליפה חפתר, לבין ממשלה אחרת בטריפולי, במערב, הנתמכת על ידי האו"ם. הסכסוך הפך למלחמת שליחים אזורית המונעת על ידי מעצמות זרות, שמזרימות נשק ושכירי חרב לתוך המדינה, על אף האמברגו של האו"ם.

כוחות הנאמנים לממשלת טריפולי נערכים למתקפה על העיר סירת, לוב, 18 ביולי 2020. רויטרס
כוחות הנתמכים על ידי ממשלת טריפולי נערכים למתקפה על סירת, שבת/רויטרס

שעות לפני ההצבעה של הפרלמנט, הנשלט על ידי תומכי א-סיסי, הגיע לאנקרה שר הפנים של הממשלה בטריפולי ונפגש עם שר ההגנה של טורקיה הולוסי אקר וכן עם שר החוץ של קטאר. אנקרה ודוחא, וגם איטליה, מגבות את הממשל בבירה טריפולי, בעוד שמנגד מצרים, איחוד האמירויות הערביות ורוסיה תומכות בחפתר. צרפת טוענת שהיא אינה תומכת בחפתר, אך תוקפת בחריפות את המעורבות הטורקית.

לוב גלשה לכאוס מאז שהמורדים, בתמיכת נאט"ו, הפילו ב-2011 את הרודן הוותיק מועמר קדאפי, שהוצא להורג לאחר מכן. בחודש שעבר הזהיר נשיא מצרים כי כל מתקפה על סירת, מולדתו של קדאפי, או על הבסיס האווירי בג'ופרה יוביל להתערבות צבאית של מצרים, לכאורה כדי להגן על גבולה המערבי עם לוב.

שעות לפני ההצבעה, שוחח א-סיסי עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. וושינגטון שלחה מסרים מעורפלים לשני הצדדים לאורך המלחמה, אך היא מודאגת מהשפעתה הגוברת של רוסיה בלוב. מאות שכירי חרב רוסים תמכו במתקפה הכושלת של חפתר לכבוש את טריפולי. על פי לשכת הנשיאות המצרית, א-סיס הדגיש בפני טאראמפ כי קהיר רוצה "למנוע התדרדרות נוספת במצב הביטחוני בלוב". עוד נמסר כי השניים הסכימו על הצורך לשמור על הפסקת אש ולהימנע מהסלמה צבאית בלוב.

מאזן הכוחות בלוב - 12 יוני 2020. -, עיבוד תמונה
מאזן הכוחות בלוב - 12 יוני 2020/עיבוד תמונה, -

סטפני ויליאמס, ממלאת מקום ראש משימת התמיכה של האו"ם בלוב, קראה היום להפסקת אש מיידית "כדי לחסוך את חייהם של כ-125 אלף האזרחים שנותרו באזור המלחמה", וכן קראה לסיום ההפרות של אמברגו הנשק של האו"ם. דבריה הגיעו בעקבות פגישתה עם נשיא אלג'יריה השכנה, עבד אלמג'יד תבון, בתחילת השבוע.

אתמול דווח ביומון הממשלתי אל-אהראם כי ההצבעה בפרלמנט נועדה להעניק מנדט לנשיא "להתערב צבאית בלוב כדי להגן על השכנה המערבית מפני ההתערבות הטורקית". בסיועה של אנקרה, ששלחה יועצים צבאיים, מל"טים ושכירי חרב סורים, שינה הממשל בטריפולי את מהלך העניינים במלחמה.

בקהיר חוששים מהתקדמות הכוחות מזרחה, לעבר מתקני הנפט האסטרטגיים שבשליטת חפתר. שני הצדדים עיבו את מערכיהם הצבאים בשבועות האחרונים לקראת מתקפה אפשרית על סירת, שנכבשה מוקדם יותר השנה. גם הפרלמנט במזרח לוב, הגוף הנבחר היחיד במדינה הערבית, קרא לא-סיסי לשלוח כוחות ובשבוע שעבר הוא אירח בקהיר עשרות מנהיגי שבטים הנאמנים לחפתר, שהיה בעבר חלק ממשטר קדאפי.

(עדכון ראשון 20:37)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully