וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה תשלח מורדים ללוב? "עלולה להפוך לסוריה הבאה"

שר החוץ הטורקי הזהיר כי המדינה הצפון אפריקנית עלולה לגלוש לכאוס, עם החרפת הלחימה בין הממשל בטריפולי, הנתמך בידי אנקרה, לבין הגנרל חפתר, הנתמך על ידי רוסיה ומדינות המפרץ. בבלומברג דווח כי טורקיה תשלח את הצי וכוחות שלחמו לצדה בסוריה

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושואלו הזהיר היום (ראשון) כי המלחמה בלוב עלולה לגלוש לכאוס והמדינה הצפון אפריקנית עשויה להיות "סוריה הבאה". אנקרה פועלת להאיץ את החקיקה שתאפשר לה לשלוח כוחות שיעזרו לממשלת ההסכמה הלאומית בטריפולי, המוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית, להדוף את המתקפה של הגנרל חליפה חפתר, הנתמך על ידי רוסיה, מצרים ומדינות המפרץ.

"אם לוב תהפוך היום לסוריה, אז גם תורן של מדינות אחרות באזור יגיע", אמר שר החוץ בכינוס של מפלגת השלטון בטורקיה. "אנחנו צריכים לעשות כל מה שצריך כדי למנוע מלוב להתפלג ולגלוש לכאוס, וזה מה שאנחנו עושים. אנחנו מתנהלים מול הממשלה הלגיטימית שם". צ'בושואלו הדגיש כי ההסכמים שנחתמו עם הממשלה בטריפולי, הנוגעים לשיתוף פעולה צבאי וימי, הם בעלי חשיבות. שר החוץ ייפגש מחר עם מנהיגי שלוש מפלגות האופוזיציה, לקראת דיונים בממשלה בנושא שיתקיימו בשבוע הקרוב.

בשבוע שעבר הודיע נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן על החלטת ממשלתו לבקש הסכמה פרלמנטרית לשלוח חיילים ללוב, כדי להגן על הממשלה הנתמכת על ידי האו"ם נגד כוחות הגנרל חפטר. לוחמיו של חפטר לא הצליחו להגיע למרכז העיר טריפולי, אך השיגו ניצחונות קטנים בשבועות האחרונים בכמה פרברים בדרום הבירה, בעזרת לוחמים רוסים וסודנים ומל"טים שהועברו על ידי איחוד האמירויות הערביות. המל"טים, מתוצרת סין, העניקו לחפטר "עליונות אווירית מקומית", כי הם יכולים לשאת כמות חומר נפץ גדולה בהרבה מאשר למל"טים שניתנו לממשלה בטריפולי על ידי טורקיה, ויכולים לאיים על לוב כולה.

כוחות הממשל של טריפולי, לוב, 29 בדצמבר 2019. רויטרס
כוחות הממשלה בטריפולי, היום/רויטרס

ההסכם הימי שנחתם בין אנקרה לטריפולי, ונדחה על ידי יוון, מצרים והממשל בחלק היווני של קפריסין, נועד לשרת את האינטרסים של שתי הממשלות בתחום האנרגיה ולהציל עסקאות בשווי מיליארדי דולרים שנתונות בסכנה בשל הסכסוך. ביום חמישי אמור להיחתם באתונה הסכם בין יוון, קפריסין היוונית וישראל על הקמת צינור גז במזרח הים התיכון, מול הפעילות הטורקית באזור.

עדיין לא ברור כיצד ייראה הסיוע הצבאי של טורקיה לממשלת טריפולי, אם אכן הפרלמנט יאשר אותו. גורם טורקי וגורם בממשלתו של פאיז א-סיראז' אמרו לבלומברג כי הצי הטורקי יגן על טריפולי, בזמן שכוחות צבא יאמנו את כוחות הממשל בבירה. במקביל, אמרו הגורמים, אמורים להתפרס לוחמי ארגוני מורדים טורקמנים, שנלחמו לצד צבא טורקיה בצפון סוריה נגד משטר אסד והכורדים.

הגורם הלובי אמר לבלומברג כי בתחילה התנגדה הממשלה בטריפולי לנוכחות צבאית טורקית בשטח המדינה, אך ההתקדמות של חפתר גרמה לשינוי. היום הכחישה הממשלה בטריפולי כי לוחמים סורים בבר נפרסו במדינה, בעקבות סרטון שפורסם ברשתות החברתיות. לטענתה, הסרטון צולם בכלל באידליב, מעוז האופוזיציה בסוריה.

עוד בוואלה!

בצל המתיחות בים התיכון, ארדואן הגיע לביקור פתע בתוניסיה

לכתבה המלאה
נשיא טורקיה ארדואן נפגש עם ראש ממשלת לוב אל-סראג 'באיסטנבול\ 15 בדצמבר 2019. רויטרס
ארדואן וראש ממשלת האחדות בטריפולי בפגישה בטורקיה, החודש/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully