וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה: טורקיה מפרה את ההסכמים בסוריה; ארדואן: היא מבצעת טבח

12.2.2020 / 23:32

הקרמלין אמר כי שני הנשיאים הסכימו שיש לפעול בהתאם להסכמים שנחתמו בין המדינות, אך במוסקבה מאשימים את אנקרה בהפרת ההסכמים. ארדואן ממשיך לאיים אחרי ש-13 חיילים נהרגו: "נפגע בכוחות המשטר בכל מקום, אם חייל אחד נוסף שלנו ייפצע"

עריכה: אסף דרורי

רוסיה וטורקיה החליפו היום (רביעי) האשמות הדדיות סביב ההסלמה באידליב, שהובילה למתיחות ביחסים בין שתי המדינות התומכות בצדדים שונים במלחמה בסוריה. מוסקבה אמרה כי אנקרה מפרה את ההסכמים ביניהן, ואילו נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן האשים את רוסיה ומיליציות פרו-איראניות ב"מעשי טבח" של אזרחים במחוז, מעוזם האחרון של המורדים. החרפת הטון באה אחרי ש-13 חיילים טורקים נהרגו בעימותים חריגים עם צבא אסד באידליב בעשרת הימים האחרונים.

גם דמשק תקפה את אנקרה. המשטר תיאר את ארדואן כ"מנותק מהמציאות". לפי גורם במשרד החוץ, שצוטט על ידי סוכנות הידיעות סאנ"א, "ראש המשטר הטורקי מביא רק הצהרות ריקות, שאותן מוציא אדם המנותק מהמציאות". עוד אמר כי "זה חושף את הבורות שבאיומים על כוחות הצבא הסוריים".

מוקדם יותר היום שוחחו ארדואן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין ודנו בהסלמה במחוז והסכימו על החשיבות ביישום ההסכמים בין המדינות. לפי תקציר של השיחה הטלפונית בין המנהיגים, השניים הסכימו כי המגעים בין המדינות, שההסלמה האחרונה גרמה למתיחות ביניהן, צריכים להימשך דרך הסוכנויות הרלוונטיות. עם זאת, בהמשך היום פרסמו גורמים שונים במוסקבה הודעות תקיפות נגד טורקיה, התומכת באופוזיציה.

נשיא רוסיה, ולדימר פוטין ועמיתו הטורקי ארדואן לוחצים ידיים במהלך פסגת לוב בברלין, גרמניה 19 בינואר 2020. AP
מתיחות ביחסים. ארדואן ופוטין בברלין, בחודש שעבר/AP

ארדואן, מצדו, הזהיר היום כי צבא וטורקיה יתקוף את כוחותיו של בשאר אסד, מהאוויר או מהקרקע, בכל רחבי סוריה, אם חייל טורקי נוסף ייפגע מאש כוחותיו. הנשיא אמר כי טורקיה נחושה להדוף את כוחות המשטר, הנתמכים על ידי רוסיה, מעבר לעמדות התצפית הטורקיות במחוז עד לסוף החודש. הוא גם הזהיר את בעלי בריתו המורדים הסורים שלא לתת לממשל תירוץ למתקפה. אתמול הפילו המורדים מסוק של צבא אסד בשמי אידליב, ושני הטייסים נהרגו.

"העברנו את המסר שנפעל ללא פשרות נגד מי מקבוצות האופוזיציה שלא יהיה ממושמע וייתן למשטר תירוץ לתקוף", אמר ארדואן בפני חברי מפלגת השלטון באנקרה. לדבריו, "אם תהיה פציעה הקטנה ביותר לחיילינו בעמדות התצפית או במקומות אחרים, אני מכריז שאנחנו נפגע בכוחות המשטר בכל מקום, ללא התחשבות בגבלות אידליב או בהסכם סוצ'י", הזהיר נשיא טורקיה, שהתייחס להסכם הפסקת אש שגובש ב-2018.

רוסיה, שהתערבה במלחמה בסוריה ב-2015 ושינתה את מאזן הכוחות לטובת דמשק, מחזיקה בכוחות במדינה והיא שולטת במרחב האווירי של אידליב. יחד עם איראן, היא עזרה לאסד להשתלט מחדש על מרבית שטחי המדינה.

לפי האו"ם, מספר העקורים בעשרת השבועות האחרונים בלחימה בסוריה הוא הגבוה ביותר מאז תחילת המלחמה לפני תשע שנים. זה עוד עשוי להחמיר. מאז דצמבר, קרוב ל-700 אלף איש נמלטו מהמחוז, רובם ילדים ונשים. מתוך 17 מיליון תושבי סוריה, 5.5 מיליון חיים כפליטים ברחבי אזור, רובם בטורקיה, ועוד שישה מיליון עקורים במדינתם.

(עדכון ראשון: 11:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully