וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בפעם שנייה בתוך שבוע: מסוק צבא אסד הופל בצפון מערב סוריה

על פי דיווח סוכנות הידיעות סאנ"א, המסוק נורה סמוך לאחד ממעוזי המורדים בו מתנהלים קרבות בין הכוחות המגובים על ידי טורקיה לצבא סוריה. לא דווח מי עומד מאחורי הירי, שהוביל למותם של כל אנשי הצוות

צילום: רויטרס

מסוק של צבא אסד הופל במהלך הקרב במעוז המורדים האחרון בצפון מערב סוריה, באזור חאלב - כך דיווחה היום (שישי) סוכנות הידיעות הסורית סאנ"א. בתקיפה, השנייה שהתרחשה השבוע, נהרגו כל אנשי הצוות שהיו על המסוק. "התקיפה התרחשה בשעה 13:40 באזור הכפרי של חאלב", דווח. "הירי לעבר המסוק הוביל להתרסקותו, ולמותם של כל אנשי הצוות".

עוד צוין כי התקיפה התרחשה סמוך לעיר אורם אל-קוברה, בה פועלים כוחות המורדים המגובים בידי טורקיה. עם זאת, לא דווח מי עומד מאחורי התקרית. גם סוכנות אנאדולו הטורקית דיווחה על המקרה, אולם לא ציינה מי אחראי לירי לעבר המסוק ולא פרסמה מידע בנוגע לנפגעים.

אזרחים סביב ההריסות שגרם המטוס השייך לצבא סוריה שהופל באזור העיר חאלב. 14 בפברואר 2020.. AP
הזירה בה הופל המטוס בצפון מערב סוריה, היום/AP

להפלת המסוק קדם אירוע דומה שהתרחש ביום שלישי באזור אידליב, בו נהרגו שלושה חברי צוות. בכלי התקשורת בטורקיה הטילו את האחריות למקרה על ארגוני המורדים, אולם ארגוני זכויות אדם טענו כי חיילים טורקים פתחו באש לעבר המסוק. באנקרה אמרו אז כי הדיווח מוכר להם, אך לא לקחו אחריות על המקרה.

מאז חודש דצמבר, צבא סוריה מפעיל לחץ כבד על קני המורדים שהולכים ומתכווצים בצפון מערב המדינה. האלימות באזור גרמה לגל הפליטים הגדול בכל שמונה שנות מלחמת האזרחים בסוריה, במהלכו, לפי האו"ם, יותר מ-800 אלף בני אדם נעקרו מבתיהם. 82 אלף מתוכם נאלצים לישון ללא קורת גג, בעוד שהטמפרטורות באזור צונחות אל מתחת לאפס מעלות. המצב מעורר דאגה בקרב טורקיה השכנה, החוששת מפני ממעבר פליטים המוני לשטחה.

עוד בוואלה!

רוסיה: טורקיה מפרה את ההסכמים בסוריה; ארדואן: היא מבצעת טבח

לכתבה המלאה

עימותים קטלניים

טורקיה, שפרסה כוחות בכמה מוקדים בצפון סוריה, מוסיפה לתמוך בכוחות המורדים הנלחמים בצבאו של הנשיא בשאר אסד, או לחלופין נאבקים בכוחות הכורדים. בחודשים האחרונים אנקרה שלחה תגבורת לצפון מערב סוריה בעקבות התקיפות שמתבצעות באזור, מה שהוביל למהלומות הדדיות בין הצדדים.

העימותים הללו, שהאחרון בהם התרחש במהלך השבוע, אז נהרגו חמישה חיילים טורקים במתקפה של צבא סוריה על עמדה צבאית טורקית, הם הקטלניים ביותר מאז אנקרה שלחה כוחותיה למדינה ב-2016.

אזרחים סביב המסוק השייך לצבא סוריה והופל באזור העיר חאלב. 14 בפברואר 2020.. AP
לחץ צבאי כבד על קני המורדים. סמוך לחאלב, היום/AP

לפי דיווח הארגון הסורי לזכויות אדם, במהלך היום הכוחות המגובים על ידי הטורקים נדחקו מערבה מכביש M5 המחבר בין ארבע הערים הגדולות באזור, הנחשבות לחיוניות ביותר לכלכלת הממשל המרכזי בסוריה. תחילת ההשתלטות על עורק התנועה המרכזי באה בתחילת השבוע, וסוכנות סאנ"א הודיעה תפיסתו הושלמה במהלך היום. על מנת לייצר "חגורת ביטחון" בקרבת הדרך, כוחות אסד כבשו בסיס מרכזי שנכבש מידיהם על ידי המורדים ב-2012.

הבסיס, שמספרו 46, ממוקם 12 קילומטרים ממערב לחאלב. תפיסתו לפני שש שנים בידי המורדים כללה קרב עקוב מדם בין המורדים לצבא אסד. לפי הערכת הארגון, יותר מ-150 נאמני הנשיא אסד נהרגו במהלכו. כיבושו מחדש בידי צבא סוריה הוא סמלי ביותר עבורו, לאחר שהצליח באיטיות לצמצמם במחצית את מובלעות המורדים באידליב, כמו גם בשכונות חאלב ולטקיה. כעת, הכוחות עומדים כשני קילומטרים מאורם אל-קוברה, וכחמישה מהעיר אטריב.

כוחות צבא טורקיה יורים טילים באזור אידליב שבסוריה. 14 בפברואר 2020.. AP
שיגור טיל של כוחות טורקים באזור אידליב/AP

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, שיגר בימים האחרונים כמה איומים לעבר הממשל בדמשק אם זו לא תחדל מהתקיפות באזור אידליב, אולם צבא אסד ממשיך הפעלת הלחץ הצבאי על המורדים.

אזור אידלב, מאכלס כשלושה מיליון בני אדם, שמחציתם נעקרו מבתיהם במהלך הלחימה באזור. הוא נשלט על ידי פעילים מארגון תחריר א-שאם ובעלי בריתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully