וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוון מנסה לבלום את גל המהגרים מטורקיה: "אנחנו לא רוצים אותם כאן"

1.3.2020 / 16:10

הרשויות בטורקיה מעמיסות מהגרים על אוטובוסים ושולחות אותם לגבול. באתונה מבטיחים שלא לאפשר להם להיכנס, אך כמה עשרות מהם הגיעו לאיים ולעיירות גבול. "הם עוזרים להם", האשימו ביוון את טורקיה. ארדואן פתח את השערים אחרי האבידות שספג בסוריה

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

אלפי מהגרים בטורקיה התאספו לאורך הגבול עם יוון, לאחר שאנקרה הקלה על המגבלות שהטילה עליהם במשך שנים, וחלקם הצליחו היום (ראשון) להיכנס לשטחה של המדינה. בעקבות המצב, ראש הממשלה הודיע על כינוס המועצה לביטחון לאומי שייערך הערב. גורם בממשלה אמר כי נשלחים מסרונים למהגרים המגיעים לגבול וכי רמת הכוננות הועלתה לזו הגבוהה ביותר.

עם שחר, כמה עשרות בני אדם בשלוש סירות גומי עשו את דרכם לאי לסבוס בים האגאי, אחד ממוקדי ההגירה המרכזיים שחווה הפגנות סוערות מצד התושבים בימים האחרונים. צפונה משם, קבוצות של מהגרים חצו נהר בסמוך לעיירת הגבול היוונית קסטנייס. אתמול השתמשה המשטרה בגז מדמיע כדי להדוף מאות מהגרים בצד הטורקי, שביקשו לחצות את הגבול.

טורקיה הכריזה כי היא לא תבלום עוד את מאות אלפי המהגרים שנמצאים בשטחה מלהגיע לאירופה, בתגובה לאבידות כבדות שספגה בסוריה בסוף השבוע האחרון. נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר אתמול כי כבר 18 אלף מהגרים חצו את הגבול, מבלי שסיפק ביסוס לכך.

פליטים מנסים לעבור מטורקיה ליוון, 29 בפברואר 2020. AP
"אנחנו רוצים מקום לישון בו". פליטים בשדות שבין טורקיה ליוון, אתמול/AP

המהלך של אנקרה הוביל לנהירה מידית של מהגרים לעבר גבולותיה עם יוון, החברה באיחוד האירופי. ביבשת חוששים מהישנות גל הפליטים של 2015 ו-2016, שהשפעותיו על הפוליטיקה במדינות האיחוד מורגשות עד היום. גורם במשטרת יוון אמר כי כ-500 מהגרים הגיעו היום לשלושה איים בים האגאי.

הארגון הבינלאומי להגירה העריך כי מספר המהגרים שבגבול יוון-טורקיה הוא 13 אלף, בעוד שגורם ממשלתי אמד את מספריהם בכ-3,000. לפי הארגון, עד אתמול בערב עדיין הועמסו אוטובוסים ברחבי טורקיה במהגרים, כשהיעד שלהם הוא גבול יוון. "אתמול היו 9,600 ניסיונות לחצות את הגבולות שלנו, וכולם טופלו בהצלחה", אמר סגן שר הביטחון אלקיביאדיס סטפניס לרשת "סקאי" היוונית.

יוון אמרה כי זה היה מהלך מתוכנן של טורקיה, שאותה האשימה בהדרכה ישירה של המהגרים. "לא רק שהם לא עוצרים אותם, אלא שהם עוזרים להם", אמר סגן שר הביטחון.

עוד בוואלה!

טורקיה תוקפת בסוריה אחרי הרג החיילים: "9 לוחמי חיזבאללה נהרגו"

לכתבה המלאה
פליטים מנסים לעבור מטורקיה ליוון, 29 בפברואר 2020. AP
באירופה חוששים ממשבר הגירה חדש. פליטים באזור הגבול/AP

יוון שימשה שער למאות אלפי מבקשי מקלט שהגיעו לאירופה ב-2015 וב-2016. כיום שוהים יותר מ-40 אלף מהגרים באיים האגאיים, החיים במחנות צפופים מאוד ובתנאים סניטריים ירודים.

האיחוד האירופי אמר כי הוא תומך ביוון, שממשלתה השמרנית מבטיחה למנוע את שטף המהגרים, ובבולגריה, שגם כן גובלת בטורקיה. "אנחנו לא רוצים את השטף הזה במדינה שלנו, המדינה הזו אינה חופשית לכולם", אמר שר ההגירה, נטיס מיטאראצ'י, לטלוויזיה המקומית.

"כולם אפגנים, אין סורים"

דרך השדות שבפאתי העיירה היוונית אורסטיאדה, סמוך לגבול, קבוצות קטנות של מהגרים נצפו מפלסות את דרכן.

ארבעה צעירים אפגנים שנראו מותשים ישבו סביב מדורה קטנה. בהמשך הדרך נג'יבה רזיי, בת 26, גם היא מאפגניסטן, נשאה את בתה בת השבעה חודשים בזרועותיה. "אנחנו רוצים מקום לישון בו, מזון, חום", אמרה באמצעות מתורגמן.

המשטרה והצבא ביוון עצרו את מי שניסה להיכנס למדינה. "כולם אפגנים, אין סורים", אמר קצין צבא אחד. "האם אלו הסורים שעליהם דיבר ארדואן?".

בשטחה של טורקיה חיים כ-3.7 מיליון פליטים סורים, והיא אמרה כי היא אינה יכולה עוד לשאת בנטל, לאור זרם הפליטים החדש שהגיע לגבולותיה בשל המשבר באידליב. הקרבות במחוז, מעוזם האחרון של המורדים, יצר את גל העקורים הגדול ביותר בסוריה מאז תחילת המלחמה, עם כמיליון איש מאז דצמבר.

(עדכון ראשון: 10:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully