וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תינוקות קופאים, 900 אלף עקורים: המשבר ההומניטרי בסוריה שובר שיאים

17.2.2020 / 19:53

האו"ם מזהיר כי המצב בצפון-מערב סוריה יוצא מכלל שליטה, אחרי שהמשטר התקדם במהירות במעוזי המורדים האחרונים באידליב ובחאלב. למרות גל הפליטים הגדול ביותר מאז תחילת המלחמה, אסד לא מתכוון לעצור: "נשחרר את כל אדמת סוריה, במוקדם או במאוחר"

עריכה: אסף דרורי

קרוב ל-900 אלף בני אדם, רובם נשים וילדים, נעקרו מבתיהם במחוז אידליב מאז תחילת המתקפה של צבא סוריה בדצמבר - כך מסרו היום (שני) גורמים באו"ם, עם התרחבות גל העקירה והמשבר ההומניטרי חסרי התקדים במלחמה הנמשכת כתשע שנים. בשל הצפיפות במחנות, תינוקות קופאים למוות מהקור העז השורר בצפון-מערב המדינה.

למרות המספרים הללו, נשיא סוריה בשאר אסד לא מראה סימנים לכך שהוא מתכוון לעצור את המתקפה, המגובה בידי רוסיה ושבמהלכה נרשמו עימותים ישירים עם צבא טורקיה. בנאום ששודר על ידי הטלוויזיה הממלכתית, אמר אסד כי ההישגים המהירים בשטח מאותתים על התבוסה הסופית שינחלו המורדים נגדו, אך הוא הזהיר כי הסכסוך עוד לא קרוב לסיום.

"אנחנו יודעים שהשחרור הזה אין משמעותו סיום המלחמה או ריסוק כל המזימות או מיגור הטרור או כניעת האויב, אבל זה ללא ספק מזכיר להם את הכישלון שלהם", הוסיף אסד. "זו הקדמה לתבוסת הסופית, במוקדם או במאוחר". לדבריו, "הקרב לשחרור חאלב ואידליב יימשיך בדומה לקרב לשחרור כל אדמת סוריה".

ילדים סורים במחנה פליטים מאולתר בכפר קטמה, מערבית לעזז 17 בפברואר 2020. רויטרס
פליטים סורים במחנה בצפון-מערב סוריה, היום/רויטרס

המתקפה באידליב מנוגדת להסכמי הפסקת האש שנחתמו בין רוסיה לבין טורקיה, המגבה את המורדים. היא יצרה מתיחות בין שתי המדינות, שיחסיהן היו טובים בשנים האחרונות חרף תמיכתן בצדדים יריבים במלחמה.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן איים בימים האחרונים כי אם כוחותיו של אסד לא ייסוגו מהשטחים שהיו בידי המורדים באידליב עד סוף החודש, כוחותיו יעשו זאת. אנקרה שלחה אלפי חיילים ומאות שיירות של ציוד צבאי לתגבור מוצביה במחוז, שהוקמו במסגרת הסכם שחתמה עם רוסיה ב-2018. 13 חיילים טורקים נהרגו בלחימה מול צבא אסד בשבועיים האחרונים.

עוד בוואלה!

בעצימת עין של פוטין, אסד בוחן את הגבולות של ארדואן באידליב

לכתבה המלאה
נשיא סוריה, אסד בפתח פגישתו עם יו"ר הפרלמנט האיראני עלי לאריג'אני בדמשק 16 בפברואר 2020. AP
מרגיש בטוח. אסד ויו"ר הפרלמנט של איראן בדמשק/AP

בניסיון לפתור את המשבר, טורקיה ורוסיה פתחו היום בסבב שיחות חדש במוסקבה. שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב אמר כי המתקפות של הארגונים האסלאמיסטיים על בסיסים רוסיים ועמדות של צבא סוריה נמשכות וכי "לא אפשר שלא להגיב עליהן". לדבריו, הכוחות הרוסיים והטורקיים בשטח פועלים להרגעת המצב ונמצאים בקשר רציף "תוך הבנה הדדית מלאה". עם זאת, צבא סוריה מסר כי הוא ימשיך "במשימה המקודשת והאצילית להיפטר משרידי ארגוני הטרור בכל מקום שבו הם יימצאו בשטחה של סוריה".

אדמה חרוכה

החל מ-1 בדצמבר האחרון, הופגזו ערים, עיירות וכפרים בצפון-מערב סוריה, כולל היום. גורמי רפואה אמרו לרויטרס כי שני בתי חולים באזור דראת עיזא, סמוך לגבול טורקיה, נאלצו לסגור את שעריהם בשל תקיפות אוויריות של רוסיה וסוריה. עדי ראייה סיפרו על תקיפות אוויריות גם בדרום אידליב, שבה מתארת האופוזיציה מדיניות של "אדמה חרוכה" שהותירה עשרות ישובים בהריסות.

דייוויד סוונסון, דובר מטעם האו"ם, אמר היום כי יותר מ-40 אלף איש נעקרו מבתיהם במערב מחוז חאלב, אחד ממוקדי הלחימה העיקריים, בארבעת הימים האחרונים לבד.

מארק לואוקוק, ראש השירותים ההומניטריים וסיוע החירום של האו"ם, אמר כי המשבר "הגיע לרמה מחרידה חדשה". לדבריו, מרבית העקורים הם נשים וילדים, "הסובלים מטראומה ונאלצים לישון בחוץ בקור מקפיא משום שהמחנות מלאים. אימהות שורפות פלסטיק כדי לחמם את ילדיהן, תינוקות וילדים קטנים מתים בגלל הקור".

הוא הזהיר כי מעשי האלימות בצפון-מערב סוריה היא "חסרת אבחנה" ופוגעת בבתי חולים, בתי ספר, אזורי מגורים, מסגדים ושווקים. "בתי הספר סגורים, מתקנים רפואיים רבים נסגרו. יש סכנה גדולה של התפרצות מחלות. תשתיות בסיסיות מתפרקות", מסר. לדבריו, גם מחנות העקורים מותקפים וכי מבצע הסיוע הנרחב מכיוון הגבול הטורקי אינו מספיק.

אזרחים סביב המסוק השייך לצבא סוריה והופל באזור העיר חאלב. 14 בפברואר 2020.. AP
תושבים באידליב סביב שרידי מסוק של צבא אסד שהתרסק/AP

בין ההישגים האחרונים של אסד, המגובה על ידי מיליציות פרו-איראניות, היו כיבושה מחדש של האוטוסטרדה 5M, המחברת בין חאלב לדמשק. בכך נפתח מחדש הכביש המהיר בין שתי הערים הגדולות במדינה לראשונה זה כמה שנים.

נמל התעופה הבינלאומי בחאלב אמור להיפתח מחדש ביום רביעי, ואילו הכביש M5 אמור להיות מוכן לשימוש של אזרחים עד לסוף השבוע. חאלב, בעברה המרכז הכלכלי של סוריה, נכתשה במהלך הלחימה בין המשטר לבין המורדים, שהוכרעה ב-2016 בזכות הסיוע האווירי של רוסיה. בנוסף לכך, כלי התקשורת של המשטר דיווחו כי נפתח כביש בינלאומי נוסף מצפון חאלב ועד לגבול עם טורקיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully