וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על סף פיצוץ: 33 חיילים טורקים נהרגו בתקיפה אווירית באידליב

צבא טורקיה ספג את האבידות הכבדות ביותר שלו מאז התערב בסוריה ב-2016, והוא דורש מנאט"ו להקים אזור אסור לטיס בשמי המעוז האחרון של המורדים. ארדואן כינס דיון חירום, אך רוסיה מאשימה את אנקרה באחריות לתקרית ושלחה שתי ספינות קרב לאזור

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

לפחות 33 חיילים טורקים נהרגו בתקיפה אווירית של צבא סוריה באידליב - כך אמרו הלילה (שישי) גורמים טורקיים. אלו האבידות הכבדות ביותר שסופג צבא טורקיה בתקרית בודדת בסוריה מאז תחילת התערבותו במלחמה ב-2016, והן שמות את אנקרה ואת מוסקבה, התומכת במשטרו של בשאר אסד בדמשק, במסלול התנגשות. לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, נהרגו 16 חיילים ולוחמים משורות צבא אסד בתקיפות של צבא טורקיה בתגובה להרג החיילים הטורקים.

בנוסף לכך, גורמים טורקיים אמרו כי הם לא ימנעו עוד ממיליוני הפליטים הסורים השוהים בשטחם להגיע לאירופה, ככל הנראה בניסיון ללחוץ על בריסל, וכמה מאות מהם החלו לעשות את הדרך לגבולות עם יוון ובולגריה. במקביל, צי הים השחור של רוסיה, שצוטט על ידי סוכנות הידיעות אינטרפרקס, אמר כי הוא שולח שתי ספינות קרב חמושות בטילי שיוט לחופיה של סוריה.

בעקבות ההתפתחויות, כינס אמש נשיא טורקיה רג'פ ארדואן דיון חירום בן שש שעות, ואנקרה יזמה כינוס של שגרירי נאט"ו. ארדואן הזהיר החודש כי טורקיה תפתח במבצע כדי להדוף את כוחות הסוריים המכתרים את עמדות התצפית של באידליב אם הם לא ייסוגו עד לסוף פברואר. 12 העמדות הצבאיות הוקמו במסגרת ההסכמים עם רוסיה.

ולדימיר דזברוב, סגן ראש הבית העליון של הפרלמנט הרוסי, הזהיר היום כי כל פעולה צבאית טורקית באזור אידליב תסתיים בצורה רעה עבור אנקרה.

חיילים מצבא טורקיה נלחמים באידליב שבסוריה, 26 בפברואר 2020. AP
טורקיה טוענת שאנקרה מפרה את ההסכמים בין שתי המדינות. חיילי צבא טורקיה באידליב/AP

מתחילת פברואר, נהרגו 54 חיילים טורקים באידליב. מושל מחוז הטאי הגובל באידליב, ראמי דואן, אמר כי 32 חיילים נוספים פונו לטיפול בבתי החולים אחרי שנפצעו אתמול בתקיפות. שר ההגנה הולוסי אקאר, בליווי מפקד הצבא וחיל האוויר, הגיעו הבוקר לגבול עם סוריה. בנוסף לכך, דוברו של ארדואן לתקשורת, איברהים קאלין, שוחח גם עם היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית רוברט אובראיין.

שגרירי נאט"ו ייפגשו היום על בסיס סעיף 4 באמנה הטרנס-אטלנטית, אחרי שיחה של שר החוץ מבלוט צ'בושואלו עם מזכ"ל הברית ינס סטולטנברג. אנקרה רוצה לבסס אזור אסור לטיס בשמי סוריה כדי להגן על אלפי החיילים ששלחה לאידליב בשבועות האחרונים.

"היום, מועצת נאט"ו תיפגש לבקשת טורקיה כדי לדון בסעיף 4 על בסיס 'אמנת וושינגטון' של נאט"ו כדי לדון במצב בסוריה", כתב סטולטנברג בטוויטר. במסגרת סעיף זה, אחת מחברות הברית יכולה לבקש לקיים התייעצויות אם היא סבורה ששטחה, ריבונותה או ביטחונה נמצאים בסכנה.

עוד בוואלה!

ארדואן הודה בהרג חיילים טורקים ראשונים בלוב

לכתבה המלאה
ספינות קרב רוסיות חוצה את מיצרי הבוספורוס בדרכה לסוריה, 28 בפברואר 2020. רויטרס, רויטרס
ספינת קרב רוסית חוצה את מצר הבוספורוס בטורקיה בדרכה לסוריה/רויטרס, רויטרס

רוסיה אמרה היום כי היא מטוסיה לא אחראים לתקיפות וכי הכוחות הטורקיים נפגעו מאש ארטילרית של כוחות המשטר, שניסו להדוף מתקפה של המורדים, ולא בתקיפה אווירית. במשרד ההגנה הרוסי גם האשימו את אנקרה בכישלון לעדכן את מוסקבה על נוכחותם של הכוחות הטורקיים באזור, על אף התקשורת הקבועה בין הצבאות התומכים בצדדים יריבים.

עוד נאמר כי הכוחות הטורקיים נפרסו באופן ישיר לצד המורדים, אך לפי המידע שהעבירה טורקיה, הם לא היו נוכחים שם. "הם לא היו צריכים להיות שם", אמרו במשרד ההגנה, בהודעה שצוטטה על ידי סוכנות הידיעות RIA.

משרד ההגנה של רוסיה הדגיש כי מוסקבה עשתה כל מה שביכולתה אחרי שלמדה על נוכחות הכוחות הטורקיים, כולל להבטיח שהכוחות הסוריים יפסיקו את הפצצותיהם כדי שטורקיה תוכל לפנות את ההרוגים והפצועים.

טורקיה ורוסיה תומכות בצדדים היריבים במלחמה בסוריה, שנמשכת תשע שנים, אך בשנים האחרונות הן שיתפו פעולה כדי להגיע להסדר פוליטי לסיומה. הן חתמו ב-2018 הסכם ליצירת אזורים בטוחים במחוז הגובל בטורקיה, שאפשר לשתיהן להקים מוצבים צבאיים. עם זאת, המתקפה שבה פתח המשטר בדצמבר, בתמיכת רוסיה ואיראן, הובילה להחרפה במתיחות בין המדינות, המאשימות זו את זו בהפרתו.

הקרבות יצרו את שטף הפליטים הגדול ביותר מאז תחילת המלחמה לפני תשע שנים, כשכמיליון תושבים נמלטו מבתיהם אל מחנות צפופים וללא תנאים. חלקם נאלצים לישון בשטח פתוח, וארגוני סיוע דיווחו על ילדים שקפאו למוות.

אתמול האשים משרד ההגנה של רוסיה את טורקיה בהעברת תחמושת לידי המורדים באידליב ושליחת רחפני נפץ בלתי-חוקיים לאזור. זאת, לאחר שהמורדים הסורים הכריזו כי כבשו את העיירה סרקיב - הצעד הגדול הראשון לקראת הדיפת כוחות משטר אסד.

במהלך שיחות בין הצדדים שהתקיימו באנקרה, משרד החוץ של טורקיה הדגיש את הצורך בהפסקת אש במחוז אידליב ופרט את הצעדים הנדרשים לכך. לפי הודעת המשרד, נציגיו קראו לעצור את הלחימה כדי למנוע אסון הומניטרי אפשרי והגירה המונית מאידליב.

היום דיווחה סוכנות הידיעות הטורקית DHA כי כ-300 פליטים סורים, איראנים ואחרים התאספו סמוך לגבול עם יוון, בעוד שאחרים התאספו על החופים שמול האיים היווניים ממערב. ברשת NTV שודרו תמונות של עשרים אנשים הנושאים תרמילים, מזוודות ושקיות תוך שהם חוצים שדות לעבר הגבול עם יוון.

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן. 28 בפברואר 2020. אי-פי, AP
"דיווחים על ילדים רבים שקופאים למוות". ארדואן בשיחה עם חברי מפלגתו/AP, אי-פי

גם באו"ם התריעו כי הקרבות גורמים להשלכות הומניטריות "קטסטרופיות", בעוד מניין הקורבנות עולה והרס רב נגרם לבתי ספר ובתי חולים. היועצת הבכירה של האו"ם בצפון-מערב סוריה, נג'ת רושדי, אמרה כי בחודש פברואר בלבד נהרגו 134 אזרחים, בהם 44 ילדים. בתקיפה אווירית שלשום בבית ספר בצפון אידליב נהרגו 11 בני אדם, שבעה מהם ילדים. "יש דיווחים על ילדים רבים שקופאים למוות", אמרה היועצת. "הצרכים של האזרחים בצפון-מערב המדינה חורגים מיכולת הסיוע ההומניטרי".

(עדכון ראשון: 7:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully