וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך להתנגשות עם טורקיה? סיסי: "למצרים יש זכות להתערב בלוב"

הנשיא אמר כי ארצו קיבלה "איומים ישירים" מ"מיליציות טרוריסטיות ושכירי חרב", ברומזו לממשל טריפולי הנתמך על ידי ארדואן. הוא הזהיר כי התקדמות הכוחות אל עיר החוף סירת והבסיס האווירי ג'ופרה היא "קו אדום", אך באנקרה מבהירים - על הגנרל חפתר, הנתמך ע"י קהיר, לסגת

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי הזהיר אתמול (שבת) כי לארצו יש זכות לגיטימית להתערב במלחמה בלוב השכנה, והוא הורה לצבא להיערך לכל משימה מחוץ לגבולות המדינה, אם תידרש לכך. דבריו הגיעו על רקע המתיחות סביב ההתערבות של טורקיה, יריבתה של מצרים, לטובת הממשלה בטריפולי, הנלחמת בכוחות של הגנרל חליפה חפתר, הנתמך על ידי קהיר. התמיכה של אנקרה בממשל בטריפולי, המוכר על ידי האו"ם, הפכה את הקערה על פיה ובלמה את המתקפה בת 14 החודשים של חפתר, הנתמך על ידי מצרים, רוסיה ואיחוד האמירויות הערביות.

לדברי א-סיסי, שסקר כוחות צבא בבסיס אווירי סמוך לגבול עם לוב, יש לארצו "לגיטימיות בינלאומית" להתערבות שכזו. נשיא מצרים אמר כי למדינה יש את הזכות להגן על עצמה אחרי שקיבלה "איומים ישירים" מ"מיליציות טרוריסטיות ושכירי חרב" הנתמכים על ידי מדינות זרות. בכך, הוא רמז לחלק מהכוחות הנתמכים על ידי טורקיה ונאמנים לממשל בטריפולי.

הוא הוסיף כי מטרתה של כל התערבות מצרית בלוב תהיה להגן על הגבול המערבי שאורכו 1,200 ק"מ, לסייע בהשגת הפסקת אש ולהשיב את היציבות והשלום ללוב. שכנתה של מצרים נמצאת בכאוס מאז הדחתו של הרודן מועמר קדאפי ב-2011 על ידי המורדים שגובו על ידי נאט"ו. חפתר היה בעבר חלק ממשטר קדאפי, עד שערק ממנו.

כוחות הנאמנים לממשלת טריפולי, לוב, 11 ביוני 2020. רויטרס
הסיוע הטורקי הפך את הקערה על פיה. כוחות של ממשלת טריפולי/רויטרס

איחוד האמירויות הערביות וערב הסעודית הביעו תמיכה בא-סיסי, שאמר כי החזית של העיר סירת ובסיס ג'ופרה - יעדים למתקפה של הממשל בטריפולי - הם "קו אדום" עבור מצרים. בקהל ישבו מנהיגי שבטים לובים, ונשיא מצרים אמר כי קהיר תוכל לספק להם אימון וכלי נשק כדי להילחם ב"מיליציות טרוריסטיות".

מנגד, בטורקיה דורשים את נסיגת כוחותיו של חפתר, המבוססים במזרח לוב, מהעיר סירת, שנכבשה מוקדם יותר השנה מידי הממשל בטריפולי, ומג'ופרה. דובר של נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר היום כי ניתן יהיה להגיע להפסקת אש יציבה אם כל הצדדים יחזרו לעמדותיהם מ-2015, והבטיח שאנקרה תמשיך לתמוך בממשלה בטריפולי.

מאזן הכוחות בלוב - 12 יוני 2020. -, עיבוד תמונה
מאזן הכוחות בלוב - 12 יוני 2020/עיבוד תמונה, -

הדובר, איברהים קאלין, תקף את צרפת, שותפתה של טורקיה לנאט"ו, על תמיכה בחפתר ואמר כי זה מסכן את ביטחון הברית כולה. לדבריו, חפתר אינו איש אמין והוא הפר את כל הפסקות האש והמאמצים הדיפלומטיים עד עתה, וכי אין לו מקום בשולחן המשא ומתן. אנקרה דחתה יוזמת שלום שהציג סיסי מוקדם יותר החודש, וכללה בחירות למועצת הנהגה במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully