וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל הקורונה: ייעוץ רפואי לנפגעות תקיפה מינית צפוי להתעכב

משרד הבריאות הודיע כי נפגעות יוכלו לקבל ייעוץ רפואי בטלפון במקרים חריגים, אך מדיון בנושא עולה כי הייעוץ מותנה בשיחה עם עובד סוציאלי. ארגונים הפועלים נגד אלימות מינית פנו למשרד וטענו שהדרישה מנוגדת לחוק ויוצרת הליך מסורבל ש"עשוי להעצים את הטראומה"

בווידאו: הפגנות נגד רצח נשים ברחבי הארץ/צילום: יואב איתיאל

משרד הבריאות מתנה ייעוץ טלפוני רפואי לנפגעות תקיפה מינית בשיחה עם עובד סוציאלי - כך עלה בדיון שנערך בנושא בשבוע שעבר בהשתתפות נציגים של משרדי ממשלה שונים. בלובי למלחמה באלימות מינית ובאגודה לזכויות האזרח פנו למשרד בבקשה לבטל את הדרישה הזו. לטענתם היא "סותרת את חוק זכויות החולה ופוגעת בזכותן של הנפגעות".

בעקבות משבר הקורונה הודיע המשרד כי נפגעות ונפגעי תקיפה מינית יוכלו במקרים חריגים לקבל ייעוץ רפואי ראשוני בטלפון מהצוות בחדרים האקוטיים, ולא יחויבו להגיע פיזית לצורך טיפול. אך לאחרונה התברר כי על מנת לשוחח עם רופא במרכז האקוטי, יהיה על הנפגעת לשוחח לפני כן עם עובדת סוציאלית.

"בשעות הערב והלילה השיחה הראשונית מגיעה בדרך כלל למיון לאח/ות שיעביר את הפנייה לעובדת הסוציאלית הכוננית של המרכז. לא תתאפשר שיחה רק עם רופא", נכתב במצגת של משרד הבריאות שהוצגה בשולחן עגול בנושא. עוד צוין כי השיחה עם העובד הסוציאלי "חשובה מאוד מבחינתנו לשם ההערכה המקצועית ועל מנת להתייחס למכלול הבעיה ולא רק לחלק של הטיפול התרופתי. אין כאן מטרה לזלזל בנפגעות או לפגוע בהן - ההפך הוא הנכון".

עו"סיות במחלקות קורונה בבתי החולים- ענת הרץ עובדת סוציאלית בית חולים הדסה עין כרם. רוני כנפו
על מנת לשוחח עם רופא יהיה על הנפגעת לשוחח עם עובדת סוציאלית. עו"סיות במחלקת קורונה/רוני כנפו

בפנייה ששלחו הארגונים באמצעות עו"ד טל חסין לד"ר ורד עזרא, ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות, אמרו כי "נשים שנאנסו חשופות להדבקה במחלות שונות, חלקן קשות, לרבות איידס ומחלות זיהומיות נוספות, שהטיפול המונע בהן צריך להתבצע בחלון זמן קצר ביותר לאחר התקיפה. כך גם נטילת תרופות למניעת הריון".

"התניית קבלת מרשמים בשיחה מוקדמת עם עובדת סוציאלית, שרק לאחריה תזכה הקורבן לשיחה עם רופא, עשויה להאריך מאוד את פרק הזמן לקבלת המרשמים החיוניים", הוסיפו בפנייתם. "יתרה מכך, על פי המדיניות החדשה שהוצגה בפגישה - אם המותקפת אינה מעוניינת בשיחה כזאת היא כלל לא תקבל מרשמים. זוהי תוצאה אבסורדית ולא סבירה".

כמו כן, מסבירים בארגונים כי הדבר מנוגד לחוק זכויות החולה, לפיו במקרה חירום יש להעניק לאדם טיפול רפואי דחוף ללא התניה. בפנייה הודגשה החשיבות של טיפול נפשי וליווי של עובדת סוציאלית. "עם זאת, דומה כי כפיית שיחה כזו על נשים (וגברים) שזה עתה הותקפו מינית, וחסימת דרכן לטיפול רפואי עד שזו תתבצע, עשויה להעצים אצלן את הטראומה".

עוד בוואלה!

12 שנים בלבד: הפרקליטות מערערת על העונש לגבר שאנס שלוש בנות משפחתו

לכתבה המלאה
הפגנה נגד אלימות נשים בכיכר רבין, תל אביב 23 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
"אין נפגעת שיכולה לעמוד בזה". הפגנה נגד אלימות כלפי נשים/ראובן קסטרו

יעל שרר, מייסדת הלובי למלחמה באלימות מינית, מוסיפה כי בפועל השירות לא ישים כמעט עבור הנפגעות והנפגעים בשל הניסיון לחסוך בעלויות. "משרד הבריאות פרסם מספר, אבל זה מספר של חדר מיון. כשמתקשרים לשם, צריך להסביר למישהי שנאנסה, שהאדם שעל הקו הוא מזכירה או אפילו חברה חיצונית שעונה לטלפון, ויעביר אותה לשירות הסוציאלי. בשירות יושבת כוננית שגם לא עובדת בחדר האקוטי, והיא תפנה לאותה לעובדת סוציאלית שתקבע אם תדבר עם הרופא. האם מישהי שעכשיו נאנסה וצריכה טיפול יכולה להתקשר לארבע שלוחות שונות, האם זה ישים?", היא אומרת. "לא פחות מארבעה אנשים זרים צריך להגיד להם 'אני נאנסתי', ולהסביר להם מה היה. ארבעה אנשים שונים, אין נפגעת שיכולה לעמוד בזה".

אמנם במשרד הבריאות מסבירים כי גם בחדר האקוטי ישנו עובד סוציאלי שמלווה את הטיפול, אך שרר אומרת כי הדבר שונה בשיחת טלפון. "הניסיון לשכפל את מה שקורה בחדר האקוטי - לא עובד. אלא אם רוצים להגיד שתהיה שיחת ועידה ועובדת סוציאלית תהיה נוכחת".

משרד הבריאות: "המענה נותן מקום מרכזי להתייחסות לטראומה"

ממשרד הבריאות נמסר כי "אירוע של פגיעה מינית הינו אירוע טראומתי וקשה ובעל השלכות נפשיות ופיזיות. התפיסה המקצועית עליה נבנה הטיפול בנפגעי תקיפה מינית בבית החולים הינה מתן מענה מקצועי שנותן מקום מרכזי להתייחסות לטראומה הנפשית. גם במענה מרחוק, כפי שקורה במרכז האקוטי, הנפגע/ת פוגש/ת בשלב ראשון עובדת הסוציאלית בעלת ניסיון בטיפול בנושא, שמלווה את כל הטיפול, עורכת אבחון פסיכוסוציאלי והערכת צרכים ראשונית, ומעבירה את הטיפול לאנשי המקצוע המתאימים כולל רופא. מודל העבודה, גם במענה מרחוק, מתבסס על החשיבות שאנו רואים בהתייחסות ראשונית לטראומה הנפשית".

עוד נמסר כי "בעקבות הקורונה, לנוכח הקושי להגיע לשירותי בריאות איפשר משרד הבריאות בהנחיות שלו מחודש אפריל, מענה טלפוני לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית במקרים חריגים שהמטופלים אינם מסוגלים להגיע לבית חולים ועל פי שיקול דעת של הצוות המקצועי בבית החולים. חשוב להבין כי חלק מהטיפול התרופתי במצב זה יכול להיות בעל השלכות על הבריאות ולכן חשוב שהטיפול התרופתי יינתן לאחר מפגש עם הרופא, תוך התייחסות למידע רפואי רלוונטי למטופלת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully