וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה מזהירה את טורקיה מפני מתקפה באידליב; ארדואן: "עניין של זמן"

19.2.2020 / 12:57

סבב שיחות נוסף בין מוסקבה לאנקרה לא הניב תוצאות, והקרמלין אמר כי האפשרות לפעולה צבאית במחוז היא "התרחיש הגרוע ביותר". עם זאת, נשיא טורקיה אמר כי הושלמו ההכנות למבצע להדיפת צבא סוריה מאזורים המאיימים על המוצבים הטורקיים

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

השיחות בין רוסיה לטורקיה על פתרון המשבר במחוז אידליב בסוריה לא נשאו פרי, כששתי המדינות ממשיכות להיות מבוצרות בעמדותיהן. מוסקבה הזהירה היום (רביעי) מפי מתקפה טורקית נגד כוחות משטר אסד, ותיארה זאת כ"תרחיש הגרוע ביותר". דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב אמר כי רוסיה מתנגדת נחרצות לפעולה כזו, אך הוסיף כי שתי המדינות עדיין מקיימות מגעים למניעת הסלמה נוספת.

עם זאת, נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר כי מבצע צבאי שכזה הוא "עניין של זמן". לדבריו, השיחות עם רוסיה לא ענו על דרישותיה של אנקרה. ארדואן אמר בימים האחרונים כי הוא מציב לכוחותיו של אסד אולטימטום של עד סוף החודש לסגת מהשטחים שכבש מידי המורדים באידליב.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן משוחח עם חברי מפלגתו, איסטנבול, 15 בפברואר 2020. רויטרס
היחסים עם רוסיה על הפרק. ארדואן/רויטרס

בנאום שנשא בפני מחוקקים ממפלגתו, אמר ארדואן כי טורקיה נחושה להפוך את אידליב לאזור בטוח "בכל מחיר", גם בזמן שהשיחות עם רוסיה נמשכות. "אלו הימים האחרונים של המשטר לעצור את העוינות שלו באידליב. אלו האזהרות האחרונות", אמר נשיא טורקיה, שהוסיף כי ההכנות למבצע צבאי הושלמו.

טורקיה ורוסיה תומכות בצדדים היריבים במלחמה בסוריה, שנמשכת תשע שנים, אך בשנים האחרונות הן שיתפו פעולה כדי להגיע להסדר פוליטי לסיומה. הן חתמו ב-2018 הסכם ליצירת אזורים בטוחים במחוז הגובל בטורקיה, שאפשר לשתיהן להקים מוצבים צבאיים. עם זאת, המתקפה שבה פתח המשטר בדצמבר, בתמיכת רוסיה ואיראן, הובילה להחרפה במתיחות בין המדינות, המאשימות זו את זו בהפרתו. הזעם הטורקי גבר אחרי ש-13 חיילים טורקים נהרגו במתקפות של צבא סוריה במהלך החודש.

שיירה של צבא טורקיה נכנסת למחוז אידליב, סוריה, 9 בפברואר 2020. רויטרס
שיירה של צבא טורקיה במחוז אידליב, החודש/רויטרס

טורקיה חוששת מגל הפליטים החדש - כ-900 אלף שנעקרו מבתיהם מאז 1 בדצמבר, בגל העקירה הגדול ביותר מאז החלה המלחמה. היא כבר מארחת בשטחה 3.6 מיליון פליטים סורים, יותר מכל מדינה אחרת. "לא ננטוש את אידליב לידי המשטר, שלא מבין את הנחישות של ארצנו, ולידי מי שמעודד אותו", הדגיש נשיא טורקיה.

לטענת שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב, ממשלת סוריה מקיימת את ההסכמים הנוגעים לאידליב, אך גם מגיבה ל"פרובוקציות" נגדה. הוא הוסיף כי המתקפות של המורדים נגד הכוחות הסוריים והרוסיים נמשכות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully