וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדי להשלים את פערי הקורונה, צה"ל משנה את המיונים בלשכת הגיוס

25.10.2020 / 6:45

משבר הקורונה הביא לצמצום ואף לעצירה של זימונים לצו הראשון, ויצר שיבושים בהליכי המיון, שעשויים לעכב משמעותית את הגיוסים. באכ"א נוקטים צעדים לקיצור יום ההתייצבות, בהם שינוי מבחן הדפ"ר, מילוי שאלונים רפואיים מהבית ואפליקציה שתתזמן את הגעת המלש"בים ללשכה

בווידאו: מח"ט הנח"ל על גיוס טירונים תחת מגבלות הקורונה/צילום: דובר צה"ל, עריכה: אביחי ברוך

אגף כוח אדם (אכ"א) בצה"ל מבצע בימים אלו שינויים בהליכי המיון של בני נוער המיועדים לשירות ביטחון (מלש"בים), במטרה לקצר את משך התהליך. זאת, בין היתר, כדי להשלים פערים שנוצרו בהליכי הגיוס בעקבות הגל הראשון של הקורונה והנחיות התו הסגול, המגבילות את כמות האנשים שניתן לקלוט פיזית בלשכות הגיוס. השינוי המרכזי שמסתמן הוא קיצור משך השהות בלשכת הגיוס במסגרת הצו הראשון - מחמש לשבע שעות, כשחלק משלבי איסוף הנתונים והמיון יתבצעו מרחוק דרך האינטרנט. בנוסף לכך, שאלון הדפ"ר יצומצם ושיטת הציון תשתנה.

לשכות הגיוס של צה"ל היו סגורות בין החודשים מרץ-מאי בשל הסגר הראשון והשבתת התחבורה הציבורית. בתקופה זו לא ניתן היה לקיים את הצו הראשון. בבדיקה שבוצעה ביוני על ידי אגף כוח האדם, בפיקודו של אלוף מוטי אלמוז, עלה כי ההשלכות היו קיצוניות ונוצר פער של יותר מ-15 אלף מלש"בים שלא עברו את תהליך הצו הראשון.

הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי ביקר ביום הגיוס לחיל השריון בשרשרת החיול בבסיס "תל השומר". הרמטכ"ל סייר יחד עם ראש אגף כוח האדם, אלוף מוטי אלמוז, ראש חטיבת התכנון ומנהל כוח האדם, תת-אלוף אמיר ודמני, קצין שריון ראשי, תת-אלוף אוהד נג׳מה, מפקד יחידת ״מיטב״, אלוף-משנה נמרוד ארזואן ומפקדים נוספים, ברחבת המתגייסים ובשרשרת החיול. 10 באוגוסט 2020. דובר צה"ל
הרמטכ"ל, ראש אכ"א ומפקדים נוספים מבקרים בלשכת הגיוס "תל השומר". באוגוסט/דובר צה"ל

לשכות הגיוס חזרו לפעילות במאי, אך הצליחו לקלוט רק כמחצית מהיקף בני הנוער בהשוואה לתקופה שקדמה לקורונה. הנחיות משרד הבריאות וחיל הרפואה, הכוללות שמירת מרחק, היגיינה וריחוק חברתי - הגבילו מאוד את המשימות.

"לשכת הגיוס בתל השומר היתה קולטת לפני הקורונה 250 בני נוער ביממה לצו ראשון ותוך כדי הקורונה 120 בממוצע כדי לשמור על ההנחיות", הסביר קצין בכיר באכ"א. "למשל שנתון 2003, הם היו שנה שעברה בכיתה י"א ועכשיו הם בכיתה י"ב. היינו צריכים לסיים את הצו הראשון כבר בחודש ספטמבר האחרון ועדיין לא סיימנו". לדברי הקצין, "אנחנו נדרשים להשלים ולהאיץ את הקצב".

הצו הראשון מורכב מארבע תחנות מרכזיות: תחנת אימות נתונים שאוספת את הנתונים על אודות המלש"ב, ריאיון אישי שבסופו מקבל המלש"ב צד"כ (ציון דרך כללי), מבחני אינטליגנציה ובדיקה רפואית. השהות בלשכת הגיוס בצו הראשון היא כשבע שעות - להוציא בני נוער שחוזרים להשלמת נתונים.

עוד בוואלה!

בשל הירידה בתחלואה: הרמטכ"ל כוכבי ביטל את עוצר היציאות בצה"ל

לכתבה המלאה
מחסומים בבצלאל, ירושלים, 12 באפריל 2020. רוני כנפו
ההנחיות הגבילו מאוד את המשימות. חייל ושוטר בי-ם, במהלך הסגר הראשון, אפריל/רוני כנפו

כעת, כדי לצמצם את לוחות הזמנים של יום הצו ראשון, הוחלט להעביר את מילוי שאלון אימות הנתונים לרשת האינטרנט - על ידי המלש"ב בבית. צעד זה חוסך כשעה וחצי בלשכת הגיוס.

בנוסף, הוחלט לערוך את מבחן העברית - שכבר מתקיים כיום בטלפון - באינטרנט, עם אפליקציה שדרכה יקבל המלש"ב מסרון עם מועד ושעה לקיום מפגש עם לשכת הגיוס. צעד זה צפוי לצאת לפועל כבר בסוף החודש

כמו כן, המלש"ב ימלא את השאלון הרפואי מהבית דרך האינטרנט, וכך גם יעביר חוות דעת רפואיות החתומות על ידי רופאים. צוות מיוחד שהוקם ב"מיטב" (בסיס הקליטה והמיון בתל השומר) יבצע מעקב אחר הרישום ויוודא שכלל הטפסים נמצאים ברשת לפני הגעתו ללשכת הגיוס, זאת כדי למנוע בירוקרטיה וחזרה למפגש נוסף עם הרופא.

לפי הערכות, העלאת הטפסים לרשת חוסכת הגעה חוזרת של כ-30% מהמלש"בים ללשכת הגיוס. אם לא יועלו כל הטפסים - קיום הצו הראשון יידחה למועד קרוב אחר. כך למעשה, צפוי להתקצר משך השהות בלשכת הגיוס בכשעתיים בממוצע - מחמש שעות לכשבע שעות. "את הריאיון האישי ובדיקת הרופא תמיד נעשה בצורה פיזית בלשכת גיוס ולא בזום. יש לכך משמעות גדולה וחשובה", הסביר הבכיר מאכ"א.

מחסומים בערב חג שני של פסח, צומת הכפר הירוק רמת השרון תל אביב 14 באפריל 2020. ראובן קסטרו
יצר עיכובים של יותר מ-15 אלף מלש"בים. הסגר הראשון, באפריל/ראובן קסטרו

עוד אמר הגורם באכ"א, כי "מה שלא מאפשר לי לרדת מכחמש וחצי שעות לביקור בלשכת הגיוס בצו הראשון לארבע שעות הוא מבחן הדפ"ר (דירוג פסיכוטכני). הם מאוד ארוכים. ממוצע הזמן הוא שעתיים וחצי". לדבריו, "כדי לקצר את התהליך, יצאו למכרז מציאות רבודה אחרי ניסוי. מקווה שזה יבשיל עד מרץ 2021. כשזה יקרה נרד לארבע שעות".

"בינתיים", הוסיף הבכיר, "אנחנו בניסוי לעשות מבחני דפ"ר מותאמים. המבחן מתחיל מהרמה הנמוכה ועד הגבוהה. במבחן המותאם יהיו 20 שאלות ולא 40 - מקצר את המבחן כמעט בחצי". הוא הסביר כי "המבחן מפותח בייעוץ דוקטורים של צה"ל, אנשי מדעי ההתנהגות ואנשי מחשוב".

באכ"א אמרו כי בצבא עדיין מצמצים פערים מהסגר הראשון בהיקף בני הנוער שלא סיימו צו ראשון. בקרוב, יזומנו בני שנתון 2004 לצו ראשון. גורמים באכ"א הזהירו כי אם יוטל סגר נוסף במהלך החורף והממשלה תגביל את התחבורה הציבורית - הם ייאלצו שוב לסגור את השלב הפיזי בצו הראשון, הנערך בלשכות הגיוס, ולהמשיך רק במסלול הדיגיטלי. עקב כך - יגדלו הפערים, שגוררים פערים גם בתאריכי הגיוס.

הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי ביקר ביום הגיוס לחיל השריון בשרשרת החיול בבסיס "תל השומר". 10 באוגוסט 2020. דובר צה"ל
אם יוטל סגר נוסף, ייאלצו לסגור שוב את השלב הפיזי. הרמטכ"ל משוחח עם מתגייסים, באוגוסט/דובר צה"ל

בתוך כך, כדי להיערך לשינוי הדיגיטלי שעובר "מיטב", ולענות לשאלות המלש"בים נוכח הקורונה, הוחלט לצמצם את מוקד הקורונה של מיטב מ-120 נציגות שירות שהיו עונות לכ-8,000 בני נוער ביממה - ל-42 נציגות, בהתאם למגבלות משרד הבריאות.

גם זמני הפעילות של המוקד צומצמו לשעות 14:00-08:00. אולם, הפעילות הועברה לרשת - בדגש על הפייסבוק. "לפני שנה ענו בפייסבוק ל-220 פניות ביום וכיום עונים ל-2,500 פניות ביום. רק בפייסבוק. בינואר היו לנו שתי נציגות שירות בפייסבוק. כיום יש 36", אמר הגורם באכ"א. "בשנת 2019 התקבלו 35 אלף פניות בפייסבוק ואת הנוכחית נסיים עם 170 אלף פניות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully