וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק מחצית מהמורים הוכשרו בהוראה מקוונת: כשלי הלמידה מרחוק בסגר

28.10.2020 / 9:16

לפי דוח משרד החינוך העוסק בלקחי הסגר הראשון, המורים מתקשים בהוראה מרחוק בשל עומס, כשלים טכניים ומחסור בציוד. הפערים בין תלמידים מצטיינים למתקשים מעמיקים, כשהקושי העיקרי נרשם בבתי ספר לדוברי ערבית. רק 37% מהמורים סבורים שעמדו בתכנית הלימודים

בווידאו: אדלשטיין מתייחס להקלות ולמינוי פרופ' אש לפרויקטור/צילום: לע"מ

מערכת החינוך לא עומדת ביעדי תכנית הלימודים, ולא ניתן מענה מספק לתלמידים המתקשים בלמידה מרחוק - כך עולה היום (רביעי) מדוח משרד החינוך העוסק בלקחים מתקופת הסגר הראשון שהוטל בשל משבר הקורונה. לפי הדוח, הישגי התלמידים שהתקשו בלימודים בשגרה נפגעו עוד יותר בעקבות המעבר ללמידה מרחוק, בפרט בבתי הספר היסודיים במגזר הערבי.

הדוח נכתב בעקבות ממצאי סקר מורים של הרשות הלאומית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה) בנושא הלמידה מרחוק. בסקר השתתפו כאלף מורים במדגם מייצג, והוא התבצע במהלך החודשים יולי-אוגוסט. לפי ממצאי הסקר, רק 37% מהמורים סברו שבתקופה זו הייתה עמידה בתכנית הלימודים וברכישת הידע והמיומנויות הנגזרות ממנה במידה רבה. 42% מהם חושבים כי העמידה ביעדים הייתה במידה בינונית, ו-20% השיבו כי העמידה ביעדי תכנית הלימודים הייתה במידה מועטה.

הכנות בבית הספר "יסוד המעלה" לקראת החזרה ללימודים אחרי הסגר, ראשון לציון, 26 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
הפערים בין תלמידים מצטיינים למתקשים מעמיקים. בית ספר בראשון לציון, שלשום/ראובן קסטרו

אנשי ההוראה ציינו בסקר כי החסם המרכזי בעיניהם להצלחה בלמידה מרחוק הוא העומס על המורים. הם תיארו כי עליהם לעבור הכנות ארוכות וסיזיפיות לכל שיעור ומפגש, להתגבר על מכשולים טכניים ולבסוף גם לספוג ביקורת על כך ש"אינם עובדים מספיק".

כמו כן, מרבית המורים דיווחו כי בתקופה שבה לימדו מרחוק במוסדות החינוך, לא ניתן להם את הציוד ההיקפי הנדרש - כמו אוזניות, מצלמות או מדפסות. בנוסף, היו אנשי הוראה שהתלוננו על כך שנדרש מהם להשלים ציוד זה מכספם הפרטי.

עוד עולה מהדוח של ראמ"ה כי רק כמחצית מהמורים מדווחים שעברו פיתוח מקצועי בנושא של הוראה ולמידה מרחוק בשנתיים האחרונות. מרביתם - כ-80% - טוענים כי היו מעוניינים להשתתף בפיתוח מקצועי שכזה. עובדי ההוראה אף הלינו על כך שניסו במהלך הקיץ האחרון למצוא מסגרת לפיתוח מקצועי בנושא הוראה ולמידה מרחוק, אך ללא הצלחה.

מורה מלמדת בזום, אפריל 2020. פלאש 90, פלאש 90
רק כמחצית מצוותי החינוך עברו הכשרה להוראה מרחוק. מורה מעבירה שיעור בזום/פלאש 90, פלאש 90

עוד מציינים המורים, כי תלמידים חזקים או מצטיינים מצליחים להתמיד וללמוד גם מבלי להיות נוכחים במוסדות החינוך. הם סיפרו כי אותם תלמידים לומדים באופן עצמאי, ולעיתים ההוראה מרחוק אף הועילה להם.

לעומת זאת, התלמידים המתקשים נותרים לרוב מאחור, לא מצליחים לקיים למידה סדירה ו"נופלים בין הכסאות". עוד עולה מהדוח, כי המורים חשו שהחיים החברתיים של תלמידים נפגעו בעקבות משבר הקורונה, והתקשו להציע מענה במישור זה.

דיווחים על תלמידים המתקשים בלמידה מרחוק וזקוקים לסיוע בלטו בשיעור גבוה במיוחד בקרב מורים בבתי ספר יסודיים דוברי ערבית. צוותי ההוראה במוסדות אלה העלו קושי במתן מענה מותאם למגוון התלמידים, סיוע בניהול מפגשי למידה פוריים ועוד.

תלמידה לומדת בזום, אפריל 2020. חן לאופולד \ פלאש 90, פלאש 90
המטלות לא משקפות את ידע התלמידים. ילדה לומדת באופן מקוון, אפריל/פלאש 90, חן לאופולד \ פלאש 90

כמו כן, ההוראה מרחוק העמידה את המורים בפני קושי בהערכת הישגי התלמידים בלמידה המקוונת. שיעור נמוך של מורים הביעו שביעות רצון מהכלים המצויים בידם בנושא, כשחלק מהכלים העומדים לרשותם בשגרה - מבחנים, בחנים ושיעורי בית - פחות זמינים בהוראה מרחוק.

בנוסף, ישנם מורים שחשו כי הערכות ההישגים באמצעות עבודות ומטלות שונות, לא שיקפו לרוב את הידע האמיתי של התלמידים. הם טענו בסקר כי המטלות אינן אמינות, וכי העבודות נעשו לא פעם על ידי חברים או הורי התלמידים.

בכל שכבות הגיל ובמגזרי השפה השונים, מודל ההוראה והלמידה המיטבי מרחוק נתפס ככזה המתבסס על מפגשים מקוונים עם קבוצות של תלמידים ומשלב באופן נרחב עבודה עצמאית של הילדים יחד עם עבודה בצוותים. זאת, בעוד שהוראה מרחוק במתכונת של כלל הכיתה נתפסת כרכיב שאינו נחוץ ופחות אפקטיבי באופן יחסי, ועל כן תדירותו צריכה להיות נמוכה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully