וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 ימים בשבוע עם חובת עטיית מסיכה: מתווה הלימודים החדש לכיתות א'-ד'

28.10.2020 / 15:30

משרד החינוך חזר בו והציג תכנית לימודים לשבועיים, לפיה כיתות ג'-ד' ירדו מ-5 ל-4 ימי לימוד, בעוד שילדי א'-ב' יגיעו לבתי הספר יום נוסף. עם זאת, לא יהיה שינוי ברשויות שהודיעו כי יפעלו 5 ימים בשבוע. לפי המתווה, התלמידים והמורים יחוייבו לעטות מסיכות בשיעורים

בווידאו: ועדת החינוך ביטלה את התקנה המאפשר למידה בשטח פתוח/צילום: ערוץ הכנסת

שר החינוך יואב גלנט הודיע היום (רביעי) על מתווה חדש שהוא מתכוון להוציא לפועל עם חידוש הלימודים בכיתות א'-ד' ביום ראשון הקרוב. על פי התכנית, כיתות א'-ב' יפעלו לפחות ארבעה ימים בשבוע, כשכיתות ג'-ד' ירדו מחמישה ימי לימוד לארבעה, בקבוצות של עד 18 תלמידים.

הלימודים במתכונת זו יימשכו למשך שבועיים בלבד, כשלאחר מכן הממשלה תחליט אם להמשיך באותה מתכונת. עוד הוחלט כי הן צוותי החינוך והן התלמידים בכיתות א'-ד' יידרשו לעטות מסיכות במהלך כל יום הלימודים, כולל במהלך השיעורים עצמם, בשונה מהנחיות משרד הבריאות בעבר.

התכנית החדשה שהציג גלנט שונה מהמתווה הקודם שאותו כבר אישרה הממשלה, לפיו כיתות א'-ב' ילמדו במתכונת של חצאי כיתות - חצי שבוע מהבתים וחצי שבוע במוסדות לסירוגין, וכיתות ג'-ד' ילמדו בקפסולות במשך חמישה ימים בשבוע.

חזרה לשגרה - תלמידים חוזרים ללימודים, בית ספר שמעוני בגבעתיים, 17 במאי 2020 (ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
כיתות א'-ד' ילמדו 4 ימים בשבוע. בית ספר יסודי בגבעתיים, מאי/ראובן קסטרו

עיקרי מתווה הלימודים החדש לכיתות א'-ד':

  • החל מיום ראשון ולמשך שבועיים:
  • כיתות ג'-ד' ירדו ל-4 ימי לימוד בשבוע
  • כיתות א'-ב' ילמדו לפחות 4 ימים בשבוע במוסדות
  • התלמידים וצוותי ההוראה יחוייבו לעטות מסיכות בשיעורים
  • הלמידה תהיה בקבוצות של עד 18 תלמידים

"לאור מגבלות התקציב, קיבלתי החלטה ללמד לפחות ארבעה ימים בכיתות א'-ד'. ברגע שנשחרר יום למידה מג'-ד' נאפשר להעתיק אותו לילדי כיתות א'-ב'", מסר גלנט. "המשאבים שגייסתי עבור המערכת הזו הם אלה שיוכלו לאפשר חמישה ימי לימוד ו-13 אלף מורים שמהווים 15% בכוח ההוראה בכל בית ספר יסודי. הדבר מאפשר את הגמישות בכל המקומות".

לדבריו, בימים אלו הוא מנהל דיאלוג עם מנהלי בתי ספר ועם ראשי רשויות להרחבת ימי הלימוד לחמישה ימים. "המנהלים הם הגיבורים של הגל השני. הם נושאים בנטל ועושים את זה בשטח, ובסוף הדבר המרכזי שהוא שהתלמידים וההורים זקוקים לוודאות", הוסיף גלנט. "בתוך המערכת, כפי שהיא מתנהלת, נפעל על מנת לייצב את הציר הזה כדי לאפשר להם יציבות".

תכנית משרד החינוך ללימודים בשגרת קורונה. ללא, צילום מסך
כיתות ה'-ו' ימשיכו בלמידה מרחוק. מתווה הלימודים החדש של משרד החינוך/צילום מסך, ללא
תכנית משרד החינוך ללימודים בשגרת קורונה. ללא, צילום מסך
הגבלות משרד הבריאות במערכת החינוך/צילום מסך, ללא

גלנט הוסיף כי "קיימת פגיעה ברכישת מיומנויות יסוד קריטיות, כמו קריאה וכתיבה. תלמידי התיכונים נמצאים לקראת הבגרויות וזקוקים למסגרת חינוכית מלאה. התהליך שבו המשק פתוח ללא מסגרת חינוך - מגביר נשירה".

לדברי השר, משרד החינוך מקבל עדויות מבדיקות סטטיסטיות, לפיהן יש עלייה של תלמידים שחווים מצוקה או חרדה, כששני שלישים מהם חווים קושי אישי מהמשבר. בנוסף, ישנה עליה בשימוש בזמן מסכים שמגביר את תחושות הדיכאון והכעס. כמו כן, יש ירידה בפעילות הגופנית של התלמידים שמובילה לעלייה במשקל. נרשמת גם עלייה בפגיעה בתוך המשפחה, וקיים קושי באיתור של המקרים הללו על ידי עובדי הוראה.

על פי נתוני משרד החינוך, ישנם 1,716 חולים בקורונה במערכת החינוך, מתוכם 707 תלמידי בתי הספר היסודיים. שיעור התחלואה בקרבם ביחס לכלל החולים בישראל הוא 5.52%, בעוד שהם מהווים 11.68% מהאוכלוסיה.

יואב גלנט דמוקרטTV. יונתן זינדל, פלאש 90,
"התהליך שבו המשק פתוח ללא מסגרת חינוך - מגביר נשירה". גלנט/יונתן זינדל, פלאש 90

המתווה שאושר בממשלה בתחילת השבוע:

  • כיתות א'-ב':
  • ילמדו במתכונת של חצאי כיתות במשך שבוע-שבוע או חצי שבוע-חצי שבוע
  • כיתות ג'-ד':
  • למידה בקפסולות במשך 5 ימים בשבוע
  • על התלמידים תחול חובת עטיית מסיכות
  • צהרונים:
  • הפעילות תתחדש לכיתות א'-ב'
  • קבוצות של עד 28 תלמידים מאותה שכבת גיל ומאותו בית ספר
  • הסעות: תוך הפרדה באמצע האוטובוס וחובת עטיית מסיכות

לאחר אישור המתווה הקודם בממשלה, רשויות רבות הודיעו כי יפתחו את הלימודים ביום ראשון הקרוב במתווה של חמישה ימים בשבוע - גם בכיתות הנמוכות. מתוך 54 המועצות האזוריות בישראל, 46 הודיעו כי יפתחו את כיתות א'-ב' במודל למידה של חמישה ימים בשבוע, ושמונה אמרו כי ייצמדו למודל שאושר בממשלה.

בין הערים שהודיעו כי הן פותחות את הלימודים במתווה של חמישה ימים: רמת גן, תל אביב-יפו, גבעתיים, חולון, קריית אונו, בת ים, אזור, ראשון לציון, סביון, שוהם, לוד, ראש העין, רמת השרון, קריית שמונה, עפולה, נהריה, באר שבע, דימונה הוד השרון, חוף הכרמל, שער הנגב, גני תקווה, יקנעם, נוף הגליל, רמלה והמועצה האזורית עמק חפר.

תלמידים בבית ספר יסודי ׳נתן יונתן’ בפתח תקווה 4 במאי 2020. ראובן קסטרו
המתווה ללמידה בשטח פתוח בקבוצות של עד 15 תלמידים בוטל. בית ספר בפ"ת/ראובן קסטרו

במקביל, חברי וועדת החינוך הצביעו היום פה אחד בעד ביטול התקנה המאפשרת לימודים בשטח פתוח, תוך הגבלה של עד 15 תלמידים בקבוצה ובמרחק של מאה מטרים. הוועדה קראה למשרדי החינוך והבריאות לתקן את התקנה, ולאפשר למידה בקבוצות של 20 תלמידים בשטחים הפתוחים ובמרחק של 50 מטרים בין קבוצה לקבוצה.

המשמעות של החלטת ועדת החינוך היא שהחל ממחר לא יוכלו תלמידים מכיתות ה'-י"ב להיפגש עם אנשי צוות בשטח פתוח. ביום שישי האחרון יצאה הודעה של משרד החינוך שמאפשר לתשעה תלמידים להיפגש עם צוותי ההוראה במרחבים הפתוחים, ולאחר מכן ועדת הקורונה הגדילה את מספר התלמידים ל-15. לפי שעה, מתווה זה מבוטל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully