וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבינט הקורונה אישר פתיחת מספרות ומכוני יופי החל מיום ראשון

עודכן לאחרונה: 26.10.2020 / 21:16

לפי החלטת פורום השרים, בשבוע הבא ישובו לפעילות עסקים מקבלי קהל אחד על אחד, בהם טיפולי קוסמטיקה ושיעורי נהיגה. כמו כן, אישר קבינט הקורונה את מתווה הלימודים בכיתות א'-ד' ובצהרונים. ההכרעה על חנויות הרחוב והצימרים - ביום חמישי

בווידאו: פרופ' גרוטו נוטש בזעם דיון בוועדת הכלכלה/צילום: ערוץ הכנסת

קבינט הקורונה אישר הערב (שני) כי עסקים בהם יש קבלת קהל אחד על אחד, דוגמת מספרות, מכוני יופי, שיעורי נהיגה וטיפולים שאינם רפואיים, ישובו לפעילות ביום ראשון הקרוב. כמו כן, הלימודים בכיתות א'-ד' ובצהרונים ייפתחו בשבוע הבא לפי המתווה שנקבע - כיתות א'-ב' בחצאי כיתות למשך שבוע-שבוע או חצי שבוע-חצי שבוע, וכיתות ג'-ד' בקפסולות. בצהרונים יותר ערבוב בין כיתות א'-ב', כל עוד בכל קבוצה לא יהיו יותר מ-28 תלמידים.

שר האוצר ישראל כץ ושר הכלכלה עמיר פרץ הצביעו נגד פתיחת המספרות ומכוני היופי במחאה על רצונם לפתוח עסקים באופן רחב יותר. השר פרץ ושר הפנים אריה דרעי הצביעו נגד מתווה הלימודים בעקבות דרישתם לשוב ללמידה סדירה בכיתות א'-ב' במשך כל ימות השבוע.

פורום השרים יתכנס שוב ביום חמישי כדי להכריע בסוגיית פתיחת חנויות הרחוב והצימרים. שרי הבריאות, האוצר והמדע וראש המל"ל יציגו את האפשרות לצמצם את מתווה היציאה מהסגר לחמישה עד שבעה שלבים במקום תשעה.

המתווה שאושר בקבינט הקורונה - מסחר

  • עסקים מקבלי קהל אחד על אחד ישובו לפעילות ביום ראשון:
  • מספרות
  • טיפולי יופי וקוסמטיקה
  • מורי נהיגה
  • מאמנים אישיים
  • רפואה משלימה
  • טיפולים שאינם רפואיים
  • ההכרעה על פתיחת חנויות רחוב, צימרים ושירותים קהילתיים נדחתה ליום חמישי

המתווה שאושר בקבינט הקורונה - חינוך

  • הלימודים בכיתות א'-ד' יחודשו לפי המתווה שנקבע:
  • כיתות א'-ב' במתכונת חצאי כיתות במשך שבוע-שבוע או חצי שבוע-חצי שבוע
  • כיתות ג'-ד' בקפסולות
  • על התלמידים תחול חובת עטיית מסיכות
  • רשויות שיוכלו ללמד בכיתות מלאות תוך עמידה בדרישות יקבלו אישור ממשרד החינוך
  • פעילות הצהרונים תתחדש בכיתות א'-ב':
  • עד 28 תלמידים בקבוצה ומאותה שכבת גיל ומאותו בית ספר
  • הסעות לצהרונים - הפרדה באמצע האוטובוס וחובת עטיית מסיכות

עוד בוואלה!

גרוטו נטש בזעם דיון בוועדת הכלכלה: "יש לכם בעיה? פנו לקבינט"

לכתבה המלאה
פתיחה מספרה בפתח תקווה  26 באפריל 2020. ראובן קסטרו
ישובו לפעילות ביום ראשון. מספרה בפתח תקווה/ראובן קסטרו

במהלך ישיבת הקבינט ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא לקדם תחילה את הלימודים בכיתות א'-ב', להמשיך בטיפולים אחד על אחד, ולאחר מכן לפתוח את חנויות הרחוב. כמו כן, תמך בחזרה לפעילות של הצימרים במתווה של 50% תפוסה, ורק עבור משפחות גרעיניות. שר הביטחון בני גנץ הביע תמיכה בהצעתו של נתניהו.

מנגד, שר הבריאות יולי אדלשטיין טען כי ההצעה "מורכבת מדי". השר אמר כי "אנחנו בשלב מאוד מוקדם של התכנית. יש כאן יותר מדי פשרות. אנחנו משחקים באש".

מהמתווה שנידון עולה כי שלבי היציאה מהסגר יצומצמו מתשעה לחמישה, ומשרד הבריאות יציע פתיחת תחומים נוספים כבר ב-1 בנובמבר, ובתנאי שלא יעמיסו על התחלואה.

נתניהו הציע כי משרד הבריאות יגיש מחר הצעה לצמצום תכנית היציאה מהסגר לחמישה עד שישה שלבים. שר הביטחון גנץ חיזק את דבריו של ראש הממשלה, והדגיש: "רק ששר הבריאות יהיה שותף לקונספט ולא יישאר בגישה של תשעה שלבים". שר הבריאות הבהיר כי "אני מבין את הרעיון של צמצום שלבים, אני רק חושד שזה קצת לא ריאלי להתגבש לחמישה".

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ, במהלך ביקור עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יולי אדלשטיין, וראש המל"ל מאיר בן שבת, במכון הביולוגי בנס ציונה 7 ביוני 2020. אריאל חרמוני / משרד הביטחון, אתר רשמי
חלוקים בדעתם. אדלשטיין, נתניהו וגנץ/אתר רשמי, אריאל חרמוני / משרד הביטחון

שר הבריאות יצא נגד הקריאות לפתוח תחומים נוספים במשק. "אני לא יודע על סמך מה נאמר שאנחנו בשלב שאפשר לדבר על מה לפתוח, אנחנו לא יודעים מה תוצאות הפתיחה הראשונה", אמר אדלשטיין. שר הבריאות תהה, "למה אנחנו ממהרים להוסיף את מה שאנחנו רוצים לפתוח? אין דבר כזה אפס סיכון. אפס סיכון זה בידוד. כל השאר זה סיכון".

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי הצטרף לדבריו של אדלשטיין. לטענת לוי, "אנחנו קצת נמהרים, רק לפני זמן קצר נפלה ההחלטה לקחת את הסיכון המדובר. אנחנו עוד לא יודעים מה ההשפעה של הגנים, לכן הצגנו מתווה פתיחה זהיר". מנכ"ל משרד הבריאות ציין כי "אנחנו מבינים את הקושי הקמעונאי. אם אנחנו מחכים עוד שבועיים אז נוכל לפתוח את כל המסחר ולא נתקע בגלל עליית תחלואה".

בהקשר הזה הדגישה ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, לשרים כי "מקדם ההדבקה מתחיל לעלות שוב. המגמה הזו לא מלחיצה אותנו. יצאנו מהסגר וידענו שזה יקרה. אבל זה צריך לאותת לנו שאנחנו חייבים עדיין לעשות את הדברים בזהירות. מספר החולים המאומתים משתנה מאוד מהר", הבהירה.

תדרוך שר הבריאות יולי אדלשטיין, בית החולים הדסה, 15 ביולי 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
"למה אנחנו ממהרים?". שר הבריאות אדלשטיין/פלאש 90, יונתן זינדל

במהלך הדיון התייחסו השרים למתווה שאושר אתמול לחזרה ללימודים בכיתות א'-ד' ביום ראשון. לפי המתווה, תלמידי כיתות א'-ב' ילמדו במתכונת של חצאי כיתות במשך שבוע-שבוע או חצי שבוע-חצי שבוע, בעוד כיתות ג'-ד' ישובו ללימודים בקפסולות.

שר האוצר כץ אמר כי קיימת חובה להשיב את הלימודים במלואם בשכבות גיל אלו. "הגעתי למסקנה שאין לנו אפשרות אלא לתת לכיתות א'-ב' ללמוד", אמר שר האוצר. "אני לא מכיר בעולם מקום אחד שעשו קפסולות".

שר הפנים דרעי תיאר כי "אני לא שלם עם ההחלטה אתמול לאפשר לתלמידי א'-ב' ללמוד רק חצי שבוע. לדבריו, אנחנו חייבים להיות אמיצים. אנחנו עם הספר וחייבים לאפשר לילדים שלנו בכיתות א'-ב' ללמוד כל השבוע כמו ילדי הגן. חייבים לפתוח בלי קפסולות, ואם חלילה נראה קטסטרופה בסוף השבוע, נעצור זאת".

בהמשך, שר החינוך יואב גלנט הביע תרעומת על ההודעה שהוציא יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, רם שפע מכחול לבן, בה נמתחה ביקורת נגד המתווה עליו הוחלט אתמול. "אנחנו באותה ממשלה? מה זה ההודעות האלה?", אמר גלנט.

שר הביטחון גנץ ענה לו: "כחול לבן מעוניינת בחזרת הלימודים בכיתות א'-ד'. אמרתי לפני שעה שאני מבין שברשויות שאפשר ללמוד יותר משלושה ימים בשבוע זה יתאפשר בכפוף להנחיות משרד הבריאות ומשרד החינוך. בוא לא נעשה תחרות מי מוציא יותר דברים בתקשורת, אתה יכול להרגיע".

הכנות בבית הספר "יסוד המעלה" לקראת החזרה ללימודים אחרי הסגר, ראשון לציון, 26 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
הכנות לחזרה ללימודים בבית ספר "יסוד המעלה" בראשון לציון/ראובן קסטרו

בשלב זה ראש הממשלה התערב בוויכוח בין השניים. "אלו לא עמדות מפלגתיות אלא משרדיות", אמר. "יש פה שני יעדים: הפרדה אפדימיולוגיות והקנייה פדגוגית, שהיא כרגע אפס ותעלה ל-40%. לפחות נרוויח משהו עם הילדים בשבועיים האלו, נראה אם ניתן לעשות קפסולות גם בצהרונים ונצא לדרך גם בדבר הזה. זו הצעה אמיתית אחרי ששמעתי את כולם".

השרה לשוויון חברתי מירב כהן הפנתה שאלה לשר גלנט: "האם בימים שלא נלמד בכיתות א'-ב', נמשיך בלמידה מרחוק?". שר החינוך השיב: "עד לפני חמישה ימים משרד הבריאות קבע שלא צריך קפסולות לגילאים אלה, ברביעי בערב לקראת דיון הקבינט אמרו קפסולות. מאותו רגע אנחנו מטייבים את התהליך הזה. אני פועל ברוח הנחיות הממשלה. אני מציע שתגידו לנציגכם בכנסת שירגעו לרוח של שותפות ולא של פירוד. אתמול בלילה קיבלנו החלטה, כשהיו לי תשובות מדויקות כולם ידעו עליהם כולל הציבור".

דיון על הצימרים: "אין סיבה אפידמיולוגית לא לפתוח"

שרת התיירות אורית פרקש-הכהן הביעה מחאה על כך שמתווה ההקלות שמובא לאישור הקבינט לא כולל את נושא הצימרים. "הכנסתם את מה שאתם רוצים פה בלי דיון", מחתה. "על הפרק היו גם הצימרים, נתב"ג מפוצץ, הכנרת מפוצצת. אני לא יוצאת מפה היום מבלי שמדברים על הצימרים".

היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת השיב כי "נשלחתי להביא הצעה לקבינט והיה קשה מאוד. שמעתי גם את משרד הבריאות לגבי הצימרים ולאחר מכן הבאתי הצעה מה אפשר להכניס להקלות בסגר. החינוך קודם לכל".

כץ: לגבי הצימרים, למה לא? אנשים טסים לחו"ל, טסה משפחה, נוסעת לנתב"ג עוברת תהליכים. אם אנשים יוכלו ללכת לצימרים פחות יטוסו ויבלו כאן בנופש
פרקש-הכהן: זה גם תעשייה כחול לבן
השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה: אני מצטרף לאמירה. אין סיבה אפדימיולוגית לא לפתוח צימרים
שרת התחבורה מירי רגב: זה גם עשרה אנשים, בכלל אין בעיה לפתוח
פרץ: אני כמובן בעד פתיחת הצימרים. זה באמת נראה מוזר שאפשר לנסוע לצימר ביוון, אבל אנחנו במקומות שלנו לא נותנים אפשרות

הפגנת מטה עתיד התיירות, כנסת, 14 במאי 2020. יונתן זינדל/פלאש 90, פלאש 90
"אין בעיה לפתוח". מפגינים בדרישה לפתיחת התיירות/פלאש 90, יונתן זינדל/פלאש 90

אדלשטיין הביע התנגדות לפתיחת הצימרים. לדבריו, "הייתי מציע להישאר עם הסיכון שאנחנו כבר לוקחים ולא להגדיל אותו".

שרת התיירות סיכמה כי "אין אף גורם רפואי שחושב שיש בעיה אפדימיולגית בפתיחת הצימרים. מדובר על אלפים בודדים, 70% בחיפה וצפונה באזורים מבודדים ודלילים. אני חולקת על שר הבריאות, אני חושבת שבנושא הצימרים יש אפס סיכון. אבקש שביום ראשון נחזיר את הצימרים במתווה מצומצם".

בהמשך, שר הבריאות המשיך לנסות ולהדוף קריאות של שרים לאפשר הקלות נוספות. "כרגע אין לנו ידע על תוצאות הפתיחה הראשונה, אז כבר לשבור את המתווה עליו הסכמנו ולהציג לציבור שאם כועסים עלינו אנחנו מתקפלים - זה לא נכון לעשות".

גמזו: חשש מזליגת תחלואה מהרשות הפלסטינית לשטח ישראל

במצגת שהעביר לשרי הקבינט לקראת הישיבה, התריע פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו כי קיים חשש מזליגת תחלואה מהרשות הפלסטינית לשטחי ישראל בגלל מעבר פועלים ומעבר ערבים ישראלים שיוצאים לשם למסחר, בילוי ואירועים.

טרם הישיבה, יו"ר ועדת החוקה ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) תקף היום את התנהלות הממשלה, ברקע תהליך קבלת ההחלטות בהתמודדות עם משבר הקורונה. אשר אמר בדיון בוועדה כי הוא "מאוד לא שבע רצון מול התנהלות הממשלה". לדבריו, "יש הרבה טמינת ראש בחול. יש מצד אחד העלאת קנסות בצורה חסרת תקדים ומצד שני לא נותנים פתרונות. מצד אחד עקשנות על דברים שצריך למצוא בהם היגיון ומצד שני העלאת קנסות דרמטית. אפשר לאכוף רק מה שיש בו היגיון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    8
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully