וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה תוקפת בסוריה אחרי הרג החיילים: "9 לוחמי חיזבאללה נהרגו"

29.2.2020 / 17:32

גורם בכוחות המשטר אמר כי במתקפה הטורקית באידליב, שכללה מל"טים וטילים, הופצצה מפקדה של הארגון השיעי ליד העיר סרקיב. לדבריו, עוד 30 לוחמים נפצעו. ארדואן, שטוען שאלפי פליטים כבר נכנסו לאירופה, הזהיר: "משטר אסד ישלם את המחיר, על רוסיה לזוז הצדה"

עריכה: עמית שמחה

תשעה לוחמי חיזבאללה נהרגו ועוד 30 נפצעו בתקיפות של צבא טורקיה במחוז אידליב - כך אמר היום (שבת) גורם בשורות הכוחות התומכים במשטרו של בשאר אסד, בזמן שנשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן קרא לרוסיה שלא להתערב בתגובה הצבאית של אנקרה נגד דמשק.

התגובה הטורקית הגיעה בעקבות התקיפה הקטלנית ביום חמישי, שבה נהרגו 33 חיילים טורקים. אלו היו האבידות הכבדות ביותר שספג צבא טורקיה זה כ-30 שנה, ובעקבות זאת הודיעה אנקרה כי היא תפתח את שעריה בפני מיליוני הפליטים השוהים בשטחה ורוצים לעבור לאירופה. לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, בתקיפות הקרקעיות והאוויריות של צבא טורקיה והמורדים, נהרגו 48 לוחמים מכוחות המשטר ביממה האחרונה. עוד דיווח הארגון על המשך התקיפות האוויריות של מטוסים סוריים ורוסיים סביב סרקיב.

לפי אותו גורם בכוחות המשטר, התקיפות, שהתרחשו במהלך הלילה, פגעו במטה של הארגון הלבנוני השיעי ליד העיר סרקיב, אחד ממוקדי הלחימה בין המורדים, הנתמכים בידי אנקרה, לבין כוחות המשטר, המגובים בידי רוסיה ואיראן. הוא הוסיף כי טורקיה שיגרה טילים והשתמשה במל"טים במהלך המתקפה.

ארדואן אמר היום כי הוא ביקש מנשיא רוסיה ולדימיר פוטין "לזוז הצדה" ולאפשר לו להתמודד עם כוחות המשטר הסוריים בעצמו. הוא הזהיר כי דמשק "תשלם את המחיר" על הפגיעה בצבא טורקיה, וטען עוד כי 18 אלף מהגרים כבר חצו את הגבול, מבלי שסיפק ביסוס לכך. הוא הוסיף כי מספרם יגדל.

המורדים, שמגובים בצבא טורקיה, באזור אידליב שבסוריה. 24 בפברואר 2020.. AP
טורקיה ספגה מכה כבדה. מורדים סורים באידליב/AP

בנוסף לכך, ארדואן אמר שאין בכוונתה של טורקיה להוציא את כוחותיה משטחי סוריה. "לא הלכנו לשם כי הוזמנו (על ידי נשיא סוריה בשאר אסד). הלכנו לשם כי הוזמנו על ידי העם הסורי. אנחנו לא מתכוונים לעזוב לפני שהעם הסורי יגיד לו: 'אוקיי, זה הסוף'", הסביר.

עם עליית המתיחות, רוסיה וטורקיה קיימו שלושה סבבים של שיחות, ששניים מהם לא הניבו הפסקת אש. משרד החוץ הרוסי אמר ביום שבת כי שני הצדדים הסכימו בשיחות שהתקיימו השבוע להפחית את המתיחות על אדמת אידליב, במקביל להמשך הפעילות הצבאית.

עם זאת, שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושואלו אמר כי המשבר יכול להיפתר רק בפגישה בין ארדואן לפוטין, שלדבריו תתקיים בשבוע הבא.

גורם טורקי אמר מוקדם יותר כי טורקיה השמידה בין היתר "מתקן לוחמה כימית", כ-13 ק"מ מדרום לחאלב, לצד מספר רב של יעדים אחרים של כוחות המשטר. בהם, כפי שפורסם בתיעוד של משרד ההגנה הטורקי, הותקפה מערכת הגנה אווירית של צבא סוריה. מנגד, הארגון הסורי לזכויות אדם, המתבסס על מקורות בתוך המדינה, אמר כי לא היה זה מתקן לוחמה כימית, אלא שדה תעופה צבאי במזרח מחוז חאלב. הארגון טען שבמקום אין כלי נשק כימיים.

עוד בוואלה!

אחרי התקיפה באידליב, טורקיה שולחת פליטים לאירופה: "נחמד שם יותר"

לכתבה המלאה
נשיא טורקיה רג'יפ טייפ ארדואן במסיבת עיתונאים באנקרה. 29 בפברואר 2020.. רויטרס
"סוריה תשלם את המחיר". ארדואן, היום/רויטרס

הגבול נסגר במסגרת הסכם בין טורקיה לבין האיחוד האירופי, שעצר את משבר ההגירה של השנים 2015-2016, אז יותר משני מיליון בני אדם חצו ברגל לאירופה. "לא נסגור את השערים הללו בתקופה הקרובה וזה יימשך למה?" הוסיף ארדואן. "האיחוד האירופי צריך לקיים את הבטחותיו. אנחנו לא צריכים לדאוג לכל כך הרבה פליטים, להאכיל אותם".

הנשיא הטורקי התלונן על כך שהכספים המועברים לטורקיה מהאיחוד האירופי, המיועדים לתמיכה בפליטים, מגיעים באיטיות רבה יותר. לדבריו, הוא ביקש מקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל לשלוח כספים ישירות לממשלת טורקיה.

בעקבות הודעת טורקיה, יוון ובולגריה שלחו תגבורת לגבולותיהן. יוון, שסובלת ממשבר פליטים בשטחה כבר כיום, הצהירה היום כי היא נחושה להגן עליהם. "הממשלה תעשה כל מה שצריך כדי להגן על גבולותיה", אמר דובר הממשלה סטליוס פסטס לכתבים.

(עדכון ראשון: 12:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully