וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המצור על טריפולי הוסר: מעורבות טורקיה שינתה את מסלול המלחמה בלוב

12.6.2020 / 21:24

המתקפה בת השנה וחצי של הגנרל חפתר, הנתמך על ידי מצרים, רוסיה והאמירויות, נהדפה על ידי הממשל בטריפולי שזוכה לתמיכה ישירה של ארדואן בדמות מל"טים, יועצים צבאיים ומרודים סורים. עתה המומנטום עבר לצדם, ובקהילה הבינ"ל מקווים שדווקא תפנית זו תאיץ את שיחות השלום

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

המלחמה בלוב קיבלה בימים האחרונים תפנית לאחר שהממשלה בבירה טריפולי, הנתמכת על ידי טורקיה, הדפה את כוחותיו של הגנרל חליפה חפתר ונמצאת במומנטום התקפי. ממשלת ההסכמה הלאומית, המוכרת על ידי האו"ם, הצליחה להסיר את המצור שהטיל על הבירה הגנרל הנתמך על ידי רוסיה, מצרים ואיחוד האמירויות הערביות, מאז פתח במתקפה לכיבושה באפריל אשתקד.

בסדרת ניצחנות מהירה, הכוחות של טריפולי הצליחו להשיג שליטה מחדש על מרבית צפון-מערב המדינה עם הדיפת כוחותיו של חפתר. עם הנסיגה מזרחה, שב שדה הנפט סהרה שבדרום לוב לפעילות חלקית, אחרי שהושבת על ידי אנשי חפתר בינואר. זה יוכל להוות מקור הכנסה לממשלה בטריפולי, אחרי חודשים ארוכים שבהם הברז היה סגור.

ביום שבת פתחו כוחות ממשלת טריפולי במתקפה על עיר החוף סירת, מקום הולדתו של הרודן מועמר קדאפי, אך בשלב זה כוחותיו של חפתר הצליחו למנוע מהם להשתלט מחדש עליה.

לאחר התבוסות המהירות בשדה הקרב, חפתר השתתף במסיבת עיתונאים שכינס ביום שבת בעל בריתו הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי, ושבה הציע יוזמה חדשה להפסקת אש בלוב. היוזמה תוביל לדילול כוחו של הגנרל במזרח לוב וייתכן שהיא סימן לאובדן הסבלנות בקרב הכוחות הזרים שתמכו בו. הממשל בטריפולי דחה את ההצעה ואמר כי חפתר לא יכול להיכלל בשום פתרון פוליטי במדינה שבה שורר כאוס מאז הפלת קדאפי ב-2011. המדינה מפולגת מאז 2014 על ידי שני ממשלים יריבים במערב ובמזרח.

לוחמים הנאמנים לממשלת טריפולי, לוב חוגגים את כיבושה מחדש של כל העיר, 4 ביוני 2020. רויטרס
לוחמים הנאמנים לממשלת טריפולי חוגגים את כיבושה מחדש של כל העיר/רויטרס

על אף ההתקדמות המהירה בשטח, המלחמה של הממשל בטריפולי עם הכוחות במזרח המדינה, המכונים על ידי עצמם "הצבא הלובי הלאומי", רחוקה מלהסתיים. המעצמות הזרות, משני הצדדים, לא ימהרו לוותר על שאיפותיהן להרחיב את השפעתן האזורית. הצבא של חפתר עדיין שולט במזרח המדינה ועל רוב שדות הנפט בדרום.

במסיבת העיתונאים שכונסה בקהיר ביום שבת הופיע גם יו"ר הפרלמנט במזרח לוב, עאקילה סלאח. לפי וולפרם לאכר, ממכון המחקר הגרמני ליחסים ביטחוניים ובינלאומיים, אמר כי נראה שהתכנית המצרית נועדה "להחזיר את חפתר לגודלו" באמצעות הרחבת תפקידו של יו"ר הפרלמנט. איחוד האמירויות הערביות מיהרה לתמוך בתכנית, שבמסגרתה יתקיימו שיחות בז'נבה, יתקיימו בחירות למועצת הנהגה, יפורקו המיליציות וכל הלוחמים הזרים יעזבו את לוב.

חפתר אמר כי הוא מקווה שמצרים תצליח להפסיק את מעורבותה של טורקיה במלחמה, אך בטריפולי לא הראו סימנים לכך שהם מתכוונים לזנוח את הגיבוי הטורקי ששינה את המשוואה. ראש ממשלת ההסכמה הלאומית בטריפולי, פאיז א-סיראז', נועד בשבוע שעבר בטורקיה עם הנשיא רג'פ טייפ ארדואן והבטיח להמשיך בלחימה עד כיבושה מחדש של כל המדינה.

עוד בוואלה!

ארה"ב: רוסיה שלחה מטוסי קרב לתמיכה בשכירי חרב שלה בלוב

לכתבה המלאה

טורקיה נגד רוסיה, טייק 2

טורקיה שלחה מל"טים, יועצים צבאיים וגייסה מורדים סורים כדי לעבות את הכוחות של הממשל בטריפולי. ארדואן הבטיח להגביר את התמיכה בממשל בטריפולי.

מנגד, מוסקבה שלחה מערכות הגנה אווירית, שהובכו על ידי המל"טים הטורקיים, ושכירי חרב מ"קבוצת וגנר" שגייסה בעצמה לוחמים סורים המסייעים לחפתר. על פי חמישה גורמי אופוזיציה סורית וגורם אזורי,המהלך הואץ בחודש שעבר שמאות שכירי חרב סורים חתמו על הצטרפותם. הגיוס נעשה בפיקוח צבא רוסיה, אף שבאופן רשמי מכחישה מוסקבה את הפעלתם של שכירי חרב על אדמת לוב אובכל מקום אחר בעולם.  

המעורבות הרוסית והטורקית משני צדי המתרס בלוב מזכירה את זו במלחמה בסוריה. מומחים מזהירים כי היא עלולה להחריף את הסכסוך.

"גם רוסיה וגם טורקיה מגבירות את כוח האש שלהן בלוב ואת מספרי הכוחות בלוב, כשאירופה נשארת מאחור", אמר ג'ושוע לנדיס, ראש המרכז ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת אוקלהומה. "הרוסים מנסים להשתוות למאמץ הטורקי לשלוח שכירי חרב סורים, אבל התוצאות מעורבות".

מאזן הכוחות בלוב - 12 יוני 2020. -, עיבוד תמונה
מאזן הכוחות בלוב - 12 יוני 2020/עיבוד תמונה, -

לפי דוח חשאי של האו"ם שהגיע לידי רויטרס בחודש שעבר, לקבוצת וגנר יש כ-1,200 לוחמים פרוסים בלוב. כשנשאל על כך בינואר, הנשיא ולדימיר פוטין אמר שאם יש כוחות רוסיים בלוב, הם לא מייצגים את רוסיה ולא מקבלים כסף ממנה. במסוקבה בירכו על היוזמה המצרית ואמרו כי היא בסיס למשא ומתן.

גם בכוחותיו של חפתר מכחישים שהוא מגייס לוחמים סורים, ומבקום זאת הם מדגישים את נוכחותם של לוחמים סורים לצד ממשל טריפולי. בחודש שעבר אמרו גורמים אמריקניים שהם סבורים שרוסיה פועלת יחד עם אסד להעברת לוחמים וציוד ללוב.

קרבות בלוב בין הממשלה שזוכה להכרה בינלאומית לבין המורדים. 11 ביוני 2020.. רויטרס
יותר מ-900 סורים גויסו. הלחימה בלוב/רויטרס

על פי הארגון הסורי לזכויות אדם, שמדווח על המלחמה בסוריה דרך רשת של פעילים בשטח, יותר מ-900 סורים גויסו על ידי רוסיה לטובת המלחמה בלוב. הלוחמים עוברים הכשרה בבסיס במחוז חומס לפני שהם עוברים ללוב. על פי הגורמים, הם מקבלים משכורת של אלף עד 2,000 דולר בחודש.

העברת הלוחמים אל לוב מפרה את אמברגו הנשק של האו"ם, והן את הבטחותיהן של המעצמות מתחילת השנה, אז התקיימה ועידה בברלין שבה הן אשררו כי הן מחויבות להחלטות מועצת הביטחון של האו"ם.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן וראש ממשלת לוב פאיז א-סראג' באנקרה, 4 ביוני 2020. רויטרס
ארדואן וראש ממשלת טריפולי באנקרה, השבוע/רויטרס

ארצות הברית נותרה משקיפה בעיקר מהצד, ולא נראה שיש לה עמדה ברורה. הבית הלבן מסר ביום שני השבוע כי הנשיא דונלד טראמפ שוחח עם ארדואן על המלחמה בלוב, וכן על סוריה ועל המזרח התיכון בכללותו, אולם לא פירט מעבר לכך. נשיא טורקיה, שהצליח לשכנע את טראמפ להוציא את הכוחות האמריקניים מצפון סוריה בשנה שעברה, אמר כי השניים הסכימו על "כמה נושאים" ביחס להתפתחויות במדינה הצפון אפריקנית.

"ייתכן עידן חדש בין טורקיה לבין ארצות הברית אחרי השיחה שלנו", אמר ארדואן, מבלי לפרט. הוא הבטיח כי הלחימה לכיבוש העיר סירת והבסיס האווירי ג'ופרה בדרום לוב תימשך. "עכשיו המטרה היא לקחת את כל אזור סירת ולסיים את זה. האזורים האלו עם בארות נפט, יש להם חשיבות רבה", אמר.

קרבות בלוב בין הממשלה שזוכה להכרה בינלאומית לבין המורדים. 11 ביוני 2020.. רויטרס
"לסיים עם זה". לוחמים בקרבות בלוב/רויטרס

ביום רביעי שוחח טראמפ עם סיסי, ולפי הבית הלבן "שיבח" את מאמציו להשיג הפסקת אש בלוב.
"הגיע הזמן שכל הגורמים בלוב וכל הצדדים לפעול כך שרוסיה או כל מדינה אחרת לא יוכלו להתערב בריבונות של לוב עבור האינטרסים שלהן", תקף שר החוץ מייק פומפאו את מוסקבה, אף שלא הזכיר את המעורבות של מדינות אחרות במדינה הצפון אפריקנית.

במהלך השבוע החולף הסכימו הממשלים היריבים בלוב לחדש את השיחות עם האו"ם על השגת הפסקת אש, אך ניסיונות קודמים קרסו או לא יושמו בשטח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully