וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקרון: לא נסבול את "המשחק המסוכן" של טורקיה בלוב

נשיא צרפת הביע תמיכה במצרים שרמזה על התערבות אפשרית במלחמה נגד ממשלת טריפולי, הנתמכת על ידי אנקרה. "הוכחה לכך שנאט"ו סובלת ממוות מוחי", אמר מקרון על המתיחות בתוך הברית. בטורקיה, נעצרו 4 אזרחים בחשד "לריגול" עבור צרפת

נשיא צרפת: טורקיה משחקת משחק מסוכן בלוב/צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

נשיא צרפת עמנואל מקרון הזהיר אתמול (שני) כי לא יסבול את התערבותה הצבאית של טורקיה בלוב, והאשים את אנקרה ב"משחק מסוכן". טורקיה שינתה לאחרונה את פני המלחמה במדינה הצפון אפריקנית, כשסיפקה תמיכה אווירית, כלי נשק ולוחמים סורים לממשל בטריפולי, שהצליח להדוף מתקפה בת יותר משנה מצד הגנרל חליפה חפתר.

כשלצדו נשיא תוניסיה קייס סעיד, אמר מקרון כי הוא העביר את הסתייגויותיו לנשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, שלדבריו הפר את כל התחייבויותיו מפסגת ברלין, שנערכה בתחילת השנה. "אנחנו לא נסבול את התפקיד של טורקיה בלוב", אמר.

בטורקיה מאשימים את פריז בתמיכה פוליטית בחפתר, אחרי שקיבל ממנה בעבר סיוע צבאי כדי להילחם בארגונים קיצוניים. צרפת מכחישה זאת, אולם היא אינה גינתה את בעלות בריתו של הגנרל - מצרים ואיחוד האמירויות הערביות - וציינה בקצרה את שכירי החרב הרוסים הנלחמים בשורות כוחותיו של חפתר. מקרון התרכז בעיקר במעורבות הטורקית במלחמה, ואמר כי הוא מבין את החששות של נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי. הוא רמז ביום שבת כי הוא עשוי להתערב צבאית בלוב.

"אפשר להבין את החשש הלגיטימי של הנשיא סיסי כשהוא רואה כוחות מגיעים לגבול שלו", אמר מקרון. לא ידוע על כך שהכוחות מטריפולי, שבמזרח המדינה, הגיעו למערב לוב, סמוך לגבול עם מצרים.

"זה נושא הנוגע לכל אזור הים התיכון ומשפיע עלינו, משום שכיום, בכל יום, גברים ונשים בורחים מהאומללות שבלוב לאירופה. אתם חושבים שאנחנו יכולים לאפשר לטורקיה לייבא לאורך זמן לוחמים סורים ללוב, לאור כל מה שאנחנו יודעים", המשיך מקרון, שדיבר אתמול עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על הסכסוך בלוב.

נשיא צרפת עמנואל מקרון ונשיא תוניסיה קייס סעיד בארמון האליזה, 22 ביוני 2020. רויטרס
מתקפה חריפה על ארדואן. מקרון ונשיא תוניסיה, אתמול/רויטרס

צרפת וטורקיה חברות שתיהן בנאט"ו, אך הסכסוך בלוב, וסוגיות אחרות, ערערו את היציבות בברית הצפון-אטלנטית. זו גם מושפעת מהמדיניות של טראמפ, שהודיע על כוונתו לצמצם בכשליש את מספר הכוחות האמריקניים המוצבים בגרמניה.

מקרון הזכיר בדבריו תקרית ימית בין צרפת לבין טורקיה שהתרחשה לחופי לוב מוקדם יותר החודש, ואמר כי זו הוכחה לכך שהברית סובלת מ"ממוות מוחי". אנקרה הכחישה זאת. נשיא צרפת השתמש בביטוי זה כבר בשנה שעברה, בעקבות מבצע צבאי של טורקיה בצפון סוריה נגד הכורדים.

בסימן נוסף למתיחות בין המדינות, בטורקיה דווח כי נעצרו ארבעה אנשים, בהם עובד קונסוליה לשעבר, בחשד לריגול אחרי גופים שמרניים ודתיים עבור צרפת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully