וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי ערים מאיימים: "לא נפתח את הלימודים במתכונת קפסולות; שכולם יקפצו"

26.10.2020 / 11:17

בשיחת ועידה שקיימו ראשי ערים ומועצות הם תקפו את מתווה הלימודים לכיתות א'-ד' שאושר בקבינט ואמרו כי הם מסרבים לבצע את המהלך. יו"ר השלטון המקומי ביבס כינה את ההחלטה "הזויה". בדיון נוסף עם שר החינוך, הם דרשו שיתמוך בדרישותיהם. גלנט: אם תפתחו, ניפרד כידידים

בווידאו: הצהרת נתניהו על מכירת מטוסי ה-F35 לאמירויות/צילום: לע"מ

ראשי ראשויות מקומיות איימו היום (שני) כי לא יפתחו את הלימודים לפי המתווה שאושר אתמול בקבינט הקורונה לחזרת הלימודים בכיתות א'-ד'. בשיחת ועידה שקיימו ראשי ערים ומועצות אזוריות בהשתתפות יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, הם מתחו ביקורת חריפה על המתווה, ואמרו כי הם מסרבים לבצעו במתכונת הנוכחית.

ביבס אמר במהלך השיחה כי "אמרתי את זה למל"ל בבוקר, לא יהיו ביום ראשון לימודים במתכונת שהם רוצים. זאת החלטה הזויה בעיני, לא רק שלא שחררנו את ההורים, הרגנו אותם עוד יותר. עדיף להם שישבו בבית וילמדו בזום וייקחו בייביסטר".

ביבס טען כי החלטות השרים התקבלו מתוך החשש מוועדת חקירה שתוקם בנושא. "לעשות צהרונים בקפסולות של 7-5 ילדים זה בלתי אפשרי, זה לא כלכלי, וניסינו את כל הדברים. אני אומר את זה בצער, מקבלים פה החלטות בשיקולים צרים, משחקי כוח, והרצון של כל אחד להסתכל על ועדת החקירה, מי שרואה את שעת הנעילה, שיראה איזה עננה יש להם מעל הראש", אמר.

חיים ביבס, יו"ר השלטון המקומי, בשיחת זום עם ראשי רשויות לקראת יציאת מערכת החינוך מהסגר, 26 באוקטובר 2020. ללא, צילום מסך
"החלטה הזויה". ביבס בשיחת הזום, היום/צילום מסך, ללא

לדבריו, במתכונת הזאת ההורים יצטרכו לשלם מחיר כפול על הצהרונים וגם בעיר חזקה ואיתנה אין אפשרות לשלם את זה. "אמרתי בכאב: יש ראש ויש רגליים, ואנחנו הרגליים היצוקות של מדינת ישראל. אבל אין גוף מחבר, יש נתק טוטאלי בין מה שקורה שם למה שקורה בשטח. המשמעות של המתווה שביום ראשון מביאים את הילדים לשלושה ימים בשבוע, וזה יגרום לכך שאנחנו נצטרך להביא הרבה כסף מהבית לצהרונים".

משה פדלון, ראש עיריית הרצליה, קרא במהלך הדיון לצאת ולהפגין בנושא. "הגיע הזמן להסיר את הכפפות, אנחנו פופולרים בתקשורת, ההורים תומכים בנו, מחבקים אותנו, ואנחנו צריכים ביום חמישי הקרוב לצאת להפגנה בכיכר רבין. כל רשות תביא את העובדים שלה ושם אנחנו מכריזים כי ביום ראשון - שלא פותחים", אמר.

חיים ביבס, יו"ר השלטון המקומי, בשיחת זום עם ראשי רשויות לקראת יציאת מערכת החינוך מהסגר, 26 באוקטובר 2020. ללא, צילום מסך
"אתה היו"ר ועליך להחליט". שיחת הזום של ראשי הרשויות, היום/צילום מסך, ללא

ישראל גנץ, ראש המועצה האזורית מטה בנימין, ציין כי יחזיר את הלימודים בכיתות א' וב' לשגרה מבלי ליישם את שיטת הפעולה שהוחלטה בקבינט. "אני מסכים במהות (של המתווה) ולא על הדרך. אני תכננתי לפתוח א' ב' באופן מלא ושיקפצו כולם", אמר ראש מועצת מטה בנימין. "יש ציבור שלם במדינת ישראל, תלמודי התורה, שנפתח, ורוני נומה, האחראי במגזר החרדי לטיפול בקורונה, מדבר איתי על איזה מתווה אפשר למצוא. ואני תכננתי בלי קשר לזום הזה לפתוח ומי שלא רוצה שלא יבוא. מי שמתאים לו שיבוא, אנחנו לא צריכים להתחנן, אני פותח נקודה".

הכנות בבית הספר "יסוד המעלה" לקראת החזרה ללימודים אחרי הסגר, ראשון לציון, 26 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
"החלטה הזויה". כיתה ללא תלמידים/ראובן קסטרו

פיני בדש, ראש מועצת עומר, השיב לביבס כי עליו להחליט כיצד על המועצות לפעול. "אתה צריך להחליט ולא אף אחד אחר, ואנחנו רואים את ההורים זועמים על המתווה", אמר. לדבריו, "כל הכעס ייפול עלינו, כל הדרישה התקציבית לחלק לעוד ועוד ועוד תהיה עלינו. אתה היו"ר שלנו, צריך לגבש החלטה. להגיד לא, אנחנו לא פותחים, לא נהיה שק חבטות".

ביבס השיב לבדש: "אני מתכוון להגיד לשר החינוך שביום ראשון לא נהיה שם, לא יהיה לימודים ושום דבר. אני מדבר על חמישה ימים מלאים בכיתות א' עד ד' בקפסולות. ואנחנו מדברים על השבועיים הקרובים, כי אחרי זה נצטרך לריב איתם. בסוף אנחנו יודעים מה הוא המתווה הקפסולרי, ולנהל אותו. אם מישהו מתנגד, שיגיד לי עכשיו".

לפי המתווה שאושר אתמול בקבינט, תלמידי כיתות א'-ב' ילמדו לסירוגין במתכונת של חצאי כיתות - במשך שבוע-שבוע או חצי שבוע-חצי שבוע, ואילו בכיתות ג'-ד' הלימודים יתקיימו בקפסולות. בנוסף, השרים אישרו גם תקנות לפיהן תותר פעילות חינוך בשטח פתוח בהשתתפות של עד 15 איש, וכן תותר פתיחת פנימיות לנוער ללא עורף משפחתי.

עו"ד יאיר רביבו, ראש העיר הנוכחי המתמודד לראשות העיר לוד. התנועה לאיכות השלטון, מערכת וואלה! NEWS
"יש הרבה חורים ושאלות, אבל יש לנו קרדיט גדול אצל ההורים". ראש עיירית לוד/מערכת וואלה! NEWS, התנועה לאיכות השלטון

ראש עיריית לוד, יאיר רביבו, קרא לראשי המועצות ראשית לקיים את המתווה, ולדאוג לשפרו במקביל. "קודם כל צריך לחזור", אמר רביבו. "נכון שיש הרבה חורים ושאלות, אבל יש לנו קרדיט גדול אצל ההורים, ההורים מצפים שנחזיר את תלמידי בתי הספר, חייבים להתחיל את התהליך ולשפר תוך כדי תנועה".

גבי גאון, ראש מועצת מזכרת בתיה, אמר כי "אנחנו ב-24 שעות צריכים להוציא מתווה מטעם השלטון המקומי, ליזום ולהוביל. אנחנו מתמודדים עם המשבר הזה לבד ב-98%. צריכה להיות עמדה ברורה וחדה על מה השלטון המקומי מציע להורים שיושבים בבית. א' וב' חייבים להיות בלמידה מלאה, ולגבי ג' ד' אפשר לבחון את זה גם בקפסולות, זה העקרונות".

רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים, אמר כי "אנחנו בנקודת זמן כזו שההורים בכל מדינת ישראל תומכים בנו, ויש לנו גיבוי מלא מהציבור. כולם מדברים על זה שהמשבר צריך להיות מנוהל על ידי הרשויות המקומיות, והציבור מוכן לחכות עוד קצת כדי לראות שראש העיר מנהל את העסק".

גלנט: "ניפרד כידידים, תפנו לראש הממשלה"

בהמשך התקיימה שיחת ועידה בזום בין ראשי הרשויות לשר החינוך יואב גלנט. במהלך הדיון אמר בני ביטון, ראש עיריית דימונה וסגן יו"ר מרכז השלטון המקומי, כי "עם כל הכבוד, אנחנו לא הולכים לפתוח את הלימודים ביום ראשון". ביטון פנה לגלנט ואמר, "כבוד השר, אתה היית צריך להיות בצד שלנו, היית צריך להגיד לממשלה 'אני בצד של השלטון המקומי, השלטון המקומי צודק, צריך לפתוח את בתי הספר כמו שפתחנו בחופש הגדול ובתחילת השנה'".

סגן יו"ר השלטון המקומי איים כי בכוותנו "להתראיין בכל אמצעי התקשורת" בנושא. "נמצאים פה כל ראשי הפורום, גם הערבי והדרוזי - השלטון המקומי לא פותח את מערכת החינוך ביום ראשון".

גלנט התנער מאחריות והשיב לביטון: "העניין הוא לא מולי, אני שחקן שמבצע את הדברים. אני מציע שתפנו לראש הממשלה, ותגידו לו שאין לכם כוונה לבצע את הדברים. אם זו ההחלטה שלכם, נסיים כידידים, אמשיך לעבוד איתכם, ואפנה אתכם לרה"מ".

יואב גלנט דמוקרטTV. יונתן זינדל, פלאש 90,
"אני שחקן שמבצע את הדברים". גלנט/יונתן זינדל, פלאש 90

בתוך כך, יו"ר ארגון המורים, רן ארז, קרא להעביר את הסמכויות בניהול החזרה ללימודים לראשי הרשויות המקומיות. "משרד החינוך לא מסוגל לנהל את זה. יש להעביר את סמכויות קבלת ההחלטות וביצוען בנוגע לפתיחת מערכת החינוך לידי הרשויות המקומיות".

לדבריו, "הוויכוח בנוגע לפתיחת הלימודים בכיתות א'-ד' הוא ויכוח מיותר. גם אם משרד האוצר היה נענה לבקשת משרד החינוך ונותן שישה מיליארד שקלים להעסקת מורים בקפסולות - אין למשרד החינוך מספיק מורים לקפסולות. משרד החינוך לא יודע ולא יכול לדעת מה קורה בכל ישוב ובכל כיתה לכן כל החלטה שתתקבל תהיה החלטה שגויה".

אדלשטיין: "אין הגיון פדגוגי והיגיון כלכלי במתווה"

מאוחר יותר, ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, פנה לשר הבריאות אדלשטיין ואמר כי "איזה הגיון רגשי, פדגוגי או משקי כלכלי להשאיר את הורי וילדי א - ב ללא מענה מחצית השבוע ובאותה עת לתת לכיתות ג-ד מענה מלא לכל השבוע?".

אדלשטיין ענה לשאמה הכהן כי לקראת פתיחת שנת הלימודים אמרנו שאנחנו צריכים קפסולות כי הכיתות במדינת ישראל הן הכי גדולות בין המדינות המפותחות. לדבריו, "זה לא מחמאה גדולה אבל זאת המציאות ללמוד בכיתה צפופה של 30 ומשהו תלמידים יכול להתפתח לאסון אפדימיולוגי. אני יכול לומר גם טעיתי שצריך, ישבו איתי באוצר והחינוך והסבירו לי שזה עולה מיליארדים והערכות הלוגיסטית נוראית ובגילאים הנמוכים הילדים פחות נדבקים".

"פתחנו כיתות א'-ב' בלי קפסולות וכולנו יודעים איך זה נגמר", הוסיף אדלשטיין. "עכשיו אנחנו מבקשים קפסולות מכיוון שלמדנו מהטעויות הצענו את הצעה הזאת שכן היא מנוגדת לכל היגיון פדגוגי והיגיון כלכלי. זאת לא הצעה מצוינות ואפילו פחות מצוינת אבל אין לנו פתרון אחר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully