וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד החינוך נגד משרד הבריאות: רדפנו אחריהם עבור מתווה, הוויכוח הוא עם האוצר

20.10.2020 / 19:00

גורם במשרד החינוך מתח ביקורת על התנהלות משרד הבריאות בניסיון לגבש מתווה חזרה ללימודים בכיתות א'-ב', וטען שבמשרד החליטו ברגע האחרון על קפסולות. לדבריו, ניסיון משרדו לשלב למידה מהבית ומביה"ס לא מעשי, אך הוצע בשל מחסור במורים: "תלמידים ישבו שבוע ללא מעש"

בווידאו: יו"ר מועצת התלמידים בכנסת אומר שהנוער במצב נפשי קשה/צילום: ערוץ כנסת

גורם במשרד החינוך מתח היום (שלישי) ביקורת חריפה על התנהלות משרד הבריאות בניסיון להגיע למתווה חזרה ללימודים בכיתות א'-ב', וטען כי במשרדו רדפו אחריהם במשך שבוע כדי לסכם על מתווה הגיוני. הוא התייחס להצעת משרדו לשלב לימודים מהבית ומבתי הספר ואמר כי הדבר ייעשה מתוך חוסר ברירה.

"מיום ראשון אנחנו מנסים לסכם עם משרד הבריאות על מתווה הגיוני לפתיחת הכיתות ובכל פעם קיבלנו תשובות אחרות", הסביר הגורם את הסיבה לאי ההסכמות בין הצדדים בנוגע לפתיחת כיתות א'-ב'.

לדבריו, כבר מחודש יולי הציעו במשרד החינוך שתלמידי כיתות א' ו-ב' ילמדו בקפסולות, ובמשרד הבריאות הודיעו כי אין צורך לערוך חלוקה כיוון שהדבר לא יביא לעלייה בתחלואה. "לכן יצאנו עם תכנית שעלותה ארבעה מיליארד שקלים ולא יותר. התכנית עברה אישורים במשך שלושה שבועות. הממשלה אישרה אותה פה אחד יחד עם כל המומחים. מאז תשובת המשרד השתנתה מרגע לרגע ואנחנו לא מבינים אם זה תהליך מתוכנן של המשרד", אמר.

פתיחת שנת הלימודים תשפ"א בבית ספר שיפר, פתח תקווה, 1 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
מחלוקת בין המשרדים. תלמידים בבית ספר/ראובן קסטרו

המחלוקת בין המשרדים בנושא הביאה היום לדחיית ישיבת קבינט הקורונה שתוכננה. משרד החינוך הציע כי כיתות א'-ב' יחזרו ללימודים במודל של חצאי כיתות, במתכונת של שבוע מבית הספר ושבוע בלמידה מרחוק. מנגד, במשרד הבריאות דרשו להחזיר את תלמידי הכיתות הנמוכות בקפסולות.

הגורם סיפר כי "לפני שבוע קיבלנו תשובה: כיתות א' וב' חוזרות כרגיל ולא צריך לפצל אותן. היום לקראת הדיון שהיה עם מנכ"ל משרד הבריאות, וסגן ראש אגף תקציבים, קיבלנו מסמך ממשרד הבריאות אשר מבקש לפצל את כיתות א'-ב'".

לדברי הגורם, שר החינוך יואב גלנט הנחה לקבל את מתווה משרד בריאות, אך לתכנית יש משמעויות ארגוניות שונות כמו חובת הקצבת שני מיליארד שקלים לגיוס אלף מורות ומורים לכיתות א' ו-ב'. אם יתקיימו לימודים במשמרות צהריים - הדבר יביא לפגיעה בהסכמי שכר מול הסתדרות המורים וארגוני המורים. "זמן ההיערכות למהלך שכזה לגיוס אנשים והוצאת קול קורא יקח חמישה שבועות, אי אפשר לצאת למהלך כזה בלי אישור ממשלה וקבלת כספים", טען.

עוד בוואלה!

עקב אי הסכמות על מתווה החינוך: הדיון בקבינט הקורונה נדחה למחר

לכתבה המלאה
יואב גלנט דמוקרטTV. יונתן זינדל, פלאש 90,
הנחה לקבל את מתווה משרד הבריאות. שר החינוך יואב גלנט/יונתן זינדל, פלאש 90

כדי ליישם מהלך כזה, אמר הגורם, צריך שכיתות א'-ב' ילמדו בחצאי כיתות - שבוע שבוע. נכון לעכשיו לא נקבע מה יעלה בגורל הילדים שמהלך השבוע בו ישהו בביתם, והאם הם יוכלו ללמוד בזום. זאת, משום שלשם ביצוע מהלך שכזה נדרשת תוספת כוח אדם. "נכון לעכשיו על פי דרישת משרד הבריאות אותם תלמידים צפויים לשבת בבית במשך שבוע בחוסר מעש כאשר קבוצה שנייה תלמד", אמר.

הגורם טען כי הוויכוח צריך להתנהל עכשיו בין משרד אוצר למשרד הבריאות, "ולא איתנו, אנחנו אמרנו שאנחנו לא מסכימים למתווה וכל מה ששומר על התלמידים".

מתווה משרד הבריאות ליציאה מהסגר

  • שלב ראשון: גנים וחינוך לגיל הרך, מקומות עבודה ללא קבלת קהל, פתיחת גנים לאומיים וחופים, אישור לטייק אוויי
  • שלב שני: חזרה של כיתות א'-ד', התרת רפואה משלימה וטיפולים לא-רפואיים
  • שלב שלישי: פתיחת המסחר, מקומות עבודה עם קבלת קהל, צימרים ובתי תפילה
  • שלב רביעי: פתיחת המסעדות, בתי הקפה וחדרי הכושר, חזרה למתווה הרמזור
  • שלב חמישי: פתיחת בתי המלון והבריכות הציבוריות
  • שלב שישי: חזרה של כיתות ה'-י"ב ללימודים סדירים
  • שלב שביעי: פתיחת ענפי התרבות והפנאי, אישור לקיים כנסים ותערוכות
  • שלב שמיני: פתיחת גני ואולמות אירועים
  • שלב תשיעי: חזרה של אירועי ספורט עם קהל ופתיחת המועדונים

"יצטרכו לשבת בבית ללא מורים"

מוקדם יותר היום, יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, יצא נגד מתווה משרד החינוך ואמר כי משמרות של שבוע שבוע מתאימות לצבא ולא לתלמידים בכיתה א'. "מתווה משרד החינוך מגוחך ולא מותאם לילדי כיתות א' וב'. מדובר בהצעה שתפגע בלמידה שלהם, בשגרה שלהם, בחיי החברה שלהם והיא פשוט בלתי ישימה. אני קורא למשרדי החינוך והבריאות להגיע לפתרון ההגיוני ביותר לאור נתוני התחלואה שרק פחתו - למידה בכיתות אורגניות תוך הקפדה על ההנחיות", אמר ביבס.

הגורם התייחס בדבריו לטענות של ביבס ואמר כי ההחלטה לשלב בין לימודים מבית הספר ולימודים מהבית התקבלה בלית ברירה, בשל האילוצים השונים. "כל אחד שיגיד מה שהוא רוצה, בסוף המתווה הוא בעקבות דרישת משרד בריאות. אם ההתראה הייתה ניתנת לנו לפני חודשיים, יחד עם מציאת תקציב, היינו מוצאים פתרונות. אם יש לו רעיון אחר - אשמח לשמוע".

"עדיין לא קבענו מה יהיה עם תלמידים שיישארו במשך שבוע בבית, אבל אם רוצים להתחיל את זה באופן מידי שמחלקים את הזמן שבוע שבוע, אין ברירה. הם יצטרכו לשבת בבית ללא מורים", הוסיף. "אם המצב היה מצב טוב, היינו בוחרים בו מלכתחילה, כי אין בו עלויות. יש שתי אפשרויות: האחת שהתלמידים חלק מהזמן לא יהיו בהשגחה כי המורים עסוקים, והשנייה שההורים שלהם ישגיחו עליהם, אבל הם צריכים לעבוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully