וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במשפט חוזר: אסיר העולם ויקטור גואטה הורשע מחדש ברצח

עודכן לאחרונה: 29.10.2020 / 17:18

גואטה הורשע ברצח ב-2007 על רקע סכסוך על אזורי מכירת סמים, אך המדינה הסכימה לערוך לו משפט חוזר לאחר שנחשפו הקלטות של מדובבים מתא המעצר שלו, שתויקו בטעות בתיק אחר ולכן לא הועברו להגנה. הוא מחה בבית המשפט על ההכרעה המחודשת: "אתם רמאים, לא שופטים"

בווידאו: אסיר העולם ויקטור גואטה הורשע גם במשפט החוזר/צילום: יותם רונן, עריכה: טל רזניק

בית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע היום (חמישי) מחדש ברצח את העבריין ויקטור גואטה. לאסיר העולם שהורשע לפני יותר מעשור ברצח בנתניה, הוענק משפט חוזר לאחר שנמצאו הקלטות של מדובבים מתא המעצר שלו, שתויקו בטעות בתיק אחר ולכן לא הועברו להגנה.

עו"ד ירום הלוי, סנגורו של גואטה, ניסה לטעון במהלך המשפט כי ראש הצח"מ שחקר את הרצח המקורי, פקד אוהד מגורי, רקם קונספירציה מתוחכמת להרשעתו, משום שקינא באחותו שלמדה איתו משפטים. השופטים כינו את הטענה "הזויה וחסרת בסיס" וקבעו כי עדותו של מגורי היתה אמינה. כאשר ההרכב הקריא זאת מהכרעת הדין, קרא הסנגור: "אני כנראה לא מבין משפטים בכלל, אולי אני צריך לזרוק את הרישיון לפח".

ראש ההרכב, השופט רענן בן יוסף, חייך בשלב מסוים של הקראת הכרעת הדין. אחד ממקורביו של גואטה שישב באולם צעק לעברו "אתה צחקת? השם ישלם לך! כל מי שהתעסק איתו מת" - ויצא מן האולם. גם גואטה עצמו קרא לעבר השופטים: "דז'ה וו עשיתם, מילה במילה. אתם רמאים, לא שופטים. בשקרים רצחתם". בנוסף, קרא גואטה לעבר השופטת אירית קלמן-ברום "מכשפה, גרמנייה", ולעבר שאר ההרכב "פעם שלישית שרצחו אותי, רשעים גמורים. אין צדק. רחוק מרשעים ישועה".

הכרעת הדין במשפטו החוזר של ויקטור גואטה, בימ"ש מחוזי ת"א, 29 באוקטובר 2020. יותם רונן
גואטה בבית המשפט המחוזי בתל אביב, היום/יותם רונן

הפרקליטות הסכימה בפברואר 2019 לערוך משפט חוזר לגואטה, אך למרות ההסכמה - היא הודיעה אז כי לטעמה יש די ראיות כדי להרשיע אותו מחדש, ולכן בכוונתה לנהל את המשפט מחדש. החומרים החדשים בעניין גואטה התגלו במהלך חקירת פרשת "512" - פרשת החיסולים בעולם התחתון שנידונה בימים אלה בבית המשפט המחוזי בתל אביב.

בשנת 2007 הרשיע בית המשפט המחוזי בתל אביב את גואטה ברצח של עבריין בשם יצחק (איזו) שוורץ, שאירע באפריל 2004 בנתניה. על פי הכרעת הדין, גואטה רצח את שוורץ על רקע מאבקי שליטה על אזורי מכירת סמים. הוא הגיע לדירתו של שוורץ, ושם חנק אותו למוות בעזרת חוט חשמל.

התובע, עו"ד אורי רינצקי מפרקליטות מחוז מרכז אמר עם קבלת ההחלטה כי "בית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע היום את ויקטור גואטה ברצח יצחק (איזו) שוורץ. השופטים קבעו פה אחד, קיבלו את כל טענותינו וגזרו על הנאשם מאסר עולם כמתחייב בחוק". עוד הוסיף, "הליך המשפט החוזר התחיל כשהפרקליטות גילתה חומרים שלא היו זמינים להגנה במשפט המקורי. העברנו אותם להגנה והסכמנו לערוך משפט חוזר. סברנו שעדיין יש מספיק ראיות להרשעה, והשופטים קיבלו פה אחד את טענותינו".

עוד בוואלה!

הקלטות חדשות התגלו בתיק: משפט חוזר לאסיר עולם שהורשע ברצח

לכתבה המלאה

הרשעתו של גואטה התבססה על כמה עדויות: אדם בשם ביסמוט העיד כי גואטה תכנן איתו את הרצח ואף התוודה בפניו לאחר שביצע אותו; אישה בשם רחל פרץ, שהכירה גם את גואטה וגם את שוורץ, העידה כי היתה בדירתו של שוורץ בזמן הרצח, והתחבאה במרפסת. פרץ העידה גם היא כי גואטה התוודה בפניה על הרצח זמן קצר לאחר מעשה. שני עדים נוספים היו מדובבים משטרתיים שהוכנסו לתא המעצר של גואטה, והעידו כי מסר להם פרטים מוכמנים על הרצח.

גואטה ערער לבית המשפט העליון, אך השופטים אדמונד לוי, עדנה ארבל וחנן מלצר דחו את ערעורו. "הרשעתו של המערער מבוססת כדבעי על ראיות חזקות ועדויות ברורות, ובעיקרן התוודויות המערער בפני אנשים שונים שעדויותיהם היו מהימנות על בית המשפט, המשתלבות לכדי תמונה שלמה ומלאה", כתבה ארבל, שהוסיפה כי "בבסיסן של ראיות אלו נמצאות עדויותיהם של המדובבים, שהינם עדים אובייקטיבים אשר מסרו פרטים מוכמנים מאירוע הרצח".

הסנגור, עו"ד הלוי, מסר כי "אין קשר בין הכרעת הדין למה שקרה במשפט. אמרתי לשופטים בסיום הקראת הכרעת הדין שמשהו רע קרה בין סיום המשפט ובין הכרעת הדין. משהו רע מאוד. דמיינו משחק כדורגל שבו החלוץ מבקיע גול, והשופט לוקח את הכדור מהשער ושם אותו בשער של החלוץ. זה מה שקרה כאן".

ההקלטות לא הועברו לחוקריו של גואטה

אולם, בהמשך הסתבר כי עדויות המדובבים היו חלשות בהרבה משהוצג לבית המשפט. ב-2015, במסגרת חקירת פרשה 512, מסר אחד מעדי המדינה מידע בנוגע לרצח של אדם בשם דורון סרוסי. בדומה לשוורץ, גם סרוסי נרצח באפריל 2004 בנתניה. שני התיקים נחקרו על ידי צוותים שונים, אך בשלב מסוים ישבו החשודים בשני המקרים באותו תא מעצר.

לאור המידע שמסר עד המדינה, חזרו אנשי הפרקליטות לחומרי החקירה מרצח סרוסי, וגילו שם הקלטות שביצעו החוקרים בתא המעצר. אף שההקלטות היו רלוונטיות גם לגואטה, הן תויקו רק בתיק החקירה של סרוסי. לכן הן לא הועברו לתובעים בתיק של גואטה, ובוודאי שלא לסנגוריו.

מדובר ב-13 קלטות אודיו, שמתעדות את שהתרחש בתא המעצר בין 25 ו-28 אפריל 2004. מהקלטות עולה כי חלק מהפרטים המוכמנים שמסר גואטה למדובבים, ואמורים היו להיות סודיים ביותר, לא היו כאלה כלל: התברר שאסיר אחר שישב בתא סיפר לתומו לגואטה על אותם פרטים "מוכמנים", לאחר שנחשף אליהם בעצמו בכתבה שפורסמה במקומון נתנייתי.

ויקטור גואטה. מתוך אתר פוסטה, אתר רשמי
הורשע ברצח ב-2007 ויקטור גואטה/אתר רשמי, מתוך אתר פוסטה

זה לא הכל: אחד מהמדובבים שישבו בתא, ומכונה "סאקר", מסר עדויות מפלילות גם בתיק הרצח של גואטה וגם בתיק הרצח של סרוסי. בעקבות המידע שמסר עד המדינה בפרשה 512 התברר כי לפחות במקרה של סרוסי - זו היתה עדות שקר.

כאשר האזינו החוקרים להקלטות, בשנת 2015, הם הבינו שמדובר בחומר נפץ של ממש. בפרקליטות החליטו למסור את ההקלטות לגואטה. בעקבות זאת, דרש האחרון משפט חוזר, שהתנהל עד עתה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully