וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר מחריף: צרפת נסוגה ממבצע ימי של נאט"ו בשל התקרית עם טורקיה

פריז לא הייתה מרוצה מתוצאות החקירה של הברית לאחר שספינות קרב טורקיות איימו על ספינת קרב צרפתית, כשהתקרבה לכלי שייט שלפי החשד הפר את אמברגו הנשק על לוב. שתי המדינות תומכות בצדדים יריבים בקונפליקט, ובפריז רוצים שהאיחוד האירופי ישקול סנקציות

נשיא צרפת: טורקיה משחקת משחק מסוכן בלוב/צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

צרפת הודיעה לנאט"ו שהיא תפסיק להשתתף במבצע הימי בים התיכון אחרי תוצאותיה של חקירת תקרית ימית בין ספינות קרב צרפתיות וטורקיות - כך אמר אמש (רביעי) גורם ביטחוני צרפתי. זאת אחרי ששגריר טורקיה בצרפת, אסמאעיל האקי מוסא, אמר מוקדם יותר לסנאטורים צרפתים כי פריז נסוגה מהפעילות אחרי שחקירת התקרית לא העלתה תוצאות חד-משמעיות ולא תמכה בטענותיה.

היחסים בין צרפת וטורקיה, ששתיהן חברות בנאט"ו, התלהטו בשבועות האחרונים סביב לוב, צפון סוריה וקידוחים של טורקיה במזרח הים התיכון, לחופי קפריסין.

צרפת זעמה במיוחד כשהאשימה ספינות קרב טורקיות בהתנהגות אגרסיבית כלפי ספינת קרב שלה, שניסתה בחודש שעבר לבחון כלי שיט שלפי החשד שלה הפר את אמברגו הנשק של האו"ם על לוב. ספינת הקרב הצרפתית, "קורבה", פעלה במסגרת מבצע "שומרי הים" של נאט"ו.

ספינת קרב צרפתית בים התיכון. יולי 2020. אי-פי, AP
צרפת נסוגה מהמבצע הימי של הברית. ספינת קרב צרפתית בים התיכון/AP, אי-פי

נאט"ו פתחה בחקירה לאחר שצרפת מחתה על התקרית במהלך ישיבת שרי ההגנה של הברית בחודש שעבר. גורם במשרד הצבא הצרפתי מסר כי אתמול נשלח מכתב לנאט"ו, ובו ארבע דרישות: אישור מחודש מצד חברות הברית על מחויבותן לכבד את אמברגו הנשק, הבטחה כי אותות השיחות של נאט"ו לא משמשות מדינות במהלך משימות לאומיות, תיאום טוב יותר בין משימות נאט"ו לאיחוד האירופי באכיפת האמברגו, והפעלת מנגנונים כדי להימנע מאירועים דומים בעתיד.

"בזמן שאנו ממתינים להתקדמות בנוגע לדרישות אלה, החלטנו להסיג זמנית את כוחותינו ממבצע 'שומרי הים'", אמר הגורם. "לא הגיוני שהכוחות שלנו יישארו עם בעלות ברית שלא מכבדות את האמברגו".

עוד בוואלה!

המצור על טריפולי הוסר: מעורבות טורקיה שינתה את מסלול המלחמה בלוב

לכתבה המלאה

בצרפת אמרו כי במהלך התקרית, שאירעה ב-10 ביוני, הפעילו ספינות מלחמה טורקיות שלוש פעמים את אורות המכ"ם שלהן לעבר ספינת הקרב הצרפתית, כשהמלחים הטורקיים לבשו אפודי מגן ועמדו עם הנשקים הקלים שלהם במהלך האירוע.

שר החוץ של צרפת, ז'אן איב לה דריאן אמר אתמול כי שרי האיחוד ייפגשו ב-13 בחודש כדי לדון על טורקיה וכי סנקציות חדשות על אנקרה נמצאות על הפרק. לדבריו, הפגישה תיערך לבקשת פריז. "כבר הוטלו סנקציות על טורקיה על ידי האיחוד בשל הקידוחים בשטח הכלכלי של קפריסין. ייתכנו סנקציות נוספות", אמר בשימוע בפרלמנט.

קרבות בלוב בין הממשלה שזוכה להכרה בינלאומית לבין המורדים. 11 ביוני 2020.. רויטרס
סנקציות חדשות על אנקרה נמצאות על הפרק. כוחות חמושים ברחובות לוב/רויטרס

השגריר הטורקי בצרפת הכחיש את תיאור האירועים של צרפת, ואמר כי ספינת הקרב הצרפתית הייתה אגרסיבית. הוא הוסיף כי הספינה החשודה, ששטה תחת דגל טנזניה, הובילה סיוע הומניטרי. עם זאת, גורמים צרפתיים אמרו לסוכנות הידיעות אי-פי כי לפחות שמונה חברות נאט"ו תמכו בעמדתה של צרפת בעימות.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה אמש לפרלמנט כי התקרית "חמורה ביותר", וכי יש להימנע ככל שניתן מחזרה על תקריות כאלו בין חברות נאט"ו. ביום שני היא נפגשה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, ומחר צפוי לבקר בברלין שר החוץ של טורקיה.

לוב נמצאת בכאוס מאז הפלתו של הרודן מועמר קדאפי ב-2011, והיא מחולקת לשני ממשלים יריבים במזרח ובמערב. טורקיה תומכת בממשלה בבירה טריפולי, יחד עם איטליה וקטאר. מהצד השני, הגנרל חליפה חפתר נתמך על ידי רוסיה, מצרים, איחוד האמירויות הערביות ומדינות ערביות אחרות. צרפת עזרה בעבר לחפתר.

נשיא צרפת עמנואל מקרון משוחח עם נשיא רוסיה פוטין על המצב בלוב. יוני 2020. אי-פי, AP
נשיא צרפת עמנואל מקרון משוחח עם נשיא רוסיה פוטין על המצב בלוב/AP, אי-פי

מוקדם יותר חזר נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן על מחויבותו לתמוך בממשל בטריפולי, שרשם בשבועות האחרונים הישגים גדולים במלחמה בזכות הסיוע הטורקי. מבלי לנקוב ישירות בשמה של צרפת, הוא תקף את המדינות המגבות את חפתר.

"אנחנו עוקבים בדאגה אחרי מי שמגנים, רק במילים, על הדמוקרטיה, על זכויות אדם ועל החוק, אבל לוקחים תחת חסותם מהפכנים", אמר ארדואן, בהתייחסו לגנרל חפתר. "טורקיה לא תנטוש את העם הלובי לרחמיהם של הפוטשיסטים ותמשיך לפעול בהתאם לחוק הבינלאומי".

ביום שני אמר מקרון כי מעשיה של טורקיה "בלתי מקובלים" ואמר כי אנקרה "לא מקיימת שום התחייבות" שלה. הוא הכחיש שצרפת תומכת בחפתר, ואמר כי היא תומכת במציאת "פתרון פוליטי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully