וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקלטות חדשות התגלו בתיק: משפט חוזר לאסיר עולם שהורשע ברצח

17.2.2019 / 11:11

ויקטור גואטה הורשע ברצח ב-2007 על רקע סכסוך על אזורי מכירת סמים. הרשעתו התבססה על מספר עדים, בהם מדובבים שהעידו שגואטה מסר להם פרטים מוכמנים. אלא שההקלטות הוכיחו שהפרטים כלל לא היו מוכמנים, והמדינה הסכימה למשפט חוזר. הפרקליטות: הראיות יביאו להרשעה חוזרת

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: יאיר דניאל

הפרקליטות מסכימה לקיים משפט חוזר לויקטור גואטה, עבריין שהורשע ברצח, נידון למאסר עולם, וכלוא יותר מעשור - כך הודיעה היום (ראשון) פרקליטות המדינה לבית המשפט העליון. למרות ההסכמה לקיים משפט חוזר, הפרקליטות הודיעה כי לטעמה יש די ראיות כדי להרשיע מחדש את האסיר ויקטור גואטה, ולכן בכוונה לנהל את המשפט מחדש. החומרים החדשים בעניין גואטה התגלו במהלך חקירת פרשת "512" - פרשת החיסולים בעולם התחתון שנידונה בימים אלה בבית המשפט המחוזי בתל אביב.

בשנת 2007 הרשיע בית המשפט המחוזי בתל אביב את גואטה ברצח של עבריין בשם יצחק (איזו) שוורץ, שאירע באפריל 2004 בנתניה. על פי הכרעת הדין, גואטה רצח את שוורץ על רקע מאבקי שליטה על אזורי מכירת סמים. הוא הגיע לדירתו של שוורץ, ושם חנק אותו למוות בעזרת חוט חשמל.

הרשעתו של גואטה התבססה על כמה עדויות: אדם בשם ביסמוט העיד כי גואטה תכנן איתו את הרצח ואף התוודה בפניו לאחר שביצע אותו; אישה בשם רחל פרץ, שהכירה גם את גואטה וגם את שוורץ, העידה כי היתה בדירתו של שוורץ בזמן הרצח, והתחבאה במרפסת. פרץ העידה גם היא כי גואטה התוודה בפניה על הרצח זמן קצר לאחר מעשה. שני עדים נוספים היו מדובבים משטרתיים שהוכנסו לתא המעצר של גואטה, והעידו כי מסר להם פרטים מוכמנים על הרצח.

ויקטור גואטה. מתוך אתר פוסטה, אתר רשמי
הפרקליטות הסכימה למשפט חוזר. גואטה/אתר רשמי, מתוך אתר פוסטה

גואטה ערער לבית המשפט העליון, אך השופטים אדמונד לוי, עדנה ארבל וחנן מלצר דחו את ערעורו. "הרשעתו של המערער מבוססת כדבעי על ראיות חזקות ועדויות ברורות, ובעיקרן התוודויות המערער בפני אנשים שונים שעדויותיהם היו מהימנות על בית המשפט, המשתלבות לכדי תמונה שלמה ומלאה", כתבה ארבל, שהוסיפה כי "בבסיסן של ראיות אלו נמצאות עדויותיהם של המדובבים, שהינם עדים אובייקטיבים אשר מסרו פרטים מוכמנים מאירוע הרצח". אלא שכעת מתברר כי עדויות המדובבים היו חלשות בהרבה משהוצג לבית המשפט.

עוד באותו נושא

מדובב נרקומן - והרואין בתא: הכשל שהביא לשחרור המורשע ברצח

לכתבה המלאה

ההקלטות לא הועברו לחוקריו של גואטה

ב-2015, במסגרת חקירת פרשה 512, מסר אחד מעדי המדינה מידע בנוגע לרצח של אדם בשם דורון סרוסי. בדומה לשוורץ, גם סרוסי נרצח באפריל 2004 בנתניה. שני התיקים נחקרו על ידי צוותים שונים, אך בשלב מסוים ישבו החשודים בשני המקרים באותו תא מעצר.

לאור המידע שמסר עד המדינה, חזרו אנשי הפרקליטות לחומרי החקירה מרצח סרוסי, וגילו שם הקלטות שביצעו החוקרים בתא המעצר. אף שההקלטות היו רלוונטיות גם לגואטה, הן תויקו רק בתיק החקירה של סרוסי. לכן הן לא הועברו לתובעים בתיק של גואטה, ובוודאי שלא לסנגוריו.

מדובר ב-13 קלטות אודיו, שמתעדות את שהתרחש בתא המעצר בין 25 ו-28 אפריל 2004. מהקלטות עולה כי חלק מהפרטים המוכמנים שמסר גואטה למדובבים, ואמורים היו להיות סודיים ביותר, לא היו כאלה כלל: התברר שאסיר אחר שישב בתא סיפר לתומו לגואטה על אותם פרטים "מוכמנים", לאחר שנחשף אליהם בעצמו בכתבה שפורסמה במקומון נתנייתי.

תיקי חקירה, פרשת 512, בית משפט השלום בראשון לציון, 2 ביוני 2015. מגד גוזני
המידע שהוביל אל התגלית נחשף במסגרת חקירת פרשת 512/מגד גוזני

זה לא הכל: אחד מהמדובבים שישבו בתא, ומכונה "סאקר", מסר עדויות מפלילות גם בתיק הרצח של גואטה וגם בתיק הרצח של סרוסי. בעקבות המידע שמסר עד המדינה בפרשה 512 התברר כי לפחות במקרה של סרוסי - זו היתה עדות שקר.

כאשר האזינו החוקרים להקלטות, בשנת 2015, הם הבינו שמדובר בחומר נפץ של ממש. בפרקליטות החליטו למסור את ההקלטות לגואטה, שמיוצג כיום על ידי עו"ד ירום הלוי. לפני כשנה הגיש גואטה בקשה למשפט חוזר, והיום כאמור הודיעה הפרקליטות כי לא תתנגד לבקשה.

מי שחתום על תשובת המדינה הוא מנהל המחלקה הפלילית בפרקליטות, עו"ד ג'ואי אש, שביקש להבהיר כי "אי הכללתם של חומרי החקירה הנזכרים מתיק סרוסי בתיק החקירה של רצח שוורץ, נבע כנראה מתקלה שיסודה בפעולות חקירה שבוצעו במקביל על ידי צוותי החקירה השונים שחקרו את שתי הפרשות, ואין מדובר, חלילה, בזדון".

עוד כתב אש כי בכוונת המדינה לנהל את המשפט החוזר. "לאחר שקילה מחדש, חוזרת ונשנית, של מכלול הראיות, ולאחר בדיקות שונות שבוצעו, המשיבה משוכנעת כי בכוחן של הראיות הקיימות להביא להרשעה חוזרת של המבקש בבית המשפט המחוזי ברצח יצחק (איזו) שוורץ", כתב. עם הגשת התגובה ביקשה הפרקליטות, בהסכמת סנגורו של גואטה, לעצור אותו ל-90 ימים, כך שלפי שעה הוא צפוי להישאר מאחורי סורג ובריח.

סנגורו של גואטה, עו"ד ירום הלוי, מסר בתגובה להחלטה כי "אני שמח להיות שותף לתקדים ראשון שבו המדינה מסכימה למשפט חוזר בתיק רצח. הגיעה השעה שיזוכה לאחר חמש עשרה שנה בכלא על לא עוול בכפו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully