וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלוקת בין משרדי האוצר והבריאות: פתיחת המסחר עלולה להידחות

28.10.2020 / 17:32

במהלך פגישת כץ ואדלשטיין הוצגו 6 השלבים לחזרה לשגרה, אולם היא הסתיימה ללא הסכמות. באוצר דרשו לפתוח את חנויות הרחוב כבר ב-1 בנובמבר, אך במשרד הבריאות מעוניינים לעשות זאת בעוד כשבועיים. ההכרעה תועבר לקבינט (דנה ירקצי)

בווידאו: נתניהו אומר שהסגר הוא הצלחה והיציאה צריכה להיות מדורגת/צילום: לע"מ

פגישתם של שר האוצר ישראל כץ ושר הבריאות יולי אדלשטיין, יחד עם המשנה לראש המל"ל איתן בן דוד ושר המדע יזהר שי, הסתיימה היום (רביעי) ללא הסכמות לגבי פתיחת המסחר במהלך השבועות הקרובים. באוצר דרשו לפתוח את חנויות הרחוב כבר ב-1 בנובמבר, ומנגד במשרד הבריאות רוצים לפתוח אותן במסגרת השלב השלישי של ההקלות בסגר, המתוכנן ל-15 בנובמבר.

במהלך הפגישה הציגו את המתווה בן ששת השלבים ליציאה מדורגת מהסגר. מתווה זה מחליף את המתווה הקודם ליציאה מהסגר, שכלל תשעה שלבים. בשלב הראשון, שכבר יצא אל הפועל, נפתח החינוך לגיל הרך בגני הילדים (גילאי 6-0) וכן נפתחו מקומות עבודה ללא קהל, חופי הים, שמורות טבע וגנים לאומיים, גני שעשועים פתוחים, ומתאפשרת לקיחת מזון בטייק-אווי ממסעדות.

בשלב השני, יחזרו ללימודים גם בכיתות א'-ד', וכן ייפתחו שירותי הרפואה המשלימה ויתאפשרו שירותים המתבצעים במתכונן 1:1, כמו שיעורים, טיפולים, שירותים או אימון אישי. כמו כן, ייפתחו ליגות הספורט המקצועיות הגבוהות, ויתאפשרו חופשות פרטיות בצימרים.

חנויות סגורות ברחוב אלנבי בתל אביב. ראובן קסטרו
לא סוכם על פתיחת חנויות הרחוב. רחוב אלנבי בתל אביב במהלך הסגר השני/ראובן קסטרו

בשלב השלישי, מתוכננת לפי המתווה פתיחת המסחר בחנויות הרחוב, כשגם המסחר בקניונים ובשווקים ייפתח. בנוסף לכך, ייפתח מתווה ללמידה לבגרויות בכיתות י"א-י"ב. מעבר לכך, תתאפשר קבלת קהל בבתי העסק, וכן במוזיאונים, ספריות ואתרי המורשת.

בשלב הרביעי ייפתחו גם מסעדות ובתי קפה, וכן יתאפשרו חופשות בבתי המלון. גם חדרי הכושר ייפתחו וכן בריכות השחייה וחוגי ספורט. תלמידי כיתות ה'-ו' יחזרו ללימודים פיזית מבתי הספר וכן יחזרו החינוך הבלתי פורמלי והלימודים המעשיים בהשכלה הגבוהה.

בשלב החמישי יחזרו ללימודים גם בכיתות ז'-י"ב ובמוסדות ההשכלה הגבוהה, וכן ייפתחו ברים, פאבים, מוסדות תרבות ופנאי, כנסים ותערוכות, אטרקציות תיירותיות ולונה פארקים. בשלב הבא והשישי במספר, יחזרו גם גני האירועים ואולמות האירועים לפעילות, ובמקביל תתאפשר פתיחת מועדונים וקיום אירועי ספורט בנוכחות קהל.

עוד בוואלה!

גמזו: יש "אור ירוק" לעבור לסבב ההקלות השני; הבידוד יקוצר ל-10 ימים

לכתבה המלאה
הפגנת הלוויה לעסקים הקטנים שפשטו רגל. יפו, תל אביב, 15 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
מחאה של בעלי עסקים קטנים בתל אביב, בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

מתווה היציאה מהסגר - ששת השלבים

  • שלב ראשון: חינוך בגני הילדים (גילאי 0-6), עבודה ללא קהל, איסוף מזון ממסעדות, חופי הים, שמורות הטבע והגנים הלאומיים, גני שעשועים לילדים במרחב הפתוח.
  • שלב שני: חינוך לכיתות א'-ד', רפואה משלמה, טיפולים ושירותים במתכונת 1:1 (שיעורים, טיפולים, שירותים, אימון אישי), צימרים, ליגות ספורט מקצועיות.
  • שלב שלישי: מתווה למידה לבגרויות בכיתות י"א-י"ב, פתיחת המסחר בחנויות הרחוב, קניונים והשווקים, קבלת קהל בבתי עסק, מוזיאונים, ספריות ואתרי מורשת.
  • שלב רביעי: חזרה ללימודים בכיתות ה'-ו', חינוך בלתי פורמלי ולימודים מעשיים בהשכלה גבוהה. פתיחת מסעדות ובתי קפה, בתי מלון, חדרי כושר, בריכות וחוגי ספורט.
  • שלב חמישי: חזרה ללימודים בכיתות ז'-י"ב ובהשכלה הגבוהה. פתיחת פאבים וברים, מוסדות תרבות ופנאי, כנסים ותערוכות, אטרקציות תיירותיות ולונה פארקים.
  • שלב שישי: פתיחת גני ואולמות אירועים, מועדונים ואפשרות לקיים אירועי ספורט בנוכחות קהל.

מוכנים לשלב השני

מוקדם יותר הבהיר ממונה הקורונה, פרופ' רוני גמזו, כי ניתן להתקדם לסבב נוסף של הקלות בסגר, בשל מצב התחלואה שלדבריו טוב מכפי שציפו לו. "הממוצע השבועי הוא סביב ה-800 נדבקים", אמר בהצהרה לתקשורת. "אנחנו עם אור ירוק לקבינט הקורונה לעבור לשלב השני בהקלות".

גמזו מסר את ההצהרה על רקע הימשכות הירידה ברמת התחלואה בנגיף הקורונה בישראל, ולקראת המשך פתיחת מערכת החינוך והסרת מגבלות נוספות בשבוע הבא.

שר האוצר ישראל כץ בדיון ועדת הכספים של הכנסת, 20 ביולי 2020.. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
אין הסכמות. שר האוצר ישראל כץ/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

עוד אמר ממונה הקורונה כי בצוותו התקבלה החלטה לקצר את תקופת הבידוד לעשרה ימים. "קיבלנו החלטה לקצר את הבידודים לעשרה ימים, אך זה תלוי בשתי בדיקות. זה עדיין לא מאושר", הבהיר, אך הדגיש כי "ההחלטה המקצועית התקבלה, זה מחכה להחלטת הדרג המדיני".

בנוסף לכך, גמזו התייחס לפתיחת מערכת החינוך ואמר כי בכיתות הנמוכות התלמידים צריכים לעטות מסיכות. "אני חייב לפתוח את מערכת החינוך בצורה בטוחה. כשפותחים את מערכת החינוך צריך כמה שיותר זהירות", אמר. "בכיתה א-ב צריך ללכת עם מסיכות. מצטער בפני התלמידים והמורים".

לקראת פתיחת מערכת החינוך, גמזו קרא גם לאנשי צוות ההוראה ללכת ולהיבדק. "סקרנו עד כה 20 אלף גננות. אני מבקש מכל איש חינוך והוראה, אנא, לכו להיבדק", הפציר. הוא הוסיף כי יש "להקטין את הכיתות". לדבריו, "יש לרשויות המקומיות יכולת. צריך להקטין את הסיכון ולהגדיל את הבטיחות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully