וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעצימת עין של פוטין, אסד בוחן את הגבולות של ארדואן באידליב

15.2.2020 / 16:56

הלחימה במעוז המורדים האחרון יצרה גל עקורים חסר תקדים מאז תחילת המלחמה, והובילה לעימותים ישירים חריגים בין טורקיה לסוריה. אנקרה ומוסקבה מאשימות זו את זו בהפרת ההסכמים ביניהן, וממשל טראמפ מנסה לתקוע טריז בין בעלות הברית

צילום: רויטרס

במרוצת תשע שנות המלחמה נדמה היה כמה פעמים שהמלחמה דועכת, רק כדי שתתפרץ במלוא עוזה ותשבור את השיאים המטלטלים שלה עצמה.

מאז דצמבר, בהתמדה אגרסיבית ובאכזריות מתמדת, הולמים צבאות סוריה ורוסיה בשטחי המורדים שבמחוז אידליב. מקום מפלטם האחרון של המורדים הוא הפרס הנחשק של אסד, שהבטיח לאורכה של המלחמה להשתלט מחדש על כל שטחי המדינה שאבדו במרד נגדו. הצהרה שעד לפני כמה שנים נשמעה דמיונית, הולכת ומתממשת מאז שהרוסים הגיעו להציל את הרודן מסוף דומה לאלו של מנהיגים ערבים אחרים לאורך "האביב הערבי".

מה שהקשה, ועדיין מקשה, על המשטר להדוף את המורדים מהמחוז הגובל בטורקיה, הוא הנוכחות בשטח של אותה שכנה זעופה מצפון. טורקיה נותרה, למעשה, המדינה היחידה שעדיין תומכת בכוחות האופוזיציה בסוריה, אחרי שהיתר - מדינות המפרץ וארצות הברית - נטשו אותם ככל שהבינו שאין עוד סיכוי להכריע את הלחימה מול העליונות האווירית הרוסית. העמדות המנוגדות של טורקיה ורוסיה יצרו עימות חריף ביחסים, אחרי שמטוס רוסי הופל על ידי חיל האוויר הטורקי ב-2015, אך זו הייתה בדיעבד נקודת מפנה חיובית בין אנקרה למוסקבה, ומנהיגיהן יצרו קשרים קרובים אחד עם השני.

נשיא רוסיה פוטין ונשיא טורקיה ארדואן בביקור בפאתי מוסקבה, 27 באוגוסט 2019. רויטרס
תומכים בצדדים יריבים. פוטין וארדואן במוסקבה, אוגוסט/רויטרס

במסגרת הידידות של נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין, גובשו שורת הסכמים לעצירת הלחימה באידליב וסיורים של כוחות משותפים לחציצה בין המורדים לבין צבא אסד והמיליציות השיעיות התומכות בו. יתרה מזאת, ארדואן אף הפנה את גבו לארצות הברית כשהחליט לרכוש מערכות הגנה S-400 ממוסקבה, חרף האיומים בסנקציות אמריקניות והתרחק מהמערב בשורת נושאים.

כשטורקיה יצאה למבצע נוסף נגד הכוחות הכורדיים - השלישי מאז 2018 - לא עצרה בעדה רוסיה, שניצלה את הנסיגה החפוזה של הכוחות האמריקניים מהאזור בהוראת הנשיא דונלד טראמפ כדי להתבסס בצפון-מזרח סוריה. מוסקבה אף מנעה עימותים בין הכוחות הטורקיים והמורדים לבין הכורדים וצבא אסד בהסכם הפסקת אש נוסף, אך כיאה להפסקות האש בסוריה, מעטים האמינו שהן יחזיקו מעמד זמן רב.

מאז דצמבר, מה שנותר מההסכם באידליב הוא רק האש. אסד הדף בהדרגה את המורדים ממאחזיהם עוד מבראשית המרד, ובתוך שלושה חודשים נסו כ-800 אלף איש מבתיהם - גל העקורים הגדול ביותר בפרק זמן שכזה מאז פרוץ הסכסוך ב-2011. אך ההתפתחות הדרמטית ביותר חלה כשלפחות 13 חיילים טורקים נהרגו בעימותים עם צבא סוריה בתוך כשבוע וחצי. היתקלויות ישירות בין הצדדים היו נדירות מאוד לאורך המלחמה, ואלו האחרונות היו הקטלניות שבהן.

כלי רכב משוריינים של צבא טורקיה במחוז אידליב, סוריה, 11 בפברואר 2020. רויטרס
ההתפתחויות מדאיגות את המשטר. שיירה של כלי רכב טורקיים באידליב, השבוע/רויטרס

כשכבודו מונח על הפרק, ארדואן לא חסך את קצפו מרוסיה. הוא יודע שללא עצימת עין של פוטין, אסד לא היה מעז לבחון את גבולותיו. נשיא טורקיה הוציא בימים האחרונים שורת הצהרות לוחמניות, כמו הבטחה לתקוף את כוחות המשטר בכל מקום בסוריה אם יישרט חייל טורקי נוסף, והאשים את רוסיה, איראן וסוריה במעשי טבח נגד אזרחים סורים.

רוסיה, לעומת זאת, פחות התרשמה והטילה על טורקיה את האחריות לקריסת ההסכם בטענה שהיא לא נאבקת כפי שהבטיחה ב"ארגוני הטרור" באידליב. מוסקבה ודמשק אינן באמת מבחינות בין פלגי האופוזיציה השונים, אך הכוונה היא שטורקיה הייתה אמורה לסלק מהשטח את הארגונים הקיצוניים יותר, המזוהים עם אל-קאעדה. מוסקבה אף סתרה את מספרי ההרוגים הבובמסטיים משורות צבא אסד שאותם מסרה אנקרה, וטענה שכלל לא היו נפגעים. מנגד, בהתפתחות שמדאיגה את כוחות המשטר, ואגב כך את הקרמלין, הופלו בתוך כמה ימים שני מסוקים של צבא אסד בידי המורדים. זה עשוי להצביע על נשק חדש שבו צוידו על ידי טורקיה.

טריז אמריקני

בזמן שטורקיה שולחת אלפי חיילים ומאות טנקים וכלי רכב משוריינים לאידליב, על מנת להגן על מוצביה שהוקמו במחוז במסגרת ההסכם עם רוסיה, ארצות הברית מנסה לתקוע טריז בינה לבין מוסקבה. היחסים בין שתי חברות נאט"ו ידעו עליות ומורדות בשנים האחרונות, במיוחד בגלל שתי הזירות החופפות הללו - המלחמה בסוריה והברית עם רוסיה.

ממשל טראמפ הזדרז להתייצב לצד טורקיה אחרי המתקפות של צבא אסד, אף שאנקרה עצמה אחראית להרג של אזרחים באזורים הכורדים בצפון-מזרח המדינה. ארצות הברית מנסה לשכנע את משטרו של ארדואן שהאינטרסים שלו ושל פוטין אינם עולים בקנה אחד אלו עם אלו, לא רק בסוריה, אלא גם בלוב, שגם שם הם תומכים בצדדים יריבים.

עקורים סורים, אידליב,28 בינואר 2020. רויטרס
המלחמה ממשיכה לשבור שיאים. עקורים סורים באזור אידליב/רויטרס
המשבר הנוכחי עוד עשוי להסתיים בהסכם חדש שייענה על האינטרסים הנוכחיים של ארדואן ופוטין

ספק רב אם אנקרה תחזור בה מעסקת הטילים עם רוסיה, אחרי שסוללות מערכות ההגנה האווירית המתקדמות, שאינן יכולות להשתלב באלו של נאט"ו, כבר נפרסו בשטחה ומתמרקות להפעלה באפריל. כפי שזה קורה מול ישראל - גינויים פומביים לתקיפות נגד מטרות איראניות לצד המשך שיתוף הפעולה - כך גם מול טורקיה עוד אין מדובר בשבירת הכלים.

זה מבחן ליחסים בין שני המנהיגים הדומיננטיים באזור, המלבים את הרגשות הלאומיים בארצם בכל עת שבה הפופולריות שלהם מקרטעת. הם לא נפגשו מאז ועידת הפסגה בברלין על לוב בחודש שעבר כדי ללבן את העניינים ביניהם - כפי שנהגו לעשות פעמים רבות בשנים האחרונות - אך הם שוחחו בטלפון בימים האחרונים, ונציגיהם מנהלים מגעים קדחתניים לריסון המצב.

לאור הסיכוי הקלוש שצבא טורקיה יעז לצאת למתקפה נרחבת נגד צבא סוריה הנתמך על ידי רוסיה, המשבר הנוכחי עוד עשוי להסתיים בהסכם חדש שייענה על האינטרסים הנוכחיים של ארדואן ופוטין. עם זאת, היעדר הנוכחות האמריקנית בחלק הזה של סוריה הופכת את הכול לעוד פחות צפוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully