וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוון וטורקיה עורכות תרגילים בים התיכון: "משחק באש"

25.8.2020 / 20:28

שר החוץ של גרמניה יצא לביקורי בזק באתונה ובאנקרה בניסיון למנוע הסלמה במתיחות בין שתי חברות נאט"ו, והזהיר: "כל ניצוץ קטן עלול להוביל לקטסטרופה". שתי השכנות רבות על מאגרי האנרגיה באזור, ומגבירות את הנוכחות הימית שלהן

בווידאו: ארדואן מתייחס למתיחות בין טורקיה ליוון בים התיכון/צילום: רויטרס

גרמניה הזהירה היום (שלישי) כי יוון וטורקיה עלולות להיקלע לעימות צבאי אם לא ינהלו דיאלוג סביב המחלוקות שלהן על משאבי האנרגיה בים התיכון. אנקרה ואתונה, החברות בנאט"ו, החליפו איומים בשבועות האחרונות ושתיהן הודיעו על תרגילים ימיים נפרדים בשטח שנוי במחלוקת.

מוקדם יותר החודש, נרשמה תקרית בין הציים של שתי השכנות, אחרי התנגשות קלה בין ספינות טורקיות ויווניות. גרמניה מובילה את המאמצים האירופיים להרגעת הרוחות, אך שר החוץ שלה, הייקו מאס, הדגיש היום כי ברלין והאיחוד עומדים לצד יוון, החברה בגוש.

"המצב הנוכחי במזרח הים התיכון הוא כמו משחק באש", אמר מאס אחרי פגישתו עם מקבילו היווני באתונה, לפני המשך ביקורו באנקרה. "כל ניצוץ קטן עלול להוביל לקטסטרופה".

אחרי הפגישה עם שר החוץ הגרמני, מקבילו היווני אמר כי אתונה מעוניינת בשיחות עם טורקיה, אולם לא תעשה זאת "תחת איומים". הוא הדגיש כי יוון מוכנה להגן על זכויותיה, והוסיף כי המחלוקת נוגעת לכל האיחוד האירופי וביטחונו. שרי החוץ של האיחוד אמורים להתכנס ביום חמישי ושישי בברלין ולדון במשבר.

ספינות של יוון וצרפת בתרגיל ימי בים התיכון, 13 באוגוסט 2020. רויטרס
תרגיל ימי של ספינות יווניות וצרפתיות בים התיכון, החודש/רויטרס

באנקרה, שר החוץ של טורקיה, מבלוט צ'בושואלו, אמר לצדו של עמיתו הגרמני כי על יוון לא להסלים את המתיחות וכי טורקיה לא תהסס לעשות "את מה שצריך". עם זאת, הוא הדגיש כי היא רוצה לפתור את המשבר דרך דיאלוג ודיפלומטיה.

"נעשה כל מה שצריך, ללא היסוס", אמר צ'בושואלו, שציין כי טורקיה לא תקבל תנאים מוקדמים של יוון לצורך פתיחת דיאלוג.

מאס אמר כי "אני שומע מכל הצדדים על נכונות לדיאלוג ולכן אנחנו סבורים שניתן להשיג זאת". שר החוץ הגרמני הוסיף כי "אני עדיין משוכנע שאם שני הצדדים יתחילו בשיחות ישירות מתוך כוונות כנות, נוכל למצוא פתרון המקובל על שני הצדדים". לדבריו, "אף אחד לא רוצה לפתור את הסכסוך הזה באופן צבאי, זה יהיה טירוף מוחלט".

מאס אמר גם כי היחסים בין האיחוד האירופי לטורקיה נמצאים על פרשת דרכים וכי עד סוף השנה יהיה ברור יותר לאן הם הולכים.

עוד בוואלה!

טורקיה גילתה את שדה הגז הגדול ביותר שלה אי-פעם בים השחור

לכתבה המלאה
שר החוץ של טורקיה ושל החוץ של גרמניה במסיבת עיתונאים באנקרה, 25 באוגוסט 2020. רויטרס
על פרשת דרכים. שרי החוץ של טורקיה וגרמניה במסיבת עיתונאים באנקרה, היום/רויטרס

יוון וטורקיה חלוקות עמוקות לגבי היקף המדפים היבשתיים שלהן, שמהן נגזר השטח הימי שלהן. המתיחות החריפה אחרי שטורקיה שלחה החודש את ספינת המחקר "אורוץ' ריס" לשטח ימי שבמחלוקת. יוון אמרה כי זהו צעד לא חוקי.

אתמול, יוון פרסמה התרעה ולפיה היא תערוך היום תרגיל ימי בסמוך לאי כרתים, אחרי שטורקיה הודיעה ביום ראשון כי ספינת המחקר שלה תפעל באותו אזור עד 27 באוגוסט. בתגובה, הוציאה טורקיה התרעה משלה, שלפיה היא תערוך גם כן תרגיל ימי היום, ונשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר כי יוון "זורעת כאוס" בים התיכון. הוא הזהיר כי אתונה תמצא את עצמה מול הצי הטורקי לבדה.

גרמניה התערבה במשבר גם בחודש שעבר, והצליחה לשכנע את טורקיה לעצור את פעילותה לצורך שיחות עם יוון. עם זאת, הפעילות הטורקית במזרח הים התיכון חודשה אחרי שיוון ומצרים חתמו על הסכם לתיחום גבולותיהן הימיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully