וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלסטינים מגנים את הנורמליזציה עם סודאן: "דקירה נוספת בגב"

ברשות הפלסטינית ובארגוני הטרור ברצועת עזה יצאו נגד ההסכם שהוכרז בין שתי המדינות, והזהירו כי יאבקו נגדו. אבו מאזן הבהיר כי "לאיש אין זכות לדבר בשם העם הפלסטיני". בחמאס תקפו: "מדובר במהלך מביש ומשפיל, שאינו הולם את סודאן"

בווידאו: השתלשלות היחסים בין ישראל לסודאן/צילום: רויטרס

ברשות הפלסטינית ובארגוני הטרור ברצועת עזה גינו הערב (שישי) את הסכם הנורמליזציה שהוכרז בין ישראל לסודאן. יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הבהיר כי הפלסטינים מוקיעים את המהלך, והוסיף כי "לאיש אין זכות לדבר בשם העם הפלסטיני ובשם העניין הפלסטיני".

וואסל אבו יוסף, חבר הוועד הפועל של אש"ף, הודיע מיד לאחר ההודעה על ההסכם כי העובדה שסודאן הסכימה ליחסים עם ישראל היא "דקירה נוספת בגב" עבור הפלסטינים.

ההסכם שהוכרז בין המדינות, הוצג בהודעה משותפת שפורסמה בסיום שיחת טלפון בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, ושני מנהיגי הגופים הריבוניים בסודאן: ראש הממשלה עבדאללה חמדוכ וראש מועצת הריבונות הזמנית עבד אל-פתאח אל-בורהאן.

בהודעה נמסר כי סודאן וישראל הסכימו על נורמליזציה ביחסים ועל סיום מצב הלוחמה ביניהן. בנוסף לכך, הסכימו המנהיגים לכונן יחסי מסחר וכלכלה. המנהיגים הסכימו כי משלחות משתי המדינות ייפגשו בשבועות הקרובים כדי לנהל משא ומתן על הסכמים לשיתוף פעולה בתחומי החקלאות, התעופה, ההגירה ובתחומים נוספים.

פלסטינים שורפים תמונות של דונלד טראמפ, בנימין נתניהו ושל מוחמד בן זאיד בעיר שכם, 14 באוגוסט 2020. רויטרס
"להתנגד להסכם המחפיר". פלסטינים שורפים תמונות של טראמפ ונתניהו בשכם/רויטרס

הסכם הנורמליזציה קיבל גינויים גם מארגוני הטרור ברצועת עזה. חמאס גינה את ההסכם ומסר כי "הארגון קיבל את ההודעה בהלם, הוא מגנה ומביע כעס ותיעוב לנוכח הנרמול המביש והמשפיל שאינו הולם את סודאן". בארגון קראו לסודאן "להתנגד להסכם המחפיר, שלא יביא לסודאן יציבות או פריצת דרך כמו שהוא טוען, אלא יביא אותה ליותר פיזור ואובדן, ויוביל לשליטה רבה יותר של ישראל על העם הפלסטיני".

הג'יהאד האסלאמי גינה אף הוא את ההסכם, ובהודעה מטעם הארגון נמסר כי "ההסכם הוא בגידה בפלסטין ובאומה, ואיום על זהות ועתיד סודאן". לדברי הארגון, "המשטר הסודאני גולש לתוך החיבוק הישראלי ומעניק מתנה בחינם לישראל". עוד נמסר: "מתוך כספי העניים והעקורים, הסודאנים משלמים כספים כדי להתקרב לאמריקנים".

נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן עוטה מסיכה וחובש כפפות במהלך סיור ברמאללה שבגדה המערבית. 15 ביוני 2020. רויטרס
הוקיע את הנורמליזציה. יו"ר הרשות אבו מאזן במהלך סיור ברמאללה/רויטרס

אך לא בכל העולם הערבי גינו את ההסכם. מצרים, שכנתה הצפונית של סודאן הנמצאת אף היא ביחסים דיפלומטיים רשמיים עם ישראל, בירכה על ההסכם שהוכרז. נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בירך על הסכם הנורמליזציה, וכתב בטוויטר כי "אני מברך על המאמצים המשותפים של ארצות הברית, סודאן וישראל, ומעריך את כל המאמצים שמטרתם להשיג יציבות אזורית ושלום".

ישראל וסודאן: היסטוריה של יחסי איבה

בניגוד לאיחוד האמירויות ולבחריין, בין סודאן לבין ישראל היו יחסי איבה. חיילים סודאנים לחמו עם מצרים במלחמות נגד ישראל, ושורת תקיפות מסתוריות שהתרחשו בשנים האחרונות על אדמת סודאן יוחסו לישראל. לפי דיווחים, הותקפו אז מפעלי נשק של איראן ושיירות שהיו אמורות להגיע לחמאס ברצועת עזה. סודאן הסונית התרחקה בשנים האחרונות מאיראן השיעית, ובסוכנות הידיעות אי-פי דווח כי במסגרת ההסכם, תגדיר חרטום את חיזבאללה ארגון טרור. זה לא הוזכר בהצהרה הרשמית של המדינות.

סודאן הוכנסה לרשימה ב-1993, תחת משטרו האסלאמיסטי של הרודן עומר אל-בשיר שהואשם במתן חסות לארגוני טרור, כולל לאל-קאעדה. רבים בסודאן חשים שלא היה זה הוגן להשאיר את המדינה תחת סנקציות, המונעות ממנה מימון וסיוע זר, בשל הפלתו של אל-בשיר לפני שנה וחצי. הקונגרס האמריקני יידרש להגן בחקיקה על סודאן כדי למנוע כל אפשרות לתבוע ממנה כספים נוספים מצד נפגעי ומשפחות הקורבנות של הפיגועים בשגרירויות האמריקניות בקניה ובטנזניה.

הממשל הזמני בסודאן מתמודד עם משבר כלכלי חריף ולחץ מהרחוב, ובימים האחרונים הפגינו אלפים בבירה חרטום ובערים אחרות בדרישה להאצת הרפורמות. הנורמליזציה עם ישראל היא סוגיה רגישה במדינה, ובשבועות האחרונים התבטאו נגדה פוליטיקאים אסלאמסטיים ושמאליים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully