וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי התקיפה באידליב, טורקיה שולחת פליטים לאירופה: "נחמד שם יותר"

28.2.2020 / 21:22

גורם טורקי בכיר אמר כי אנקרה לא תעצור עוד את מי שמנסה להגיע ליבשת, בעקבות הרג 33 החיילים בידי משטר אסד. יוון ובולגריה שלחו כוחות לגבול כדי למנוע משבר פליטים חדש, וארדואן שוחח עם פוטין וטראמפ על המצב. "טורקיה לא נחמדה", אמר אחד הפליטים שרוצה להגיע לגרמניה

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

פליטים בטורקיה החלו היום (שישי) לעשות את דרכם אל גבולות מדינות אירופה, אחרי שגורם בכיר הכריז שהשערים נפתחו בפניהם בעקבות הרג 33 החיילים הטורקים בסוריה יום קודם לכן. מוסקבה ואנקרה החליפו האשמות על התקיפה של הכוחות הסוריים המגובים בידי רוסיה בצפון-מערב המדינה. אלו היו האבידות הכבדות ביותר שספג צבא טורקי קרוב ל-30 שנה.

בעקבות ההסלמה, מועצת הביטחון של האו"ם קראה לכינוס חירום כדי למנוע עימות ישיר בין רוסיה לבין טורקיה, החברה בנאט"ו. במקביל, נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן שוחח עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על ההסלמה האחרונה באידליב, וגם עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

פליטים מתאספים בסמוך למוצב פזרקולה שבגבול טורקיה עם יוון, בעקבות המתיחות במחוז אידליב שבסוריה. 28 בפברואר 2020. רויטרס
“אנחנו רוצים שיפתחו את השער. פליטים בגבול טורקיה-יוון/רויטרס

יוון ובולגריה שלחו תגבורות לגבולותיהן בעקבות האיום של טורקיה לפתוח אותם מחדש, אחרי שנסגרו בהסכם עם האיחוד האירופי במהלך משבר המהגרים של 2015 ו-2016, כשכמיליון בני אדם צעדו ברגל לאירופה. יוון, שסובלת ממשבר פליטים בשטחה כבר כיום, ובולגריה הבטיחו שלא לאפשר להם להיכנס.

"קיבלנו החלטה, שנכנסת לתוקף מידי, לא לעצור פליטים סורים מלהגיע לאירופה דרך היבשה או הים", אמר גורם טורקי בכיר לרויטרס תוך שהוא שומר על עילום שם. "כל הפליטים, כולל סורים, מוזמנים לחצות עתה לאיחוד האירופי". הגורם הוסיף כי המשטרה ומשמר הגבול לא יתערבו.

עוד בוואלה!

בעצימת עין של פוטין, אסד בוחן את הגבולות של ארדואן באידליב

לכתבה המלאה
פליטים בדרכם למוצב פזרקולה שבגבול טורקיה עם יוון, בעקבות המתיחות במחוז אידליב שבסוריה. 28 בפברואר 2020. רויטרס
"אין כאן עבודה. אירופה נחמדה יותר". פליטים בדרך למעבר הגבול ביוון/רויטרס

בתוך שעות מרגע ההחלטה, טור של עשרות מהגרים עשה את דרכו ברגל לעבר הגבול עם אירופה, החל משעת בוקר מוקדמת. אדם נראה נושא ילד קטן בזרעותיו, ואחרים נסעו במוניות ובאוטובוסים. "שמענו על זה בטלוויזיה", אמר שהאין נביזאדה, בן 16 מאפגניסטן, שהיה חלק מקבוצה שהצטופפה במונית.

במוצב פזרקולה שבגבול עם יוון, עשרות מהגרים עמדו מול גדרות תיל ורימוני עשן. חלקם נתקעו באזורי חיץ בין שתי המדינות, וכשניסו לשוב לצד הטורקי כדי להימלט מהעשן, הם נהדפו.

חמיד מוחמד, שסחב ילדה קטנה, אמר כי הוא הוחזר על ידי משטרת יוון. "אנחנו רוצים שטורקיה וממשלות אירופה יפתחו את השער", אמר.

באיסטנבול, מוחמד עבדוללה, סורי בן 25, עמד בתור לאוטובוס שנסע לגבול עם יוון. "אין כאן עבודה. טורקיה לא נחמדה בכלל. אירופה נחמדה יותר", אמר הצעיר, שהוסיף כי הוא רוצה להגיע לגרמניה.

חיילים במוצב פזרקולה שבגבול טורקיה עם יוון, מול השער הסגור בפני הפליטים ממחוז אידליב שבסוריה. 28 בפברואר 2020. רויטרס
אוסרים כניסה לא חוקית של מהגרים. חיילים ביוון מאבטחים את הגבול/רויטרס

ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטקיס אמר כי הוא לא יאפשר כניסה לא חוקית של מהגרים, וראש ממשלת בולגריה בויקו בוריסוב אמר כי האפשרות של משבר מהגרים חדש מאיימת עוד יותר כשמדינות היבשת מתקשות להתמודד עם התפרצות נגיף הקורונה.

עם זאת, האיחוד האירופי וסוכנות הפליטים של האו"ם ציינו כי הדיווחים על שינוי במדיניות הטורקית בגבולות הם עדיין לא רשמיים, ואנקרה לא מסרה שום הצהרה רשמית בנושא.

פליטים מתאספים בסמוך למוצב פזרקולה שבגבול טורקיה עם יוון, בעקבות המתיחות במחוז אידליב שבסוריה. 28 בפברואר 2020. רויטרס
מקווים לחצות את הגבול לאירופה. הפליטים שהתאספו בגבול טורקיה-יוון/רויטרס

הלחימה באידליב, שהחריפה דרמטית מאז פתח משטר אסד במתקפה לכיבוש מעוז המורדים האחרון בדצמבר, יצרה את המשבר ההומניטרי הגדול ביותר במלחמה בת תשע השנים, עם כמיליון עקורים בתוך שטחה במדינה, שסובלים מהמחורף המקפיא. טורקיה, שבשטחה שוהים כבר כ-3.7 מיליון פליטים, אמרה כי היא אינה מסוגלת לקלוט עוד מהם.

בשטח, עיתונאים של רויטרס ראו ענני עשן לבנים עצומים לאחר מתקפות כוחות המשטר על העיר סרקיב. היא מהווה צומת דרכים מרכזי, והיא נחשבה השבוע על ידי המורדים במהלך מתקפת נגד בגיבוי טורקיה. לאור קריסת המגעים הדיפלומטיים בין אנקרה למוסקבה, המגבות צדדים יריבים במלחמה, שתי המדינות קרובות יותר מאי-פעם לעימות ישיר בשדה הקרב, בזמן שמלחמת האזרחים כמה שנעלמה מהאג'נדה של מדינות המערב בחודשים האחרונים.

פליטים ממחוז אידליב שבסוריה נלחמים על מקום באוטובוס שיוביל אותם לגבול טורקיה עם יוון. 28 בפברואר 2020. רויטרס
פליטים נלחמים על מקום באוטובוס שנוסע לגבולות אירופה/רויטרס

לפי הקרמלין, בשיחתם הסכימו פוטין וארדואן להגיע להסדר חדש כדי להימנע מעימותים. באנקרה אמרו כי השניים הסכימו להיפגש בהקדם האפשרי.

לפי הבית הלבן, טראמפ גינה בשיחתו עם טורקיה את המתקפה על הכוחות הטורקיים והבטיח את תמיכתה של ארצות הברית במאמציה של אנקרה למנוע אסון הומניטרי בסוריה. השניים גם אמרו של סוריה ורוסיה לעצור את המתקפה בצפון-מערב סוריה. היחסים בין המדינות מתוחים בשנים האחרונות סביב המלחמה בסוריה, כשארצות הברית תמכה בלוחמים הכורדים הסורים, ואילו טורקיה רכשה מערכות טילים מתקדמות מרוסיה.

חזרתם של הפליטים לגבול היא תזכורת למשבר ההגירה הגדול ביותר שחווה מערב אירופה מאז מלחמת העולם השנייה. "יש סכנה בהתדרדרות אל עימות צבאי בינלאומי גדול ופתוח", כתב שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל בטוויטר. "זה גם גורם לסבל הומניטרי בלתי-נסבל ושם את חייהם של אזרחים בסכנה".

פליטים מתאספים בסמוך למוצב פזרקולה שבגבול טורקיה עם יוון, בעקבות המתיחות במחוז אידליב שבסוריה. 28 בפברואר 2020. רויטרס
"סבל הומניטרי בלתי-נסבל". המהגרים בגבולות אירופה/רויטרס

טורקיה שלחה בשבועות האחרונים אלפי חיילים וכלי רכב משוריניים לאידליב, שבה איבדה 54 חיילים בחודש האחרון. 33 החיילים שנהרגו אתמול היו האובדן הגדול ביותר של צבא טורקיה מאז מתקפה של הבדלנים הכורדים ב-1993. ארדואן מאיים להדוף את הכוחות של אסד, המכתרים מוצבים של צבא טורקיה שהוקמו באידליב על בסיס הסכם עם רוסיה.

שר ההגנה של טורקיה אמר כי התקיפה התרחשה למרות התיאום עם רוסיה, אך מוסקבה אמרה כי הכוחות הטורקיים לא היו אמורים להיות שם, וכי אנקרה לא עדכנה אותם על נוכחותם. על רקע המתיחות, דווח ברוסיה כי שתי ספינות קרב חמושות בטילי שיוט נשלחו מצי הים השחור אל חופי סוריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully