וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהלים נגד מתווה משרד החינוך: "מפקירים את השטח ולא חושבים על הילדים"

21.10.2020 / 11:02

צוותים חינוכיים וראשי ערים מתחו ביקורת על הצעת המשרד להחזיר את הלימודים בכיתות הנמוכות בחצאי כיתות, ובחלוקה לשבועות. המנהלים טענו כי אינם חלק בקבלת ההחלטות, שמשפיעות על מצבם הנפשי של התלמידים. גם ההורים התרעמו: "היה להם הרבה זמן לחשוב על פתרונות ראויים"

בווידאו: יו"ר מועצת התלמידים בכנסת אומר שהנוער במצב נפשי קשה/צילום: ערוץ כנסת

במערכת החינוך מתחו ביקורת הבוקר (רביעי) על מתווה משרד החינוך ללימודים בכיתות א'-ב', הכולל למידה בחצאי כיתות - שבוע מהבית ושבוע מרחוק. מנהלת בית ספר בתל אביב מחתה כי ההצעות למתווים לא מבוססות על התייעצות עם הצוות החינוכי, ומפקירות את השטח. גם בהנהגת ההורים הארצית קראו להחזיר את התלמידים ללימודים באופן מידי במקומות פתוחים ובקבוצות קטנות. עם זאת, היו מי שהביעו תמיכה בהצעה: "גם שלושה ימים בבית הספר עדיפים על כלום".

הדיון בקבינט הקורונה על פתיחת מערכת החינוך בכיתות הנמוכות נדחה להיום בשל מחלוקת בנושא בין משרדי החינוך, האוצר והבריאות. במשרד הבריאות הודיעו ברגע האחרון כי הם דורשים קפסולות בכיתות א'-ב', אך בחינוך הבהירו שאין מספיק זמן ומשאבים ליישם את המודל הזה, והציעו למידה בחצאי כיתות בחלוקה לשבועות.

חזרה ללימודים בבתי הספר אבנר ברזני טירת כרמל, 3 במאי 2020. משרד החינוך, אתר רשמי
מפקירים את הצוותים המקצועיים בהליך קבלת ההחלטות. בית ספר בטירת כרמל/אתר רשמי, משרד החינוך

"המתווה של שבוע-שבוע הוא פשוט בדיחה", מחתה סמדר מורס, מנהלת בית ספר נופים בתל אביב וחברה בארגון "מנהיגים". "כל ההצעות למתווים לא מבוססות על נתונים, על חוות דעת מקצועיות של האנשים בשטח - מנהלים ומנהלות בתי הספר. יש כאן בעצם הפקרות של השטח".

מורס תיארה כי "אנחנו כמנהלי ומנהלות בתי ספר חיים מהרגע להרגע, לא מבינים את השיקולים. אנחנו מקבלים הנחתות, שברי מילים, ורצים כמו עכברים מורעלים סביב הדברים האלה. ככה לא מקבלים ילדים אחרי חודשים בבית במצב קשה מאוד".

לדבריה, משרדי הממשלה שבים כל פעם לנושא הקפסולות, אך לא דנים בתלמידים עצמם. "איך המערכת נערכת לקבלה של ילדים במוסדות חינוך אחרי חודשים שהם ישבו בבית?", תהתה. "הם מתעסקים כל הזמן בקפסולות כאילו שהם יביאו לנו את הבשורה. יש פה ילדים בשבר, בדיכאון, בחרדה, בהזנחה בתוך סיטואציה בלתי אפשרית. כולם מתעסקים בקפסולות כאילו בזה תלוי העולם, זה אמצעי ולא המטרה. זה החלק הטכני והכי פשוט".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מקבלים הנחתות". מורס/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראש מנהל אגף החינוך בעיריית ראשון לציון, אתי אדר, דווקא טענה כי במצב הנוכחי בו תלמידים יושבים בבתים זו תקופה ארוכה, מתווה של שלושה ימים בבית ספר עדיף על כלום. "מבחינתי גם הגעה לשלושה ימים עדיפה על שהייה בבית של שישה ימים כי הנוכחות בבית הספר מאפשרת מתן מענה חברתי, הגדלת חוסן רגשי בקרב הילדים וגילוי מצוקות או קשיים שתלמידים נמצאים בהם", אמרה אדר.

על הטענות בדבר חוסר המענה לתלמידים במהלך הימים שאינם נמצאים בבית הספר, בעקבות מחסור בכוח אדם ומשאבים, אמרה כי "נצטרך למצוא פתרונות יצירתיים".

פתיחת שנת הלימודים תשפ"א בבית ספר שיפר, פתח תקווה, 1 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
"שלושה ימים בבית עדיפים על כלום". תלמידות עם מסיכה בכיתה בפתח תקווה/ראובן קסטרו

אולם בהנהגת ההורים מתחו ביקורת חריפה על השארת הילדים חסרי מעש מחוץ לכותלי מוסדות החינוך. "אולי אם חברי הכנסת שמקבלים את ההחלטות היו עובדים שבוע-שבוע היה להם יותר זמן לחשוב על פתרונות ראויים יותר להחזרת הילדים שלנו בצורה המהירה והבטוחה ביותר", אמר יו"ר ארגון ההורים בירושלים וסגן יו"ר ההנהגה הארצית, אריק קפלן. "אם רוצים לעשות מתווה של שבוע-שבוע, אז בשבוע הזה להשאיר ילד ללא תעסוקה והשגחה יפגע קשות לא רק ברמה הלימודית, אלא בעיקר בנושא הנפשי והרגשי של הילדים, שגם ככה כבר חודשים רבים נמצאים ברגרסיה חמורה עליה אנחנו שומעים מכל הארגונים והמומחים".

קפלן שב והדגיש את החשיבות להחזיר את הילדים בהקדם האפשרי למסגרות החינוכיות, ואף הציע לעשות זאת באוויר הפתוח כדי להפחית את הסיכון להידבקות בנגיף. לדבריו, "איננו מבינים מדוע לא ניתן לחזור באופן מידי אפילו במקומות פתוחים, או לאפשר למורים להיפגש עם ילדים במקומות פתוחים בקבוצות קטנות. אם מותר 20 איש בחוץ, אין שום סיבה שתלמידי כיתות י"א-י"ב יחזרו ללמוד מידית בקבוצות קטנות, ואחרים יוכלו להיפגש בחצר או במקומות אחרים".

"מלחמות על גב ההורים"

ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה-הכהן, הצטרף להתנגדות מרכז השלטון המקומי למתווה משרד החינוך. הוא ביקר את אופן קבלת ההחלטות בממשלה, שפוגעת לדבריו באמון הציבור. "ההתנהלות ממשיכה להיות מבורדקת ברמת שיתוף הפעולה בין המשרדים, בהנגשה לציבור וגם בשיתוף הצרכנים - הרשויות המקומיות וההורים", אמר שאמה-הכהן.

"יש הרבה בלבול", תיאר ראש עיריית רמת גן. "הורים מרגישים שיש מלחמות על הגב שלהם, ואני חושב שצריך להרגיע מאוד את כל רעשי הרקע כי הם מטילים צל על ההחלטה הזאת. אנשים פחות נותנים אמון בהחלטה שמתקבלת בצורה כזאת, זה מורגש מאוד בציבור".

הכרזה על ההתמודדותו של כרמל שאמה הכהן, לראשות עיריית רמת גן, כיכר אורדע, רמת גן. ראובן קסטרו
"אנשים נותנים פחות אמון בהחלטות כאלה". שאמה-הכהן/ראובן קסטרו

על מתווה משרד החינוך אמר שאמה-הכהן כי "בעיני זה פתרון פחות טוב. הוא לא משיג את המטרות ומייצר חוסר יציבות גם לילדים. כיתות א'-ד' צריכות ללמוד באופן קבוע כל עוד אין סגר, זה צריך להיות הבסיס של מערכת החינוך".

ראש העיר אף ציין את היעדר תקציב המדינה, שמשפיע על יישום ההחלטות בשטח. לדבריו, "אם לא יהיה תקציב מדינה לא ברור מאיפה אפשר לתקצב תכניות יפות וחכמות. עד אז יש תלמידים בלי מחשבים בבית, הממשלה צריכה לזכור את זה. יש אלפי אם לא עשרות אלפי תלמידים שלומדים היום דרך מסך של חמישה אינץ'. אנחנו ברשויות המקומיות לא יכולים לקבוע לעצמנו את הפורמט, אנחנו כפופים להחלטות משרד החינוך והממשלה בעניין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully