וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גמזו: יש "אור ירוק" לעבור לסבב ההקלות השני; הבידוד יקוצר ל-10 ימים

מירב כהן, כתבתנו לענייני בריאות

28.10.2020 / 14:46

ממונה הקורונה העביר תדרוך על רקע הירידה בתחלואה. הוא התריע מפני הירידה בכמות הבדיקות וקרא לציבור ללכת להיבדק: "יש תחלואה חבויה בישראל". הוא הזהיר מפני התפשטות הקורונה במגזר הערבי והבהיר כי מערכת החינוך תיפתח תוך שמירה על זהירות מירבית

בווידאו: גמזו אומר שיש אור ירוק ללכת לסבב שני של הקלות/צילום: לע"מ

ממונה הקורונה, פרופ' רוני גמזו, אמר היום (רביעי) כי ניתן לעבור לסבב נוסף של ההקלות בסגר, בשל מצב התחלואה שלדבריו טוב מכפי שציפו לו. "הממוצע השבועי הוא סביב ה-800 נדבקים", אמר בהצהרה לתקשורת. "אנחנו עם אור ירוק לקבינט הקורונה לעבור לשלב השני בהקלות". גמזו מסר את ההצהרה על רקע הימשכות הירידה ברמת התחלואה בנגיף הקורונה בישראל, ולקראת המשך פתיחת מערכת החינוך והסרת מגבלות נוספות בשבוע הבא.

עוד אמר גמזו, כי בצוותו התקבלה החלטה לקצר את תקופת הבידוד לעשרה ימים. "קיבלנו החלטה לקצר את הבידודים לעשרה ימים, אך זה תלוי בשתי בדיקות. זה עדיין לא מאושר", הבהיר, אך הדגיש כי "ההחלטה המקצועית התקבלה, זה מחכה להחלטת הדרג המדיני".

בנוסף לכך, פרויקטור הקורונה התייחס לפתיחת מערכת החינוך ואמר כי בכיתות הנמוכות התלמידים צריכים לעטות מסיכות. "אני חייב לפתוח את מערכת החינוך בצורה בטוחה. כשפותחים את מערכת החינוך צריך כמה שיותר זהירות", אמר. "בכיתה א-ב צריך ללכת עם מסיכות. מצטער בפני התלמידים והמורים".

פרויקטור הקורונה, רוני גמזו במהלך דיון בעיריית ירושלים 13 באוקטבור 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

גמזו מתח ביקורת על הירידה בכמות הבדיקות ואמר כי יש לה השפעה קריטית על נתוני התחלואה. "ירידה בכמות הבדירות מביאה לעלייה בשיעור הבדיקות החיוביות", אמר. "אני מדגיש - ירידה כזאת מביאה לעלייה במספר הנדבקים כי רק הסמפטומטיים באים להיבדק והשאר מסתובבים ומדבקים".

לדבריו, מצב זה התרחש במגזר הערבי. "הירידה בבדיקות בחברה הערבית הביאה לעלייה בתחלואה ובשיעור המאומתים, מקדם ההדבקה בחברה הערבית צריך להישאר מתחת ל-1", אמר. הוא הזהיר כי בשל מיעוט הבדיקות, יש בישראל "תחלואה חבויה".


פרויקטור הקורונה קרא לאזרחים מהמגזר לבצע יותר בדיקות. "צריך למנוע את זה, אני קורא לכל החברה הערבית ללכת להידבק", אמר. "החל מיום שבת יהיה מבצע ובמשך השבוע אנחנו נתמקד בחברה הערבית".

"אני שמעתי שהרבה לא הולכים להיבדק כי הם לא רוצים להיכנס לבידוד" הוסיף גמזו. "אני לא מבין את זה, בסוף אתה תדביק את האנשים סביבך. אנחנו לא משחקים פה ברולטה, אנחנו בעידן קורונה. באותו רגע שיש תסמינים, הולכים להיבדק כי אז זה בטוח עובד בבית".

מוקד מכבי, רמת השרון 5 באוקטבור 2020. ראובן קסטרו
"אנחנו לא משחקים פה ברולטה". עמדה לבדיקות קורונה ברמת השרון/ראובן קסטרו

לקראת פתיחת מערכת החינוך, גמזו קרא גם לאנשי צוות ההוראה ללכת ולהיבדק. "סקרנו עד כה 20 אלף גננות. אני מבקש מכל איש חינוך והוראה, אנא, לכו להיבדק", הפציר. הוא הוסיף כי יש "להקטין את הכיתות". לדבריו, "יש לרשויות המקומיות יכולת. צריך להקטין את הסיכון ולהגדיל את הבטיחות". עוד אמר כי "אף אחד לא יודע כמה הילדים מדביקים. אני מאמין שהדבקה מתרחשת בכל גיל, גם בגיל הרך, והם מדביקים מבוגרים".

בנוסף, גמזו אמר כי יועמדו אמצעים נוספים, בהם בדיקות, לרשות השלטון המקומי, כדי שיוכל לנהל את המאבק בתחלואה באופן עצמאי. "כל רשות מקומית תקבל מלאי לבדיקות שהם צריכים לספק, כל ראש רשות צריך לעשות זאת מול הגורמים בעיר שלו", הסביר. "כמה שיותר בדיקות יהפכו את העיר לירוקה".

בפתח דבריו, גמזו גם בירך את מחליפו בתפקיד. "היום התחיל פרופסור נחמן אש את תהליך החפיפה שיארך שבועיים, אני מאוד שמח על המינוי הזה" אמר. "יש כאן מערך מורכב, כולנו צריכים לעבוד בדרך אחת ולכן חשוב שיהיה פרויקטור שכל תפקידו היא התעסקות עם זה".

פתיחת שנת הלימודים תשפ"א בבית ספר שיפר, פתח תקווה, 1 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
ילדים יחוייבו בעטיית מסיכות. פתיחת הלימודים בבית ספר שיפר בפ"ת, בספטמבר/ראובן קסטרו

גמזו סיפר כי החל מאמצע חודש נובמבר, כך על פי התכנון, צפויה להתחיל תכנית הרמזור. "יש לנו תכנית של שישה שלבים, היא אושרה עקרונית מול שר הבריאות ומחכה לאישור הקבינט", אמר. לדבריו, התכנית "זהירה ואחראית", ואחריה, "ב-15 בנובמבר, כחלק מהשלב השלישי, נחיל את תכנית הרמזור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully