וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמה בעליון: אחרי 12 שנה - זוכה אדם שהורשע ברצח

אלישע חייבטוב הורשע ב-2011 ברצח קופאי במועדון סנוקר בשדרות אחרי חקירה שכללה הפעלת מניפולציות, הודאה תחת השפעת סמים והפרה של זכויותיו. בית המשפט העליון הפך את ההרשעה וחייבטוב ישוחרר ממאסר. חייבטוב: "מודה לבורא עולם". אחיו של הנרצח תקף: "הזוי, לא מעכלים"

עריכה: שניר דבוש

בית המשפט העליון זיכה היום (חמישי) את אלישע חייבטוב, עבריין הכלוא כבר יותר מעשור שהורשע ברצח שי אדרי עובד מועדון בשדרות. בפסק הדין האחרון שלו, שופט בית המשפט העליון הפורש אורי שהם החליט לזכות את חייבטוב מעבירת רצח, והוא ישתחרר כעת ממאסרו.

חייבטוב הורשע ברצח בשנת 2011, אך עורכי דינו של חייבטוב טענו כי הרשעתו מתבססת על הודאת שווא שנמסרה לאחר שהופעלו עליו מניפולציות חזקות, תוך שלילת זכויותיו וכחלק מחקירה שהתנהלה באופן בעייתי מראשיתה. הפרשה נחשפה על ידי גלי גינת ב"זמן אמת" בכאן 11.

לקריאת תקציר פסק הדין

עם שחרורו מהכלא אמר חייבטוב "אני מודה לכולם, יש בורא עולם גדול שהוא שופט של כולם, תאמינו ותהיו חזקים", והוסיף: "למי שנשארו בכלא אסירים בבית סוהר, אני מאחל מכל הלב שישתחררו"

"זה הזוי, אנחנו עוד לא מעכלים את זה", אמר דני אדרי, אחיו של שי אדרי לאחר זיכוי חייבטוב. "דבר כזה שקורה אחרי כל כך הרבה שנים, אנחנו עדיין לא יודעים על מה זיכו אותו, על ההתנהלות של המשטרה או על המעשה עצמו". לדברי אדרי, "לא היה לנו ספקות לגבי הרצח. ליווינו את ההליך כמה שיכולנו, לא תארתי לעצמי שנגיע למצב כזה".

שחרורו של אלישע חייבטוב, 2 באוגוסט 2018. רוני כנפו
הכיר את המועדון אך הכחיש כי רצח. חייבטוב משוחרר, היום/רוני כנפו

ביוני 2002, בסביבות השעה 4:00 לפנות בוקר, שני רעולי פנים נכנסו למועדון הסנוקר "גרין ספורט" בשדרות כשהם מצוידים בסכין ובאקדח כדי לבצע שוד. הקופאי במועדון, שי אדרי, ניסה לתפוס את ידו של השודד שאחז באקדח, נפגע מקליע בודד ומת. אחרי הרצח פתחה המשטרה בחקירה נמרצת, אך הרוצחים לא נתפסו. כמעט שלוש שנים מאוחר יותר קיבלו הרשויות מידע מודיעיני שקשר למעשה את חייבטוב ואדם נוסף, שניהם עבריינים מוכרים.

בעת שהתקבל המידע המודיעיני ריצה חייבטוב עונש מאסר בגין הצתת ביתו ואיומים על בת זוגו. "שותפו" כבר לא היה בין החיים, לאחר שנהרג בתאונת דרכים. בינואר 2006 הועבר חייבטוב מכלא דקל למתקן מעצר משטרתי. במשך 11 יום הוחזק ללא גישה לטלפון, ללא עורך דין, מבלי שמשפחתו יודעת על מעצרו וללא גישה לערכאות משפטיות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

עורכת דינו של חייבטוב וקרוב משפחתו מגיבים לזיכוי

צילום: תאגיד השידור הציבורי, עריכה: ניר חן ושניר דבוש

במהלך ימים אלה נחקר חייבטוב באופן אגרסיבי בחשד להתפרצות למועדון הסנוקר ארבע שנים קודם לכן. חייבטוב אישר כי הוא מכיר את המקום וכי הוא פקד אותו פעמים רבות, אך הכחיש את החשדות נגדו. כשנשאל על מעשיו ביום הרצח הוא סיפק אליבי בעייתי למקום הימצאותו באותו הלילה, וטען כי שהה אצל בן דודו ברמת גן, בעוד שבפועל הוא ככל הנראה היה בשדרות. בימים אלה החל מצבו הנפשי של חייבטוב להידרדר: הוא איים לשרוף את תאו ואף פתח בשביתת רעב.

כחלק מהבידוד, בימי החקירה חייבטוב לא נפגש עם עצורים אחרים, מלבד מדובב שהחוקרים החדירו לתאו. המדובב הציג את עצמו בפני חייבטוב כראש משפחת פשע מוכרת הבקיא בהליכי חקירה ומשפט ושולט ברזי העולם התחתון. הוא אף לימד את חייבטוב כיצד להשתמש בהרואין.

אלישע חייבטוב שהורשע ברצח קופאי במועדון הסנוקר "גרין ספורט" בשדרות. מאיה הורודצ'יאנו, מערכת וואלה! NEWS
הוחזק במעצר ללא יצירת קשר עם משפחתו - או עורך דין. חייבטוב, היום/מערכת וואלה! NEWS, מאיה הורודצ'יאנו
למרות המניפולציות שהופעלו עליו, חייבטוב המשיך להכחיש את מעורבותו

ערב הדיון באחת מהארכות המעצר שלו ניסה המדובב למנוע מחייבטוב להתקשר לעורך דין מטעם הסנגוריה הציבורית ואמר כי הוא עצמו ידאג לו. השוטרים ששמעו את דברי המדובב לא התערבו, וחייבטוב אכן לא התקשר לעורך דין.

למרות המניפולציות שהופעלו עליו, חייבטוב המשיך להכחיש את מעורבותו. 18 ימים אחרי תחילת החקירה, יומיים אחרי ששופט המעצרים נתן הוראה מפורשת, החוקרים התקשרו בשמו של חייבטוב לסנגור הציבורי. הם הבינו כי למחרת ימונה לו סנגור ולכן עליהם לפעול במהירות כדי לחלץ הודאה.

טקס פרישת שופט בית המשפט העליון, השופט אורי שהם, ירושלים, 2 באוגוסט 2018. ראובן קסטרו
שופט העליון הפורש אורי שהם, היום/ראובן קסטרו

בתיעוד הווידיאו של אותו הערב ניתן לראות כי המדובב מנהל עם חייבטוב שיחה שפרטיה מובנים באופן חלקי. לאחר מכן חייבטוב והמדובב מתלחשים ומשוחחים עם תנועות ידיים. שיחה זו, שבה חייבטוב לכאורה התוודה על חלקו ברצח, תשמש חלק מרכזי בטיעוני התביעה כאשר יואשם ברצח בשנת 2008.

פרקליטיו, עורכי הדין חגית לרנאו ודימטרי ורניצקי מהסנגוריה הציבורית, טענו כי התיק נוהל מראשיתו בצורה בעייתית. כך, למשל, הזכירו הפרקליטים את האיחור הדרמטי במסירת חומר הראיות שכלל את תיעוד השיחות עם המדובב. ההקלטות התקבלו רק שנתיים לאחר הגשת כתב האישום - וכארבע שנים לאחר שהסתיימה החקירה. עוד נטען, בין היתר, כי נגד חייבטוב הופעלו מניפולציות בעלות עוצמה רגשית ופסיכולוגיה חזקה ביותר, תוך שלילת כל זכויותיו, שהובילו אותו למסירת הודאת שווא, וכי הפגמים הרבים בניהול החקירה מנעו ממנו לקבל משפט הוגן.

טקס פרישת שופט בית המשפט העליון- השופט אורי שהם ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, ירושלים, 2 באוגוסט 2018. ראובן קסטרו
השופטים חיות ושהם, היום/ראובן קסטרו

בפסק הדין קבעו השופטים חנן מלצר, אורי שהם ודפנה ברק-ארז כי נחצה קו אדום על ידי החוקרים וכי על היועמ"ש להידרש למקרה ולבחון אותו. השופט שוהם ציין כי "מדובר, במקרה דנן, בחציית קו אדום, וזאת, בעיקר שעה שגורמי החקירה היו מודעים לפעולותיו של המדובב ולא ראו לנכון להפסיק אותן. כפי שהובהר על ידי חברתי (השופטת ברק ארז), קיים חשש תמידי שמא הודיה הנמסרת סמוך לצריכתם של סמים מסוכנים, היא הודיית שווא או הודיה שלא נמסרה באופן חופשי ומרצון".

דברים דומים ציינה גם השופטת ברק-ארז. "סימני שאלה מוסיפים לרחף באשר לזהות האדם שירה למוות בשי אדרי ז"ל באותו ערב מר ונמהר. אולם, בתנאים שנוצרו לא ניתן להלום הרשעה בפלילים על סמך הראיות שבפנינו. זהו אחד מאותם מקרים שבהם מתברר כי הפעלת אמצעי חקירה פסולים בתכלית אינה רק פוגעת בזכויות, אלא גם מסכלת את התכלית של בירור האמת ואכיפת הדין".

במהלך טקס הפרישה של שופט העליון אורי שהם בבית המשפט העליון התייחס פרקליט המדינה, שי ניצן לזיכוי ואמר כי "פסיקתו האחרונה של השופט,תעיד כאלף עדים על גישתו. אני יכול לומר שאנחנו נבדוק היטב, את אשר אירע בחקירת המשטרה".

שרת המשטים איילת שקד שנאמה גם כן באירוע פרישת השופט, אמרה כי "גם היום, בשבתך בדין בפעם האחרונה, הקפדת על קוצו של יוד בהגנה על זכויות האדם בישראל. בפסק דין שעוד יילמד בבתי הספר למשפטים, פסלת הודאה שהושגה תוך הפרה בוטה של זכויות החשוד, וזיכית אותו זיכוי מהדהד"

מבית הדין הצבאי לבית המשפט העליון

השופט שהם פורש לאחר כהונה קצרה יחסית בבית המשפט העליון - שש שנים בלבד. מאז הוסמך כעורך דין ועד למינויו לערכאה הבכירה ביותר הוא מילא שורה ארוכה של תפקידים במערכת המשפט הצבאית: בין היתר היה התובע הצבאי הראשי, המשנה לנשיא בית הדין הצבאי לערעורים ובמחצית השנייה של שנות התשעים היה הפרקליט הצבאי הראשי.

ב-2001, לאחר שחרורו מצה"ל, מונה שהם לשופט בבית המשפט המחוזי בתל אביב. הוא נחשב שופט פלילי מובהק, שהתמחה בתיקי פשיעה חמורה ובהם תיקים שעסקו בארגוני פשיעה. ב-2009, לאחר שגזר עונשים כבדים של 25 ו-26 שנות מאסר על שני ראשי ארגון פשיעה מיפו, אף הוצמדה לו אבטחה מחשש לניסיונות לפגוע בו כנקמה.

טקס פרישת שופט בית המשפט העליון, השופט אורי שהם, ירושלים, 2 באוגוסט 2018. ראובן קסטרו
שופט בית המשפט העליון הפורש אורי שהם, היום/ראובן קסטרו

גם בבית המשפט העליון עסק שהם בעיקר בתיקים פליליים. הוא כתב את חוות הדעת העיקרית שדחתה את ערעורו של המחבל היהודי ג'ק טייטל, שהורשע ברצח ניסיון רצח והסתה לאלימות ולטרור נגד הומואים, ערבים, נוצרים ויהודים משיחיים. שהם, שלחוות דעתו הצטרפו השופטים ניל הנגל ונעם סולברג, קבע כי טייטל לא סבל ממחלת נפש בזמן ביצוע העבירות, וביצע אותן על רקע אידיאולוגיה פנאטית ומתוך נטייתו לאלימות. שהם גם כתב את פסק הדין העיקרי שדחה את העתירה נגד הסדר הטיעון עם הרב יאשיהו פינטו.

בנובמבר הקרוב צפוי שהם להתמנות לנציב תלונות הציבור על השופטים, במקומו של השופט בדימוס אליעזר ריבלין. בתחילת השבוע פנו שרת המשפטים איילת שקד ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות לוועדה לבחירת שופטים, שבוחרת גם את הנציב, וביקשו לבחור בשהם לתפקיד.

(עדכון ראשון: 9:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully