וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק על הנפט והגז: טורקיה ויוון על סף התנגשות בים התיכון

עודכן לאחרונה: 12.8.2020 / 22:44

אתונה קראה לאנקרה להפסיק את פעולותיה של ספינת מחקר בשטח שנוי במחלוקת, והזהירה כי ריבוי ספינות הקרב בסמוך לה עלול להוביל לתאונה. שר החוץ היווני יגיע לישראל, ובקפריסין קוראים לאיחוד האירופי לפעול, לאור פעולה טורקית דומה לחופי האי. בשישי ייערך כינוס חירום

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

ספינת מחקר טורקית החלה היום (רביעי) בחיפוש אחר משאבי אנרגיה במזרח הים התיכון, בעוד שיוון טוענת שזהו חלק מהמדף היבשתי שלה ודורשת את יציאתה מהאזור. שתי המדינות, החברות בנאט"ו, שלחו ספינות קרב המשייטות בסמוך לכלי השיט "אורוץ' ראיס" העורך מחקר סיסמולוגי. נפט גז

"ארצנו מעולם לא מאיימת, אך היא לא תסבול סחטנות. לכן, היא לא תיכנע לאיומים או תסבול פרובוקציות", אמר ראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיצוטאקיס, בהצהרה שמסר בשעות הערב. לדבריו, הצבא הועמד בכוננות. "שיהיה ברור - הסיכון לתאונה עולה כשיש כל כך הרבה נכסים צבאיים במקום כזה מרוכז", הזהיר. "במקרה כזה, האחריות תהיה על מי שהוביל לנסיבות האלו".

ראש ממשלת יוון אמר כי הוא מוכן "לדיאלוג הקשה ביותר", אבל זה הופך לחסר תוחלת "באווירה של מתיחות ופרובוקציות".מיצוטאקיס הבהיר כי אתונה תגיב אם תידרש לכך, "כפי שהוכחנו בעבר".

שר האנרגיה והמשאבים הטבעיים של טורקיה, פתיח דומז, אמר כי כלי השיט הטורקי "עושה בדיקות רנטגן במים שלנו" וכי הוא הוריד כבלים באורך 1,750 של ק"מ אל מי הים התיכון. אנקרה הבהירה כי היא לא תיסוג מחיפושיה אחר גז ונפט באזור ואף תוציא רשיונות חיפוש חדשים.

סיפנת המחקר הטורקית במהלך הפלגתה בחופי בוספורוס, טורקיה 3 באוקטובר 2020. רויטרס
אנקרה הבהירה כי לא תיסוג מחיפושיה באזור. ספינת המחקר הטורקית, באוקטובר/רויטרס

מחר, יגיע לישראל שר החוץ של יוון, ניקוס דנדיאס, וביום שישי הוא ייפגש בווינה עם שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו. באותו היום ייערך כינוס מיוחד של מועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי, שתדון בין היתר במצב בים התיכון, לאור בקשה של יוון מול "הפרובוקציות והפשעים" של טורקיה. ספינת המחקר הטורקית אמורה לפעול במים שבין יוון לקפריסין, החברה אף היא באיחוד האירופי, עד 23 באוגוסט.

שר החוץ של קפריסין, ניקוס כריסטודולידס, אמר כי טורקיה גורמת להסלמה חמורה בפעולותיה הלא חוקיות, אחרי שספינת מחקר אחרת שלה, "ברברוס", החלה בחיפושים במים שבדרום-מזרח השטח הכלכלי הבלעדי של האי.

"מצער לראות שטורקיה בחרה פעם נוספת בדרך של פעולות חד-צדדיות לא חוקיות, כשהיא מפנה את גבה באופן פרובוקטיבי לדיאלוג המבוסס על החוק הבינלאומי ועל שכנות טובה", אמר שר החוץ לסוכנות הידיעות הרשמית של קפריסין. לדבריו, מעשיה של טורקיה נגד שתי מדינות חברות באיחוד האירופי צריכים להילקח בחשבון ביחסים של הגוש עם אנקרה.

סיפנת המחקר הטורקית אורוק רייס עוגנת בחופי אנטליה, טורקיה 27 ביולי  2020. AP
ספינת המחקר הטורקית "אורוץ' ראיס" מלווה בספינות קרב מול חופי אנטלה, ביולי/AP

בין יוון לטורקיה יש יריבות ארוכת שנים, והן היו על סף מלחמה שלוש פעמים מאז אמצע שנות ה-70, בין היתר בשל זכויות הקידוחים בים האגאי המפריד בין שתיהן. גילויהם של מרבצי גז טבעי ותכניות קידוח ברחבי מזרח הים התיכון הובילו למתיחות מחודשת.

אנקרה זעמה על הסכם ימי בין יוון למצרים שנחתם בשבוע שעבר, וגורמים טורקיים אמרו כי הוא נחתם בזמן של התקדמות בשיחות לא רשמיות שנעשו בחסות גרמניה. בשנה שעברה חתמה טורקיה על הסכם דומה עם הממשלה בטריפולי, בירת לוב, ועוררה את כעסן של יוון, מצרים וקפריסין. הן ראו בו פגיעה בזכויותיהן הכלכליות בים התיכון. האיחוד האירופי אמר כי ההסכם הוא הפרה של החוק הבינלאומי המאיים על היציבות האזורית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully