וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבינט ידון בהקלות: לימודים בחצאי כיתות ומתווה לפתיחת חנויות ומספרות

השרים ידונו בשלב הבא בהקלות במסגרת אסטרטגיית היציאה מהסגר, כשעל הפרק פתיחה של חנויות רחוב וחידוש הלימודים בכיתות הנמוכות. את ההחלטה על החזרה לכיתות מעכבת מחלוקת על שיעורי ההדבקה בקרב ילדים. כץ: נגבש רשימת עסקים שתיפתח כבר בתחילת נובמבר

בווידאו: פרופ' גרוטו אומר בוועדת החינוך שהגנים יחזרו כבר ב-18/10/צילום: ערוץ כנסת

קבינט הקורונה ייתכנס היום (ראשון) לדיון בשלב הבא באסטרטגיית היציאה מהסגר, הכולל הקלות בתחום המסחר וחידוש הלימודים בכיתות א'-ד'. בשבוע החולף התמהמה הקבינט עם גיבוש החלטה בנושא פתיחת מערכת החינוך, ברקע חשש משרד הבריאות מהפצת תחלואה מהירה בקרב ילדים בגילים אלה. אלא שנתוני המשרד שהוצגו בפני הקבינט בעניין יצרו מחלוקת שמעכבת את ההחלטה.

נכון לעכשיו, ההצעה שתעלה להצבעה בקבינט הקורונה היא פתיחת כיתות א'-ב' במתכונת של חצאי כיתות, שבוע-שבוע או חצי שבוע-חצי שבוע, וכיתות ג'-ד' בקפסולות. באשר למסחר, שר האוצר יביא לקבינט מתווה לפתיחת חנויות רחוב מקבלות קהל, מכוני יופי ומספרות. ההצעה גובשה בתום פגישת נציגי משרדי האוצר החינוך והבריאות אמש.

פתיחת שנת הלימודים תשפ"א בבית ספר שיפר, פתח תקווה, 1 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
לקראת החלטה. ילדים בבית ספר בפתח תקווה/ראובן קסטרו

שר האוצר, ישראל כץ, קרא בהתייעצות שרים לקראת ישיבת הקבינט בנושא לאשר חזרה מידית של כיתות א'-ב' ללימודים, בהתאם למתווה שנקבע לקראת פתיחת שנת הלימודים - ולא להציג מתכונת חדשה. "משרד הבריאות חייב לאשר את חזרתם בהתאם לכללים שהוא עצמו קבע לקראת פתיחת שנת הלימודים בספטמבר, בדומה לילדי הגן", אמר. "כל ניסיון לשנות כעת את כללי פתיחת כיתות א'-ב' לפעילות בקפסולות, כרוך בתוספת עלות של שישה מיליארד שקלים, להתקנת קפסולות, לתוספת הוראה ולהסעות, ובדחייה של חודשים לצורך הערכות, והמשמעות היא שהילדים לא יחזרו השנה ללימודים, על כל המשמעות הנילווית לכך".

"אם שר החינוך אומר שהוא יודע לפתוח כעת 50% מכיתות א'-ב', בהתאם לכללי משרד הבריאות, ולאחר שבועיים הכוונה לפתוח את כל כיתות א'-ב' בהתאם לנתוני התחלואה - אז אפשר ללכת כעת לנוסחה של חצי חינוך בא'-ב' וחצי פתיחת מסחר של חנויות רחוב ועסקים קטנים מקבלי קהל, מספרות, מכוני יופי, ובשלב הבא פתיחה כוללת של כל המסחר", אמר כץ. "אנשי משרד האוצר יגבשו את רשימת העסקים שיפתחו כבר ב-1 בנובמבר ויסכמו אותה עם משרד הבריאות.

את ההחלטה על חידוש הלימודים מעכב דוח של משרד הבריאות, המראה שילדים אמנם נדבקים ומדבקים, ואף עלולים להיות מפיצי על. הדאגה הגדולה של המשרד היא כי מאחר ומרביתם אינם מציגים תסמינים, קשה לזהות חלק ניכר מהילדים הנושאים את הנגיף והם עלולים להיות מקור הדבקה לאחרים. אולם, מניתוח נתונים שערך צוות מומחים מטעם האוניברסיטה העברית ניתן להסיק מסקנות שונות לחלוטין.

לקריאת הדוח המלא

אחד הנתונים שמקשה על קבלת ההחלטות בעניין פתיחת הלימודים הוא זה המצביע על שיעורי תחלואה זהים בין ילדי הגיל הרך, שחזרו השבוע למערכת החינוך, לבין התחלואה בקרב ילדים בכיתות א'-ב'. בעוד שבמשרד הבריאות מתייחסים לכיתות א'-ד' כמקשה אחת, הנתונים מראים כי ישנה קפיצה בתחלואה דווקא בגיל שמונה (כיתה ג'). נקודות אלו יעלו לבחינה מחודשת בקבינט הקורונה.

הסיכוי לילדים מפיצי על - נמוך

במסגרת הדיון שנערך ביום רביעי, הוצגו נתונים שהדהימו את היושבים, לפיהם ילדים מדבקים ומדביקים יותר ממבוגרים. אך בחינה נוספת של דוח משרד הבריאות מראה כי אחוזים נמוכים יותר של ילדים החלו שרשראות הדבקה, והסיכוי לכך שהם עלולים להיות "מפיצי על" נמוך אף יותר.

הנתונים שהובאו בדיון הקבינט מושתתים על סקירה סרולוגית לאומית שערך משרד הבריאות בין 28 ביוני ו-14 בספטמבר, בקרב האוכלוסייה הכללית, וכלל התושבים שהגיעו לבדיקות דם מכל סיבה שהיא. הסקר כלל 4,487 ילדים בגילאי 17-0, מתוכם 345 נמצאו חיוביים, כלומר: שיעור של 7.1% חיוביים מתוך הנבדקים. ממצא זה תומך כביכול במסקנה שההדבקה בקרב ילדים גבוהה יותר ממה שניתן להניח על פי בדיקות קורונה רגילות בלבד. ממצא זה גרם לחברי הקבינט לסגת לאחור, ולא לקדם את ההקלות הצפויות בסגר.

אחוז מאומתים בני 0-17 מתוך כלל האוכלוסיה. -, אתר רשמי
מספר מאומתים בני 17-0 לפי שבוע אבחון/אתר רשמי, -

ואולם, מנתוני בדיקות אפידמיולוגיות שנערכו ל-212,304 חולים מאומתים בכל הגילים, נכון לתאריכים 27-24 בספטמבר, התגלו פרטיהם ב-67.3% מהמקרים. ברובם המכריע של המקרים - 87.8% - נאסף מידע על גיל המדביק והמודבק. מנתונים אלו ניתן לראות כי הן במגזר החרדי, הן במגזר הערבי והן במגזר הכללי - ככל שגיל הנבדק קטן יותר, כך הסיכוי שלו להפיץ את המחלה נמוך יותר.

לפי נתונים אלה, רוב המדביקים הם מעל גילאי 18, בפער ניכר מאוד מהמדביקים מהגילים הקטנים, ובטח מהגיל הרך והכיתות הנמוכות. כלומר, רוב הילדים שבהם גיל המדביק והנדבק היה ידוע, נדבקו ממבוגר (73.4% מהמקרים). ב-26.6% מהמקרים הילדים נדבקו מילדים אחרים (בעיקר מבני גילם או מהקרובים אליהם בגיל).

מוקד מכבי, רמת השרון 5 באוקטבור 2020. ראובן קסטרו
חילוקי דעות בעניין נתוני ההדבקה. מוקד בדיקות קורונה ברמת השרון/ראובן קסטרו

ממצא נוסף שגרם לחברי הקבינט להתמהמה עם פתיחת הלימודים נגע למספר האנשים שהדביקו לפחות עשרה אנשים, ונחשבים "מדביקי על". עד כה, 350 כאלו נמצאו בכל הגילים, מתוכם 17 הם ילדים עד גיל 17, כאשר שבעה מהם הדביקו עשרה בני אדם, כל אחד. שלושה ילדים הדביקו 12 איש כל אחד, וילד אחד אף הדביק 24 איש.

צוות המומחים מהאוניברסיטה העברית מחה על קביעה זו ושיגר נייר עמדה למשרד הבריאות, בו טען כי לא ניתן לבחון ילדים ונוער בגילאי 17-0 כמקשה אחת. זאת, בייחוד כאשר על פי הנתונים ניתן לראות ששרשראות ההדבקה התחילו עם ילדים בוגרים יותר מגיל עשר (כיתה ה'), אף שהדבר לא צוין בדוח משרד הבריאות. יתרה מזאת, 17 מקרים הם רק 5% ממקרי מפיצי העל, ולכן גם אם מסתכלים על הגילים כמקשה אחת, ישנה אפשרות לפתוח את מערכת החינוך בזהירות.

חוזרים לגני הילדים עם כניסת ההקלות בסגר לתוקף, 18 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
העלייה בתחלואה החלה עוד לפני 1 בספטמבר. הורים וילדיהם בפתיחת השנה/ראובן קסטרו

צוות המומחים הסביר שאין ספק שפתיחת שנת הלימודים תוביל לעלייה בתחלואה, אולם בקרב ילדים קטנים הסיכון נמוך יחסית למרות קביעת משרד הבריאות. לטענתם, בעזרת פתיחה מדורגת עם פתרונות יצירתיים אפשר שלא לוותר על הצורך החיוני בהשכלה.

לקבינט הקורונה הוצג גם תרשים שמפלג את מספר המאומתים לפי גיל. על פי הגרפים, העלייה בתחלואה החלה עוד לפני פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר וקצת אחרי פתיחת שנת הלימודים במגזר החרדי. כמו כן, ניתן לזהות קפיצה דרמטית במספר החולים והמדביקים מגיל עשר. כלומר, עד כיתה ד' ישנו סיכון נמוך יותר להתחיל שרשרת הדבקה, אולם במשרד הבריאות לא מתייחסים לנתון הזה.

הצעת השלטון המקומי לפתיחת הלימודים

אמש קיימו נציגי משרדי החינוך, הבריאות והאוצר דיונים בסוגיית פתיחת כיתות א'-ב'. במשרד הבריאות דורשים לפתוח את הכיתות הנמוכות במתווה של קפסולות, ובמשרד החינוך תומכים בכך, אך טוענים כי פתיחה שכזו מצריכה תוספת של מיליארדי שקלים וחמישה שבועות של הכנה.

במשרד האוצר מתנגדים לדרישה שמצריכה את התוספת, וגורמים במשרד אומרים כי הם לא מבינים את הצורך להקצות סכומים שכאלה, לאחר שבעבר טענו במשרד הבריאות כי אין צורך בקפסולות לכיתות א'-ב'.

מנגד, יו"ר המרכז לשלטון מקומי, חיים ביבס, הציע מתווה לפיו הרשויות ייקחו על עצמן את פתיחת כיתות א'-ב' ללא עלות נוספת, תוך שימוש במשאבים הקיימים של הרשויות.

לפי שעה, במשרד החינוך מתנגדים לכך. על פי ההערכות, המשרד לא יסכים לתת אוטונומיה משמעותית לרשויות המקומיות. גורמים שלקחו חלק בדיונים אומרים שכרגע משרד החינוך לא בחן בצורה רצינית את ההצעה של המרכז לשלטון מקומי, ולא קיים ישיבה עמם.

לקראת התכנסות הקבינט היום, שר החינוך, יואב גלנט, קיים שיחה עם ראשי רשויות בה הוא אמר כי הוא סומך על יכולתם להפעיל את מתווה החזרה ללימודים. "במדינת ישראל יש רק שני גופים שיודעים לבצע משהו. לא דיבורים - ביצוע. האחד זה צה"ל, והשני זה הרשויות המקומיות".

גלנט התייחס למחלוקת בדבר החזרת הלימודים ואמר כי "מה שעומד על הפרק זה בתי הספר היסודיים, כי לכיתות ג' ו-ד' יש לנו פתרון, ואני מקווה שימצא דרך לפתוח את כיתות א' ב'. אני אקבל כל פתרון שמשרד הבריאות יאפשר ומשרד האוצר יתקצב. את זה אני אביא אליכם, אני לא אשאיר אצלי שקל ולא שעת לימוד".

בכפוף לאישור הממשלה: תאושר פעילות בשטח פתוח

משרד הבריאות ומשרד החינוך הסכימו ביום שישי להתיר לבתי הספר לקיים פעילויות חינוכיות בשטחים פתוחים. זאת, בכפוף לאישור הממשלה היום.

ההיתר כפוף לשורת הגבלות, שנועדו לבלום את התפשטות נגיף הקורונה. כך, ניתן יהיה לערוך פעילויות בקבוצה של תשעה תלמידים לכל היותר, שתהיינה קבועות מבחינת הרכב הילדים ואנשי הצוות, כשלצוות יותר לעבור בין שלוש קבוצות קבועות לכל היותר. בנוסף, המשתתפים יחויבו לאור כל משך הפעילות בעטיית מסיכות, למעט בזמן פעילות ספורטיבית או אכילה ושתייה - כשהארוחות יתקיימו בהפרדה.

כמו כן, הפעילות לא תכלול מגע ויישמר בה מרחק של שני מטרים בין משתתף אחד לאחר, והמרחק בין קבוצה לקבוצה יעמוד על מאה מטרים לפחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully