וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבינט הקורונה אישר: כיתות א'-ב' ילמדו לסירוגין, כיתות ג'-ד' יחזרו לקפסולות

עודכן לאחרונה: 26.10.2020 / 0:04

השרים הצביעו בעד חזרה ללימודים בכיתות הנמוכות החל מיום ראשון, בעוד משרדי האוצר והבריאות יכריעו בסוגיית פתיחת חנויות הרחוב והצהרונים. השרים אישרו גם את הארכת תקנות הסגר, ופעילות חינוכית בשטח פתוח עד 15 איש. נתניהו: "סבור שיש להעלות את הקנסות"

בווידאו: נתניהו על הכוונה להגדיל את הקנסות נגד מפירי הנחיות הקורונה/צילום: לע"מ

קבינט הקורונה אישר הערב (ראשון) פה אחד את חזרת כיתות א'-ד' ללימודים בשבוע הבא. לפי המתווה שאושר, תלמידי כיתות א'-ב' ילמדו לסירוגין במתכונת של חצאי כיתות - במשך שבוע-שבוע או חצי שבוע-חצי שבוע, ואילו בכיתות ג'-ד' הלימודים יתקיימו בקפסולות. בקבינט הקורונה שואפים לפתוח גם את הצהרונים וחנויות הרחוב בשלב ההקלות הקרוב, אך זה יוחלט בכפוף להסכמות בין משרד הבריאות, משרד האוצר והמל"ל עד מחר.

בנוסף, אישרו השרים את הארכת תקנות הסגר עד ליום ראשון בחצות. השרים אישרו גם תקנות לפיהן תותר פעילות חינוך בשטח פתוח בהשתתפות של עד 15 איש, וכן תותר פתיחת פנימיות לנוער ללא עורף משפחתי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בישיבה כי הוא מעוניין להמתין ולראות בהמשך השבוע אם יש עלייה בתחלואה כתוצאה מפתיחת גני הילדים, ואז לקבל החלטה לגבי המשך פתיחת הלימודים. לפני הבאת ההצעה להצבעה, ציין כי קיימת אפשרות שבמקום פתיחת כיתות א'-ב' יבצעו קודם פתיחה של חנויות הרחוב.

מנתונים שפרסם היום משרד החינוך עולה כי מאז 13 באוקטובר ועד היום, נדבקו בקורונה 332 מתוך 592 אלף ילדים בני 3-6 - שיעור של 0.05%. כמו כן, 56 מבין 21 אלף גני הילדים נסגרו בעקבות תחלואה.

מתווה משרד הבריאות ליציאה מהסגר

  • שלב ראשון: גנים וחינוך לגיל הרך, מקומות עבודה ללא קבלת קהל, פתיחת גנים לאומיים וחופים, אישור לטייק אוויי
  • שלב שני: חזרה של כיתות א'-ד', התרת רפואה משלימה וטיפולים לא-רפואיים
  • שלב שלישי: פתיחת המסחר, מקומות עבודה עם קבלת קהל, צימרים ובתי תפילה
  • שלב רביעי: פתיחת המסעדות, בתי הקפה וחדרי הכושר, חזרה למתווה הרמזור
  • שלב חמישי: פתיחת בתי המלון והבריכות הציבוריות
  • שלב שישי: חזרה של כיתות ה'-י"ב ללימודים סדירים
  • שלב שביעי: פתיחת ענפי התרבות והפנאי, אישור לקיים כנסים ותערוכות
  • שלב שמיני: פתיחת גני ואולמות אירועים
  • שלב תשיעי: חזרה של אירועי ספורט עם קהל ופתיחת המועדונים
בית הספר התיכון אחד העם בפתח תקווה 5 במאי 2020. ראובן קסטרו
הקבינט התמהמה עם גיבוש החלטה בנושא פתיחת מערכת החינוך. בית ספר בפתח תקווה/ראובן קסטרו

שר החינוך יואב גלנט הבהיר כי יש לקבל החלטה בנושא מערכת החינוך עוד הערב. "דחיית ההחלטה בשבוע היא דחיית המימוש בשבוע", הבהיר גלנט. "צריך זמן להיערכות, יש 2.5 מיליון אנשים במערכת. לא ככה מקבלים החלטות", הוסיף. עם זאת, הבהיר כי "כל מתווה שיוחלט אנחנו נבצע אותו. כל מה שקשור בגיוס אלפי אנשים נוכל לבצע רק אחרי העברת תקציב. ברגע שתהיה הערב החלטה נתרגם אותה לשיתופי פעולה עם ההורים, המורים וההסתדרות. אנחנו מחכים בקוצר רוח להחלטה בכיוון המתאים".

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר כי "בחינוך צריך ללכת על לימודים חצי-חצי בכיתות א'-ב'. אפשר לצאת לדרך עם לימודים חלקיים, זה עדיף על המצב הנוכחי".

שר החינוך, יואב גלנט במהלך מסע"ת בנושא פתיחת שנת הלימודים בבניין משרד החינוך בתל אביב 6 באוגוסט 2020. אבשלום ששוני/פלאש90, פלאש 90
"כל מתווה שיוחלט אנחנו נבצע אותו". גלנט/פלאש 90, אבשלום ששוני/פלאש90

השאלה האם לפתוח את הלימודים בכיתות א'-ב' במתכונת של שבוע-שבוע או חצי שבוע-חצי שבוע זכתה לתשובות מעורבות. סגן שר הבריאות יואב קיש טען כי מתווה כזה יוצר חוסר בלימודים. מנגד, הבהיר, "מחיר הטעות של פתיחה מלאה עלול להיות שידור חוזר של 1 בספטמבר ויכול לגמור את היכולת להמשיך בהקלות ולהוביל אחורה לאירוע בלתי נשלט".

שרת התיירות אורית פרקש-הכהן אמרה כי היא סבורה "שצריך לגלות יצירתיות ולקחת סיכונים". לדבריה, "זה לא יכול להיות עם אפס סיכון, אלא איזון סיכונים. יש שיקולים כלכליים שצריך לקחת בחשבון וההצעה להתחיל לימודים לסירוגין זו הדרך הנכונה". שר המשפטים אבי ניסנקורן השיב כי הוא נוטה לכיוון זהירות ובעד חצי שבוע-חצי שבוע.

השרה לשוויון חברתי מירב כהן הדגישה כי "אני לא מקבלת את האמירה של נפתח ואם ידרדר נחזור אחורה, אלה מחירים מטורפים. לא פגשתי מומחה בקבינט שהמליץ לפתוח את א'-ב' בלי קפסולות. צריך משהו דיפרנציאלי".

שר החוץ גבי אשכנזי המליץ לפורום השרים להחליט שכיתות א'-ד' ישובו ללימודים ביום ראשון. "אני חושב שהשגנו תוצאה טובה בשליטה על המחלה. הירידה יותר מהירה ממה שהמומחים העריכו, הציבור יותר מציית ממה שאנחנו חושבים", הסביר. "אם לא לוקחים סיכון על א'-ב' בלי קפסולות לאפשר למי שיכול לפתוח עם הפתרונות שלהם אם חצי חצי או אחרת".

בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת ממשלה, 28 ביולי 2020. מרק ישראל סלם/פלאש 90, אתר רשמי
הסכימו להגיע למתווה מוסכם לשלבי היציאה מהסגר. נתניהו וגנץ/אתר רשמי, מרק ישראל סלם/פלאש 90

בפתח ישיבת הקבינט, אמר נתניהו כי אין לממשלה יכולת לממן את הקפסולות בכיתות א'-ב'. ראש הממשלה הסביר כי "קיימנו אתמול דיון מקדים, כדי למקד את הדיונים בקבינט. התמקדנו בשלב הבא כדי לנסות להגיע להסכמה בנושא פתיחה חלקית של המסחר, והגענו למסקנה שאין לנו את היכולת לממן את הקפסולות בכיתות א'-ב'". ראש הממשלה הוסיף כי שוחח עם שר הביטחון בני גנץ והשניים הסכימו להגיע למתווה מוסכם לשלבי היציאה מהסגר.

במהלך הדיון התפתח ויכוח בין אנשי משרד הבריאות לבין משרד האוצר, שדחפו להקלות נוספות בסגר, כמו פתיחה חלקית של המסחר. נתניהו קטע את הוויכוח ושלח את הצדדים להמשיך בדיונים בנפרד בנושא המסחר. "יכול להיות שמשרד הבריאות צריך להדק את זה יותר, אני לא הייתי מראש פוסל את הפתיחה של המסחר כי יש פרצות אפשריות, תסדרו את זה", אמר נתניהו. "בואו נדבר על החינוך ועל המתווה. על הנושא הזה (מסחר) לא צריך להרחיב, שבו ביחד".

לוויכוח בנושא המסחר הצטרפה השרה כהן, ואמרה כי "לא אמרנו שהמטרה היא לסכם את עניין מערכת החינוך? אני מזכירה ששר החינוך אמר שהוא צריך שבוע". שרת התחבורה מירי רגב הציעה לפתוח גם את השווקים: "אם פותחים חנויות רחוב למה לא לפתוח את השווקים". נתניהו התנגד ודחה על הסף את דבריה: "לא נצליח לשלוט במחנה יהודה, כולל עם כל החברים שלי ששם. זה יכול להיות בשלב מאוחר יותר".

דרעי: "דוחפים את המוסדות הכי עניים להפר הנחיות"

תלמודי התורה שמזוהים עם רשת החינוך של ש"ס נותרו עד כה סגורים, זאת למרות שהזרם החסידי והליטאי פתחו את המוסדות המזוהים עמם, בניגוד להנחיות. במפלגה הדגישו כי יפעלו רק בהתאם להנחיות. היום בישיבת הקבינט, שר הפנים אריה דרעי לחץ לאשר מתווה של מפגשים בין מורה לתלמידים של 15 איש בשטח פתוח באופן מידי.

מאחורי הקלעים, כך מתברר, מנכ"ל רשת החינוך של ש"ס, חיים ביטון, שיגר כבר אתמול הודעה למנהלי המוסדות להיערך לפתיחה מחודשת של המוסדות במתכונת של לימודים בשטח פתוח. למעשה הלחץ של דרעי היה כדי לאפשר את חידוש הלימודים במוסדות החינוך המזוהים עם ש"ס.

"אני לא מקבל את זה שחתונות, חנויות ושאר מפירי חוק שפותחים בניגוד להנחיות יקבלו קנס של 5,000 שקלים ומוסדות לימוד במדינת היהודים שיפרו את ההנחיות יקבלו מעתה קנסות מקסימליים בסך 25 אלף שקלים", אמר דרעי. "אני נגד הפרת הנחיות, במוסדות החינוך של ש"ס שומרים על ההנחיות, אבל מדובר במוסדות החינוך הכי חלשים, הכי עניים ואנחנו דוחפים אותם להפר הנחיות".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדבליט אמר בתגובה כי הוא "מסכים עם השר דרעי. צריכים לשקול מחדש את העלאת הקנסות באופן הזה". נתניהו גם כן הביע תמיכה בהעלאת גובה הקנסות. לדבריו, "יש לפעול בנחישות נגד מי שמפר את ההנחיות, בין אם מדובר בחתונות, מוסדות אירועים או כל מקום אחר שגורם להדבקה המונית".

בית ספר חיידר של חסידות סלבודקה בסיום יום הלימודים בניגוד להנחיות,  ברחוב רשבי,אלעד, 18 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
תלמודי התורה של ש"ס נותרו סגורים. פתיחת מוסד חינוכי בניגוד להנחיות באלעד/ראובן קסטרו

באשר למסחר, משרד האוצר הציג בישיבה מתווה לפתיחת חנויות, לפיו חנות תוכל לפתוח שעריה עם כניסה נפרדת בלבד מהרחוב תוך הקפדה על התו הסגול, וקבלת קהל לטיפולים תהיה במתכונת אחד על אחד. בכל חנות יוקצו שבעה מטר מרובע לאדם ועד חמישה אנשים בחנות. בעסקים הפועלים בחלל הפתוח יוקצו גם כן שבעה מטר מרובע לאדם, אך ניתן יהיה לקבל עד 20 איש.

שר הבריאות יולי אדלשטיין טען כי "התכנית של משרד האוצר לפתיחת המסחר לא תואמה עם איש". מנגד, הבהיר שר האוצר ישראל כץ כי "בשלב הזה של פתיחת החינוך, אפשר לפתוח חלק מהמסחר. אני חושב שהגדרה של עסקים קטנים שפותחים ומערכת החינוך שנפתחת חלקית, זה צעד מאוזן של התקדמות ושחרור לחץ".

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי-פרייס ציינה כי "האמירה של 'אם פותחים אז בואו נפתח' מדירה שינה מעיני. אם לא נעשה פתיחה מדורגת ואחראית נחזור מהר מאוד לסגר שלישי. אנחנו עוד לא רואים את האפקט של השלב הראשון בהקלות ולכן זו אמירה מסוכנת".

כץ השיב לה: "הייתה אתמול פשרה. עכשיו אתם לא מנהלים משא ומתן לגבי פתיחת החנויות ורוצים ללכת בניגוד לסיכום, אני לא צריך להתווכח עם פקידים. פקידה בכירה מקצועית אבל אני לא צריך להתווכח עם פקידים".

נתניהו יצא להגנתה של אלרעי-פרייס ואמר לכץ: "מי כמוך יודע שאני תומך שההחלטות יתקבלו במישור המדיני, אבל אפשר להתווכח עם פקידים. היא יכולה לומר דבר, אתה יכול לשמוע ולהתנגד. אני לא מצליח להבין על מה הוויכוח".

בעקבות תחלואת הקורונה | מסעדה סגורה בתל אביב. ראובן קסטרו
"בשלב הזה של פתיחת החינוך אפשר לפתוח חלק מהמסחר"/ראובן קסטרו

אדלשטיין קרא לקבינט להגיע היום להחלטות בנושא ההקלות. "הציבור רוצה לדעת אם ביום ראשון הקרוב הילדים יוכלו לצאת לבית הספר ואם אפשר יהיה ללכת לקוסמטיקאיות", הדגיש. הוא הוסיף כי לא צריך לשנות את שלבי מתווה היציאה מהסגר של משרד הבריאות. לדבריו, "אנחנו עדיין לא יודעים מה ההשפעה של הגנים ומקומות העבודה, אף אחד לא יודע ולא ידע עד שיעברו שבועיים".

ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו אמר כי "צריך יתר זהירות בפתיחת מערכת החינוך. צריך מסיכות גם בכיתות א'-ב'". הוא ציין כי "אנחנו גם רוצים להקטין את כיתות א' כדי שיהיה יותר ביטחון באופן הפתיחה. אלו כיתות שגם יכולות לגרום להדבקה".

בנוסף, גמזו הביע חשש בקבינט הקורונה מהירידה במספר הבדיקות ומהעלייה בתחלואה במגזר הערבי. "יש בציבור אווירת סוף קורונה", טען גמזו. "אנחנו נלחמים בזה יחד עם הדסק הערבי, עם הרבה מאוד עבודה בשטח. אנחנו רוצים להעלות את כמות הבדיקות גם במגזר הערבי וגם במגזר החרדי".

ממונה הקורונה ציין כי בעוד שלושה שבועות תכנית הרמזור תוכל לשוב לפעילות. הוא הסביר כי "לאחר התייעצות עם העירייה, אנחנו רוצים להטיל סגר כללי כולל כתר על מג'דל שמס. בערים מהבהבות, אדומות וכתומות יש חבילות מותאמות לכל אחת. נתנפל על הערים כדי להפסיק את ההבהוב שלהן".

גמזו: "בכמות הבדיקות הנוכחית, לא בטוח שנגיע לשלב ההקלות הבא"

"אנחנו רוצים לתת לראש הרשות המקומית את כל הסמכות לעשות בדיקות לצורך דיגום כדי לדעת מה המצב בעיר שלו וכדי להגדיל את מספר הבדיקות שמבוצעות", המשיך גמזו. "עם כמות הבדיקות הנוכחיות לא בטוח שנגיע לשלב הבא של ההקלות. אם נגיע לכמות בדיקות של עשרת אלפים ביום אני לא אוכל בבטחה לקיים את הצעד הבא כי זה עלול לא לשקף את המצב בארץ".

שרת התיירות פרקש-הכהן אמרה לפרופ' גמזו כי "הקיבולת של בתי החולים עברה שיפור, הקו האדום זה לא 500 מיטות". גמזו השיב: "זה ברור, אבל אנחנו לא רוצים להתקרב להתקרב לקו האדום אלא להיות רחוקים ממנו".

ממונה הקורונה, פרופ' רוני גמזו, בביקור בעיריית אום אל-פחם, 24 באוקטובר 2020. משרד הבריאות, אתר רשמי
חושש מהעלייה בתחלואה במגזר הערבי. גמזו באום אל-פחם, אתמול/אתר רשמי, משרד הבריאות

היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת הבהיר במהלך הדיון כי "אם נעמוד במדדי התחלואה, השלב הבא בהקלות יתבצע ב-1 בנובמבר. נחזיר את הלימודים באופן מפוצל ואנו דנים על פתיחת חלק מהמסחר כבר בשלב הקרוב". כמו כן הוסיף כי היום יופץ תזכיר חוק להגדלת הענישה על הפרת ההנחיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully