וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שביתה כללית בבלארוס נגד לוקשנקו: "המשטר מסוגל רק לאלימות"

האולטימטום של האופוזיציה לרודן פג, ופועלים וסטודנטים נטשו מפעלים ואוניברסיטאות. זאת יממה אחרי סוף שבוע נוסף של הפגנות ענק נגד לוקשנקו, שבמהלכן השתמשו כוחות הביטחון ברימוני הלם וכדורי גומי

בווידאו: הפגנה בבלארוס נגד תוצאות הבחירות/צילום: רויטרס

האופוזיציה בבלארוס פתחה היום (שני) בשביתה כללית כחלק מהגברת הלחץ על הרודן אלכסנדר לוקשנקו, יממה אחרי הפגנות ענק נוספות נגד שלטונו. פועלים לא הגיעו למפעלים, וסטודנטים נראים יוצאים מאוניברסיטאות. השביתה החלה אחרי פקיעת האולטימטום שהציבה לו לפני כשבועיים יריבתו העיקרית, סבטלנה טיכאנובסקאיה, שנמצאת בגלות מאז הבחירות השנויות במחלוקת באוגוסט.

"היום, המשטר הראה פעם נוספת לאזרחי בלארוס שאלימות היא הדבר היחיד שהוא מסוגל לו", אמרה אתמול טיכאנובסקאיה בפוסט שפרסמה ברשתות החברתיות. "לכן, מחר, 26 באוקטובר, תחל שביתה כללית". מנהיגת האופוזיציה, הגולה בליטא, נפגשה בשבועות האחרונים עם מנהיגים באירופה כדי לשכנע אותם להגביר את הלחץ על לוקשנקו, שנהנה מתמיכת רוסיה.

עדיין לא ברור עד כמה רחבה השביתה במדינה בת 9.5 מיליון התושבים, אחרי ששביתות במפעלים ממשלתיים בשבועות האחרונים לא הצליחו להחזיק מעמד. במסגרת "האולטימטום של העם", טיכאנובסקאיה קראה לאזרחי בלארוס לחסום כבישים, להשבית מקומות עבודה, להפסיק להשתמש בשירותים ממשלתיים ולמשוך את כל הכספים שלהם מחשבונות הבנק.

לוקשנקו התייחס בביטול לקריאות לשביתה. "מי יאכיל את הילדים?", שאל לוקשנקו, אם עובדי הממשל יצטרפו לשביתה.

הפגנה נגד תוצאות הבחירות לנשיאות בלארוס מינסק, בלארוס, 25 באוקטובר 2020. רויטרס
11 שבועות של מחאה. צעדת מפגינים במינסק, אתמול/רויטרס

אתמול היה יום ראשון ה-11 של הפגנות נגד לוקשנקו, שאוחז בשלטון ב-26 השנים האחרונות ומכחיש שזייף את הבחירות לטובתו. לפי ארגון זכויות האדם "וסנה", יותר מ-200 איש נעצרו אתמול במהלך ההפגנות, והמשטרה השתמשה ברימוני הלם נגד המפגינים שצעדו ברחובות מינסק לעבר מעונו של הנשיא בארמון העצמאות. משרד הפנים אמר כי 523 חשודים נעצרו אתמול ברחבי המדינה, בהם 160 במינסק.

מפגינים תועדו נמלטים מירי כוחות הביטחון, וחלקם הראו סימני פציעות על גופם. על פי דיווחים שונים, נעשה שימוש בירי כדורי גומי ובתותח מים. לפי ההערכות המקומיות, כמאה אלף איש הפגינו אתמול במינסק.

נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו בפגישה עם בכירי ממשלו במינסק, 21 באוקטובר 2020. רויטרס
"מי יאכיל את הילדים?". לוקשנקו, בישיבת ממשלה בשבוע שעבר/רויטרס

רוסיה, שרואה בבלארוס אזור חיץ נגד התפשטות נאט"ו והאיחוד האירופי, עוקבת מקרוב אחרי המחאה והיא לא רוצה לראות מהפכה נוספת נגד מנהיג המקורב אליה ברפובליקה סובייטית לשעבר. מאז תחילת המשבר, מוסקבה הלוותה למינסק מיליארד וחצי דולר והגבירה את שיתוף הפעולה הביטחוני כמה, כולל סדרת תרגילים צבאיים וביקור של ראש הביון הרוסי בשבוע שעבר.

לוקשנקו בן ה-66 כלא את מנהיגי האופוזיציה או שאילץ אותם לצאת לגלות, וארצות הברית, האיחוד האירופי, בריטניה וקנדה הטילו סנקציות על בכירים במשטר שהואשמו בהונאת בחירות ובהפרות זכויות אדם. הרשויות מכחישות שהן מענות עצורים, אך האיום של המשטרה להשתמש באש חיה נגד מפגינים הוביל לאולטימטום של טיכו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully