וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוב: ממשל טריפולי כבש בסיס אווירי אסטרטגי מכוחות חפתר

לאחר הפצצות מאסיביות בסיוע טורקיה, הכוחות הנאמנים לממשלה השתלטו על בסיס אל-ווטיה. כוחותיו של הגנרל המורד טוענים: נסיגה טקטית. ארדואן, שתומך בטריפולי, ופוטין, שמסייע לחפתר, שוחחו על רקע ההסלמה בלחימה, שמגיעה חרף התחייבות המעצמות לעצור את הזרמת הנשק

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

הכוחות התומכים בממשלת לוב המוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית כבשו אתמול (שני) בסיס אווירי אסטרטגי מידי יריביהם. המתקפה הממושכת, שבה נעשה שימוש תכוף במל"טים שסיפקה טורקיה, הובילה להישג הצבאי המשמעותי ביותר של הממשל בטריפולי זה קרוב לשנה.

הבסיס אל-ווטיה, השוכן 125 ק"מ מדרום-מערב לבירה טריפולי, היה מאחז אסטרטגי חשוב לכוחות הנאמנים לגנרל חליפה חפתר, שבסיסו במזרח המדינה. מאז החל במתקפה לכיבוש הבירה באפריל 2019, התפתחה המערכה לסכסוך ממושך בין פלגים יריבים ממזרח וממערב לוב ומעצמות זרות נכנסו לשדה הקרב.

הכוחות הנאמנים לממשלת ההסכמה הלאומית פרסמו ברשתות החברתיות תיעוד שלהם מרחבי הבסיס ללא הפרעה. הם גם פרסמו תיעוד של השתלטות על מערכת הגנה אווירית, לטענתם מדגם "פנציר" הרוסי, שהוצבה על משאית בבסיס, לצד מדריך הפעלה בערבית. בסרטון נפרד נראתה מערכת פנציר אחרת, שלכאורה הושמדה מהאוויר בידי הכוחות אחרי שהועברה לבסיס בשעות המוקדמות של הבוקר.

כוחות הנאמנים לממשלת טריפולי, לוב, בבסיס אל-ווטיה לאחר כיבושו, 18 במאי 2020. רויטרס
הישג חשוב לכוחות בטריפולי. בסיס אל-ווטיה אחרי כיבושו, אתמול/רויטרס

לדברי הכוחות, הייתה זו המערכת השלישית מסוג זה שבה הם פוגעים בתוך יומיים. לא ניתן היה לאמת את הסרטון, וכוחותיו של חפתר הכחישו בימים האחרונים טענה אחרת של נאמני טריפולי ולפיה הם הרסו מערכת "פנציר".

לטענת הצבא הלובי הלאומי, כפי שמכנים את עצמם כוחות חפתר, זאת נסיגה טקטית. לדבריהם, אין לבסיס חשיבות צבאית בשלב זה, וכל הציוד הצבאי שהיה שם הוא מיושן ולא בשימוש. מוקדם יותר אמרו גורמים בכוחות חפתר כי הנסיגה הייתה בעקבות הפצצות מאסיביות.

בשבועות האחרונים, התקדמו המיליציות הקשורות לממשל בטריפולי נגד יריביהם שספגו אבידות כבדות תוך שהם כובשים שטחים ממערב לבירה. הם עשו זאת בזכות תמיכה מוגברת מצד טורקיה, ששלחה מל"טים, מערכות הגנה ולוחמים סורים מארגונים אסלאמיסטיים לצד טריפולי.

כוחותיו של חפתר, המגובים על ידי רוסיה, איחוד האמירויות הערביות ומצרים, עדיין שולטים במזרחה של לוב ובדרומה, כולל על רוב מתקני הנפט שאותם הם חוסמים מאז ינואר. על אף שכבשו בתחילת השנה את עיר החוף סירת, היושבת במרכז רצועת החוף של לוב עם הים התיכון, הכוחות של חפתר לא הצליחו לרשום התקדמות משמעותית מאז תחילת המערכה על טריפולי.

ראש הממשלה בטריפולי, פאיז א-סיראז', אמר כי כוחותיו ינסו לצבור מומנטום אחרי הכיבוש של הבסיס האווירי, שיחזק את הרוח בשורות כוחותיו אחרי שהיו במגננה בשנה שעברה. "הניצחון היום אינו מהווה את סוף הקרב, אלא מקרב אותנו יותר מאי פעם לניצחון הגדול, לשחרור כל הערים והמחוזות והבסיסים", מסר בהצהרה. הוא שוחח עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, שרואה בלוב אזור בעל חשיבות אסטרטגית עליונה.

כוחות הנאמנים לממשלת טריפולי, לוב, בבסיס אל-ווטיה לאחר כיבושו, 18 במאי 2020. רויטרס
"הניצחון היום אינו מהווה את סוף הקרב". הכוחות בבסיס/רויטרס

על פי הקרמלין, ארדואן שוחח גם עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. השניים ציינו את הצורך להגיע להפסקת אש ולחדש את השיחות הפנימיות בין הפלגים בלוב. רוסיה, אף שאינה מכירה בכך באופן רשמי, שלחה מאות שכירי חרב לצדו של הגנרל חפתר.

ההסלמה בלחימה בלוב, שנותרה בכאוס מאז שהופל הרודן מועמר קדאפי בהתקוממות שפרצה ב-2011 כחלק מאירועי "האביב הערבי", מתחוללת חרף מאמצים בינלאומיים לשוב למשא ומתן ולעצור את הלחימה על רקע החשש מהתפשטות נגיף הקורונה. לוב דיווחה על לפחות 65 מקרים, בהם שלושה מקרי מוות. על אף הבטחותיהן של מדינות זרות בפסגה שנערכה בברלין בתחילת השנה לעצור את משלוחי הנשק ללוב, אלו רק גברו תוך הפרה של האמברגו הבינלאומי.

האו"ם מעריך כי כמחצית מ-400 אלף התושבים שברחו מבתיהם מאז תחילת המלחמה ב-2011 נעקרו מאז שפתח חפתר במתקפה שלו בשנה שעברה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully