וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה גילתה את שדה הגז הגדול ביותר שלה אי-פעם בים השחור

23.8.2020 / 17:31

ארדואן הכריז כי התגלו 320 מיליארד מטרים מעוקבים של גז טבעי במערב הים השחור. באנקרה חולמים על עצמאות אנרגטית, אך מומחים סבורים כי למרות התגלית המשמעותית, היא תזדקק לשנים ולהשקעות רבות עד שתתחיל להפיק גז בצורה מסחרית

בווידאו: ארדואן מתייחס למתיחות בין טורקיה ליוון בים התיכון/צילום: רויטרס

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הכריז על תגלית הגז הטבעי הגדולה ביותר אי-פעם של המדינה בים השחור. ארדואן אמר כי 320 מיליארד המטרים המעוקבים שהתגלו הם רק חלק ממאגרים גדולים יותר והם יוכלו להתחיל לזרום למדינה כבר ב-2023.

אם טורקיה תוכל להפיק את הגז בצורה מסחרית, תלותה ביבוא אנרגיה מרוסיה, איראן ואזרבייג'ן עשויה להסתיים. ארדואן אמר כי אנקרה נחושה להפוך ליצואנית אנרגיה. נשיא טורקיה הכריז על התגלית במהלך נאום מארמון עות'מאני באיסטנבול, בשידור לספינת קידוח במערב הים השחור. שדה הגז נמצא במרחק של כמאה מיילים ימיים מצפון לחוף הטורקי בים.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בנאום לאומה אחרי תגליות גז, 21 באוגוסט 2020. רויטרס
ארדואן מכריז על גילוי שדה הגז, היום/רויטרס

"המאגר הוא למעשה חלק ממקור גדול יותר. אינשאללה, יגיע הרבה יותר", אמר ארדואן. "לא נעצור עד שנהיה יצואני אנרגיה רווחיים".

מומחים אמרו כי לא ברור אם כמות הגז שעליה הכריז ארדואן מתייחסת להערכות או לכמויות שניתן להפיק, אך כך או כך, מדובר בתגלית משמעותית.

"זאת התגלית הגדולה ביותר של טורקיה בפער ניכר, ואחת הגדולות ביותר בעולם ב-2020", אמר תומאס פורדי מחברת היעוץ "ווד מקנזי".

עוד בוואלה!

המאבק על הנפט והגז: טורקיה ויוון על סף התנגשות בים התיכון

לכתבה המלאה

כל ירידה ביבוא האנרגיה לטורקיה, שבשנה שעברה עלה לה 41 מיליארד דולר, תחזק את קופת המדינה ותעזור במאבק בגירעון הכרוני שהוביל לשפל בשער הלירה מול הדולר.

"הגירעון התקציבי הנוכחי ירד מסדר היום של ארצנו", הכריז שר האוצר ברט אלבאירק מסיפונה של ספינת הקידוח פתיח. הלירה התחזקה מאז ההכרזה.

למרות האופטימיות, גורמים רשמיים ומומחים רבים הדגישו כי הוצאת הגז מהים השחור והזרמתו לשוק עשויה להימשך עד עשור, בנוסף להשקעות של מיליארדי דולרים לבניית תשתיות יצור ואספקה.

עם זאת, שובט קרבוץ, מומחה מהמצפה לאנרגיה במזרח התיכון שבסיסו בפריז, אמר כי טורקיה עשויה להתקדם מהר יותר באמצעות החלטות מהירות בתחום ההשקעות. הוא אמר כי 2023 היא יעד סביר.

סיפנת המחקר הטורקית במהלך הפלגתה בחופי בוספורוס, טורקיה 3 באוקטובר 2020. רויטרס
ספינת מחקר טורקית לגילוי שדות גז בחופי בוספורוס/רויטרס

שר האנרגיה, פתיח דונמז, אמר כי מרבצי הגז נמצאים 2,100 מטרים בעומק הים. הוא הוסיף כי מתוכננים קידוחים נוספים בעומק של 1,400 מטרים נוספים. "לפי הנתונים, אנחנו צפויים למצוא גז גם שם", אמר. לדבריו, חברות ממשלתיות צפיות להפעיל את שדה הגז. גורם טורקי אמר לרויטרס כי לפי ההערכות, מאגרי הגז מגיעים עד ל-800 מיליארד מטרים מעוקבים.

בנוסף לים השחור, טורקיה מחפשת מאגרי אנרגיה גם בים התיכון, חרף מחאותיהן של יון וקפריסין. בשבוע שעבר, ספינות מלחמה יווניות וטורקיות שחגו סביב כלי שיט טורקי באזור התנגשו זו בזו.

ארדואן הבטיח להגביר את הפעילות בים התיכון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully