וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדובב נרקומן - והרואין בתא: הכשל שהביא לשחרור המורשע ברצח

בית המשפט ביקר את התנהלות המשטרה כשזיכה את אלישע חייבטוב מרצח שבוצע בשנת 2002. השופטים טענו כי הופעלו מניפולציות על החשוד כדי שיודה בעבירה, ובשיאן אפשרו שימוש בסמים עם המדובב בסמוך להודאה ברצח. "חציית קו אדום. קיים חשש שהודאה מסוג זה היא הודאת שווא"

צילום: "זמן אמת", תאגיד השידור הישראלי

בצעד דרמטי זיכה היום (חמישי) בית המשפט העליון את אלישע חייבטוב, עבריין הכלוא כבר יותר מעשור שהורשע ברצח שי אדרי עובד מועדון בשדרות. חייבטוב זוכה מעבירת רצח שבה הורשע בשנת 2011, והוא ישתחרר כעת ממאסרו. בהחלטתם מתחו השופטים ביקורת על התנהלות המשטרה, ובמרכזה המניפולציות שהופעלו על חייבטוב כדי שיודה ברצח. בין היתר, הוזכר השימוש במדובב שהוכנס לתאו ושידל אותו להשתמש לראשונה בסם מסוג הרואין.

חייבטוב נעצר בשנת 2006 בעקבות עדות שהגיעה למשטרה בחשד לביצוע הרצח בשדרות בשנת 2002. חייבטוב הוכנס לתא מעצר עם מדובב משטרתי, כדי להוציא ממנו הודאה ברצח לא מפוענח שאירע כמה שנים קודם שבו נורה למוות הצעיר שי אדרי. בדיבוב הארוך, בו חייבטוב אמר פעמים רבות שאין לו מושג על מה נחקר, הופיע הרואין בתא, זמן קצר לאחר שנכנס המדובב מ"דיון בבית המשפט" אליו יצא. בתיעוד נראה המדובב מכין את מנת הסם ומלמד את חייבטוב לשאוף את האדים.

תקציר פסק הדין של בית המשפט העליון

אלישע חייבטוב והשוטר בתא מעצר.. כאן 11, צילום מסך
ההודעה היתה רצופה בטעויות עובדתיות. חייבטוב והמדובב משתמשים בסמים בתא המעצר/צילום מסך, כאן 11

בלי לדעת למה ועל מה נחקר, הוא הוכנס לתא מעצר לכחמישה שבועות בניגוד לחוק, תוך הוראה למנוע ממנו קשר עם משפחתו, כשתחינותיו לקבל שיחת טלפון או לדבר עם עורך דין לא נענו. את התא הוא חלק עם המדובב, נרקומן עם עבר עשיר בסמים שעבד עבור המשטרה והתחזה לראש משפחת פשע בשם יאסר ג'רושי, שתמורת הדיבוב והוצאת הודאה קיבל טובות הנאה מהמדינה.

זמן קצר לאחר כניסת המדובב החל השימוש בהרואין בתא המעצר, תחת עיניהם הפקוחות של השוטרים שמחויבים לצפות בחקירה בכל רגע. המצלמה תיעדה ימים ארוכים בהם השתמשו השניים בסם כשהמדובב מלמד את אלישע כיצד לצרוך הרואין. כשנגמר הסם, הגיע הקריז ועמו תופעות הלוואי. אחרי זמן קצר אלישע הודה ברצח, כשהודאתו רצופה בטעויות עובדתיות. ההודאה בנוסף לדברים נוספים כמו ניסיון למצוא אליבי לאותו לילה, הספיקו לפרקליטות כדי להגיש כתב אישום.

עוד באותו נושא

דרמה בעליון: אחרי 12 שנה - זוכה אדם שהורשע ברצח

לכתבה המלאה

ההכרעה הערעורו של חייבטוב, היום

צילום: תאגיד השידור הציבורי, עריכה: ניר חן ושניר דבוש

בטיעונים לזיכוי חייבטוב כתבו היום השופטים אורי שהם, דפנה ברק ארז וחנן מלצר כי "תקלה נוגעת לעובדה, כי המערער והמדובב עשו שימוש בסמים, כולל בהרואין, במשך מספר ימים עד למסירת ההודיה על ידי המערער. המדובב עצמו הוא נרקומן, שטען כי נגמל מסמים, אך חזר לעשות בהם שימוש בתא המעצר". לדברי השופטים, "אין בידינו לומר, כי הדבר נעשה במכוון על מנת להחליש את מעצוריו של המערער, להגביר את מידת האמון בינו לבין המדובב, ולהקל על קבלת ההודיה ממנו. ואולם, אין ספק כי פעילות זו בתא המעצר נצפתה על ידי החוקרים והם לא עשו דבר כדי לקטוע אותה, בעודה באיבה".

השופט שהם הוסיף כי "ניתן לפסול את הודאת המערער גם בשל השימוש שנעשה בסמים בתא המעצר על ידו ועל ידי המדובר. מדובר בחציית קו אדום וזאת בעיקר שגורמי החקירה היו מודעים לפעולות המדובב ולא ראו לנכון להפסיק אותן. קיים חשש תמידי שהודאה הנמסרת סמוך לצריכת סמים מסוכנים היא הודאת שווא או הודאה שלא נמסרה באופן חופשי ומרצון".

לדברי השופטים, "יש לראות בחומרה רבה התנהלות זו, המנוגדת לכללים בסיסיים של חקירה, ואין צריך לומר כי המטרה אינה מצדיקה את כל האמצעים. אין זה מתקבל על הדעת, כי בידיעת גורמי החקירה התבצע שימוש מסיבי בסמים בתא המעצר, כולל בסמים קשים לא נעשה על ידי צוות החקירה דבר".

אלישע חייבטוב שהורשע ברצח קופאי במועדון הסנוקר "גרין ספורט" בשדרות. מאיה הורודצ'יאנו, מערכת וואלה! NEWS
חייבטוב בבית המשפט העליון, היום/מערכת וואלה! NEWS, מאיה הורודצ'יאנו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully