וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: טורקיה שלחה כ-2,000 לוחמים סורים להילחם בלוב

גורמים משלוש המדינות אמרו לגרדיאן כי אנקרה מעבירה מורדים לחזית בטריפולי, במספרים גבוהים בהרבה מההערכות. הם מקבלים משכורות גבוהות והבטחות לאזרחות טורקית. באופן רשמי, כל הצדדים מכחישים זאת. ההתערבות הטורקית עלולה להפוך את הסכסוך למלחמה אזורית

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

כ-2,000 לוחמים סוריה יגיעו מטורקיה ללוב - כך אמרו גורמים סוריים לגרדיאן משלוש המדינות. זאת בהמשך להסכם בין אנקרה לבין הממשלה בטריפולי, המוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית, שבמסגרתו תשלח טורקיה סיוע צבאי כדי לבלום את המתקפה של הגנרל חליפה חפתר.

הסיוע הצבאי הטורקי מאיים להפוך את מלחמת האזרחים בלוב למלחמה אזורית, אחרי שכוחותיו של חפתר, המבוססים במזרח המדינה, אמרו שייתכן שהם יבקשו סיוע צבאי ממצרים השכנה. חפתר זוכה לתמיכתן של ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות ומצרים, לצד דיווחים על נוכחותם של שכיר חרב רוסים. ניסיון תיווך של רוסיה להגיע להפסקת אש בין הצדדים נכשל, אחרי שחפתר עזב את מוסקבה ללא חתימה על ההסכם.

אנקרה תומכת באופוזיציה הסורית מאז תחילת המרד שלה בשליט בשאר אסד ב-2011, על אף התפצלותה והיחלשותה לאור מחלוקות פנימיות עם פלגים אסלאמסטיים קיצוניים והתערבות רוסיה במלחמה. טורקיה כבר משתמשת בכמה ארגונים מול הכוחות הכורדיים בצפון-מזרח סוריה, חרף עדויות להפרות זכויות אדם מצדם.

כוחות הממשל של טריפולי, לוב, 29 בדצמבר 2019. רויטרס
המורדים מתקרבים לבירה. כוחות הממשלה בטריפולי/רויטרס

המשלוח הראשון מונה כ-300 לוחמים מהאוגדה השנייה של הצבא הסורי הלאומי, ארגון גג של כמה פלגים סורים שהוקם במימון סוריה. הוא חצה את הגבול בין סוריה לטורקיה ב-24 בדצמבר, ואחריו יצאו עוד 350 לוחמים ב-29 בדצמבר. לאחר מכן הם הוטסו לטריפולי, שם הם הוצבו בעמדות קדמיות ממזרח לעיר.

כ-1,350 לוחמים נוספו הגיעו לטורקיה ב-5 בינואר, חלקם הועברו מאז ללוב, בעוד שאחרים עדיין עוברים הכשרה צבאית במחנות בדרום המדינה. לפי הדיווח בגרדיאן, לוחמים נוספים מהארגון האסלאמסטי פילק א-שאם שוקלים להצטרף ללחימה בלוב. מספריהם של המורדים גבוהים בהרבה מההערכות המוקדמות.

אחד המקורות אמר כי הלוחמים הסורים צפויים להתאגד תחת אוגדה שתיקרא על שמו של הלוחם הלובי עומר אל-מוחתר, שהוצאו להורג על ידי איטליה ב-1931 והפך לדמות פופולרית בקרב המורדים בסוריה. ההתערבות הטורקית העקיפה תאפשר לה להימנע מעימות ישיר עם שכירי חרב רוסים.

עוד בוואלה!

טורקיה תשלח מורדים ללוב? "עלולה להפוך לסוריה הבאה"

לכתבה המלאה
הגנרל הלובי חליפה חפתר עם שר ההגנה של רוסיה סרגיי שויגו בשיחות במוסקבה, 13 בינואר 2020. רויטרס
סירב לחתום על הפסקת האש. חפתר ושר ההגנה הרוסי במוסקבה, שני/רויטרס

גורמים סוריים אמרו כי ללוחמים יש חוזה מול הממשלה בטריפולי, ולא מול צבא טורקיה, והם מקבלים כ-2,000 דולר בחודש - בהשוואה ל-450 עד 550 לירות טורקיות שהם מרוויחים בסוריה. לכולם הובטחה גם אזרחות טורקית, ואנקרה משלמת על הטיפול הרפואי בפצועים ואחראית להשבת ההרוגים לסוריה. לפי הגרדיאן, לפחות ארבעה סורים כבר נהרגו בלוב, על אף שארגוניהם אמרו כי הם נהרגו בלחימה עם הכורדים בצפון-מזרח סוריה.

אחרי שבחודש שעבר פורסם תיעוד מטלפון סלולרי, שבו אנשים עם מבטא סורי אמרו שהם נמצאים בטריפולי כדי "להגן על האסלאם", נאסר על הלוחמים הסורים לפרסם ברשתות החברתיות מידע כלשהו שיחשוף את מיקומם. באופן רשמי, כל הצדדים מכחישים את נוכחותם של לוחמים סורים במדינה.

בשבוע שעבר אמר נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן כי אנקרה שלחה עד כה רק 35 חיילים לטריפלי, עבור תפקידי ייעוץ. בניגוד להתערבות הצבאית בסוריה באוקטובר, לפעילות הטורקית בלוב יש מעט בקרב הציבור הטורקי. אתמול איים ארדואן

בתחילה הסתייגו בממשלתו של פיאז א-סראז' בטריפולי לקבל לוחמים סורים, אבל הסכימו לכך אחרי שכוחותיו של חפתר התקרבו לבירה. הממשלה, שהוקמה בתיווך האו"ם ומוכרת על ידיו, זועמת על כך שמדינות שנחשבו לבעלות בריתן - פרט לטורקיה - נטשו אותן מאז תחילת המערכה על טריפולי באפריל. בחודש שעבר דווח בגרדיאן על כך שכ-3,000 סודאנים נשלחו לבנגאזי כדי להילחם עבור חפתר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully