וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן מגנה את ההסכם בין ישראל לסודאן: "נעשה תמורת תשלום כופר"

24.10.2020 / 11:20

טהראן תקפה את ההחלטה לנרמול היחסים עם ישראל, בטענה כי זו "עצימת עיניים מול הפשעים נגד הפלסטינים". איראן, שקיימה בעבר ברית צבאית עם חרטום, אף תקפה את חלקה של ארה"ב בתיווך העסקה וטענה כי רשימת המדינות תומכות הטרור ממנה הוסרה סודאן - "מזוייפת"

בווידאו: מפגינים בסודאן מוחים על נרמול היחסים עם ישראל/מערכת וואלה! NEWS

משרד החוץ האיראני מסר היום (שבת) כי המדינה מגנה את ההכרזה של ישראל וסודאן על הכוונה לנרמל את היחסים ביניהן. בטהראן טענו כי העסקה בתיווך ארצות הברית היא חלק מ"תשלום כופר" וכי רשימת המדינות תומכות טרור של וושינגטון, ממנה הוסרה סודאן לפני ההכרזה על ההסכם, היא "מזוייפת".

"שלמו מספיק כופר, תעצמו את עיניכם לפשעים נגד פלסטינים, ואז תוסרו מהרשימה השחורה של מה שמכונה 'טרור'", תקף משרד החוץ האיראני. "ברור שהרשימה מזויפת כמו המאבק האמריקני בטרור. מביש".

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי בשיחת וידאו בטהראן, 1 בספטמבר 2020. רויטרס
תקפו את חלקה של ארה"ב בעסקה. המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, בחודש שעבר/רויטרס

ההודעה על גינוי ההסכם מהווה התרחקות נוספת ביחסים בין טהראן ולחרטום. סודאן אירחה במשך שנים רבות בשטחה מפקדה של חמאס והייתה בעלת ברית צבאית ומדינית של איראן ושל חיזבאללה. האיראנים אף השתמשו בסודאן כבסיס להברחות נשק לרצועת עזה והקימו סמוך לבירה חרטום מפעל ענק לייצור רקטות ארוכות טווח עבור החמאס והג'יהאד האסלאמי. אולם, מאז 2014 חל ריחוק ביחסים בין המדינות, כשסודאן החלה להתקרב לערב הסעודית.

הגינוי האיראני להסכם מגיע בהמשך לתגובות דומות בהנהגה וברחוב הפלסטיני. אתמול, גינה יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן את ההכרזה על נרמול היחסים והבהיר כי הפלסטינים מוקיעים את המהלך. "לאיש אין זכות לדבר בשם העם הפלסטיני ובשם העניין הפלסטיני", הוסיף.

גם בחמאס גינו את ההסכם. "הארגון קיבל את ההודעה בהלם, הוא מגנה ומביע כעס ותיעוב לנוכח הנרמול המביש והמשפיל שאינו הולם את סודאן", נמסר בהודעת הארגון, בה נטען כי ההסכם "לא יביא לסודאן יציבות או פריצת דרך כמו שהוא טוען, אלא יביא אותה ליותר פיזור ואובדן, ויוביל לשליטה רבה יותר של ישראל על העם הפלסטיני".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מכריז על נרמול היחסים בין ישראל לסודאן בשיחת טלפון, 23 באוקטובר 2020. AP
"רשימה מזוייפת כמו המאבק האמריקני בטרור". טראמפ מכריז על נרמול היחסים, אתמול/AP

מנגד, מדינות המפרץ שכבר נרמלו את יחסיהן עם ישראל, בירכו על הצעד. במהלך הלילה, איחוד האמירויות שיבחה את החלטת סודאן ללכת להסכם נורמליזציה, כך דווח הלילה בסוכנות הידיעות WAM. עוד דווח, כי באמירויות סבורים שההחלטה של סודאן תרחיב את היקף תחומי הפעילות הכלכלית, המסחרית, המדעית והדיפלומטית המשותפים למדינות.

גם בחריין בירכה על נרמול היחסים. "ממלכת בחריין מקדמת בברכה את ההכרזה על הסכם לייסוד יחסים בין הרפובליקה של סודאן לבין ישראל, בהיותו צעד היסטורי נוסף בדרך להשגת שלום, יציבות ושגשוג במזרח התיכון", הודיע הבוקר משרד החוץ של בחריין. עוד נכתב בהודעה, כי ההסכם "יחזק את מאמצי סודאן להשגת ביטחון, צמיחה ושגשוג לעמה ויסייע ביצירת אוירה להשגת שלום במזרח התיכון".

חיתמה על כינון יחסים דיפלומטיים בין ישראל לבחריין 18 באפריל 2020. רויטרס
בממלכה בירכו. חתימה על הסכם לכינון יחסים דיפלומטיים בין ישראל לבחריין, השבוע/רויטרס

ההסכם שהוכרז בין המדינות, הוצג אתמול בהודעה משותפת שפורסמה בסיום שיחת טלפון בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, ושני מנהיגי הגופים הריבוניים בסודאן: ראש הממשלה עבדאללה חמדוכ וראש מועצת הריבונות הזמנית עבד אל-פתאח אל-בורהאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully