וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הדיל היווני": טיסות תמורת סיוע ישראלי מול ארה"ב בנושא המשבר עם טורקיה

13.8.2020 / 16:56

לפי גורמים ישראלים, התמריץ להסכם חידוש הטיסות בין יוון וישראל הוא שאיפת אתונה לקבל עזרה מול ארה"ב בנושא המתיחות בים התיכון. שר החוץ היווני שהגיע לביקור בזק בארץ ביקש מנתניהו לעודד את ממשל טראמפ להתערב במשבר סביב קידוחי הגז, ורה"מ השיב בחיוב

בווידאו: שר החוץ היווני על הסכם חידוש הטיסות עם ישראל/דוברות משרד החוץ

שר החוץ היווני, ניקוס דנידיאס, שהגיע הבוקר (חמישי) לביקור בזק בישראל, ביקש מראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ גבי אשכנזי עמם נפגש כי יפנו לשר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, ולבכירים נוספים בממשל טראמפ ויעודדו אותם להתערב במשבר עם טורקיה סביב קידוחי הגז במזרח הים התיכון, כך לפי גורמים ישראלים שעודכנו בתכני הפגישות.

בכירים ישראלים ציינו כי ההסכמה היוונית להתחיל במהלך נסיוני של טיסות של 600 תיירים ישראלים בשבוע לכמה מאיי יוון היתה מחווה של רצון טוב שנועדה לתת לישראל תמריץ לסייע ליוונים מול ארצות הברית בנושא הטורקי. "זו הייתה עסקה לא רשמית בקריצה", אמר בכיר ישראלי.

טורקיה שיגרה בשבועות האחרונים פעם נוספת ספינות קידוח לבצע חיפושי גז בתוך המים הכלכליים של יוון במזרח הים התיכון. ספינות מלחמה של חיל הים הטורקי ליוו את ספינות הקידוח. הטורקים חתמו לפני כמה חודשים על הסכם לסימון המים הכלכליים עם לוב שמתעלם לחלוטין מקיומן של יוון וקפריסין. מאז טוענים הטורקים כי אינם מכירים במים הכלכליים של יוון וכי מדובר בשטחים שלהם.

פגישת גבי אשכנזי עם עמיתו היווני, ניקוס דנדיאס משרד החוץ, ירושלים 13 באוגוסט 2020. משרד החוץ, אתר רשמי
"עסקה לא רשמית בקריצה". אשכנזי ודנידיאס, היום/אתר רשמי, משרד החוץ

צרפת התייצבה לצד יוון בעימות מול טורקיה. הצרפתים אף שלחו ספינת מלחמה לאזור כאיתות לטורקים. המתיחות הגוברת מעלה חשש כבד אצל היוונים לגבי אפשרות להסלמה נוספת שתגיע עד כדי עימות צבאי. מחר יתכנסו שרי החוץ של האיחוד האירופי לדיון חירום בנושא. במקביל, ייפגש מחר שר החוץ היווני בווינה עם שר החוץ האמריקני פומפאו.

השר היווני אמר לנתניהו ולאשכנזי כי יוון מודאגת מכך שהאמריקנים לא מעורבים במשבר ולא משתמשים בקשרים שלהם עם טורקיה כדי למנוע הסלמה נוספת. "האמריקנים חייבים לחזור לאזור ולסייע בפתרון המשבר", אמר השר היווני בפגישותיו בישראל לפי גורמים ישראלים שעודכנו בתכני השיחות.

עוד בוואלה!

המאבק על הנפט והגז: טורקיה ויוון על סף התנגשות בים התיכון

לכתבה המלאה
סיפנת המחקר הטורקית אורוק רייס עוגנת בחופי אנטליה, טורקיה 27 ביולי  2020. AP
ספינת מחקר טורקית מלווה בספינות קרב בחיפוש אחר משאבי אנרגיה בים התיכון, יולי/AP

נתניהו אמר לשר היווני כי יסייע וישוחח בנושא עם פומפאו. בפתח הפגישה עם שר החוץ היווני אל מול המצלמות שיגר נתניהו מסר תמיכה ביוונים ואמר כי ישראל "רואה בחומרה כל פעולה תוקפנית במזרח הים התיכון מצד גורם כלשהו, כולל טורקיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully