וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמטכ"ל קבע תרגיל גדול למרות הקורונה, חיילי המילואים ייעדרו: "מי רוצה להידבק?"

19.10.2020 / 20:28

חרף אזהרות גורמי רפואה וקצינים בכירים, הכריע כוכבי לקיים את התרגיל המטכ"לי בהיקף של פחות משליש מהתכנית המקורית, בנימוק שלא נעשה אחד כזה מאז שנכנס לתפקידו ותוך הקפדה על ההנחיות. אולם, חיילים וקצינים ביקשו שלא להתייצב לאימון מחשש להידבקות ומסיבות כלכליות

בווידאו: אימוני צה"ל בצל הקורונה/צילום: אמיר בוחבוט

הרמטכ"ל אביב כוכבי החליט ברגע האחרון לקיים תרגיל מטכ"לי רחב היקף בהשתתפות המפקדות השונות. זאת, חרף אזהרות מצד גורמי רפואה בצה"ל וקצינים בכירים החוששים מגל הדבקות קורונה בקרב המשתתפים. האופן שבו התקבלה ההחלטה לקיים התרגיל בזמן המגיפה יצר מתחים בין המטכ"ל לדרג הפיקודי, וקציני וחיילי מילואים הודיעו כי ייעדרו מהאימון.

הרמטכ"ל כוכבי קיים שלוש הערכות מצב שונות לקראת התרגיל המתוכנן להתקיים בקרוב, ובהן דן בהשלכות התרגיל וההיערכות אליו. במהלך הדיונים קראו קצינים בכירים בצבא, בהם אלופים במטכ"ל, לביטול האימון בו ישתתפו אלפים, נוכח המשבר והתחלואה בצה"ל. אחד הקצינים אמר בדיונים כי "אנחנו שומעים כבר תקופה בעיקר מחיילי המילואים קריאות לבטל את התרגיל". זאת, לדבריו, בגלל "בעיות כלכליות וגם חשש מהידבקות".

בשיחה שערך כוכבי עם חיילי מילואים לקראת התרגיל, הוא אמר כי האימון יתקיים גם במחיר של אלף נדבקים. קציני מילואים בכירים מתחו ביקורת על דבריו של הרמטכ"ל וטענו כי היה עדיף שהיה מתנסח אחרת. ואמנם, זמן מה לאחר מכן מפקדים ביחידות המשתתפות בתרגיל החלו לקבל הודעות ובקשות מחיילי מילואים להימנע ממימוש צו הגיוס מסיבות שונות.

אימונים בצל קורונה והכנות לשנה הקרובה של אביב כוכבי בצה"ל. דובר צה"ל
"יש לא מעט קצינים וחיילים שפשוט לא יגיעו". חיילים באימון בזמן הקורונה/דובר צה"ל

גורם צבאי באוגדה 162, אוגדה משוריינת סדירה הכפופה לפיקוד הדרום שאמורה להשתתף בתרגיל, הסביר בשיחה עם וואלה! NEWS את חששם של חיילי המילואים להגיע לאותו אימון, ותיאר חוסר בהירות בהתנהלות צה"ל.

"בתרגיל בסדר גודל כזה ברור שיהיו הידבקויות. מי רוצה להידבק ואחר כך להיות בבידוד? חלק מהמילואימניקים הם אנשים נשואים עם ילדים. גם לא ברור לנו מה קורה כשמילואימניק נדבק. הוא נשלח הביתה לבידוד? צה"ל דואג לו? איך? הוא מקבל ימי מילואים עד שהוא מחלים? אני יודע שיש קצינים שביקשו התחייבות לימי מילואים לכל התקופה אם יאלצו להיכנס לבידוד", אמר.

עוד בוואלה!

בעקבות הביקורת: צה"ל ישנה את נהלי בידוד החיילים בבסיסים

לכתבה המלאה

קצין מילואים המשרת כקצין מטה במפקדה, אמר כי "יש לא מעט קצינים וחיילים שפשוט לא יגיעו. חלק הודיע בעל-פה וחלקם בהודעות SMS".

לדבריו, "מפקדי חטיבות ומפקדי יחידות ביקשו מהפקודים להפעיל לחץ על מי שקיבל צווי גיוס להגיע. מה מצפים שחייל מילואים יגיד למקום העבודה או בתא המשפחתי (אם יידבק - א"ב). לא באמת ברור מה קורה, ומה צה"ל עושה כדי למנוע הדבקות".

קצין נוסף במילואים שאמור להשתתף בתרגיל, אף אמר כי החלטת הרמטכ"ל תתרום לאורך זמן להעלאת התחלואה. "כולם חוששים מאחוזי התייצבות נמוכים. עיקר החיילים שיעשו בעיות קשורים לאוגדה 162 ואני מצדיק אותם".

ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, באוגדת עזה ושיח עם לוחמי "כפיר" ושריון, 22 בינואר 2020. דובר צה"ל
"האימון יתקיים גם במחיר של 1,000 נדבקים". כוכבי בשיח עם לוחמים, ינואר/דובר צה"ל

לוואלה! NEWS נודע כי הרמטכ"ל, בשיחות סגורות, נימק את החלטתו לערוך את התרגיל בכך שכבר יותר משנה לא התקיים תרגיל של המפקדה הראשית בצה"ל שכולל את מוצב הפיקוד העליון והזרועות השונות, כמו גם פיקוד הדרום, פיקוד הצפון וחטיבת המבצעים במטכ"ל. לכן, החליט כוכבי כי התרגיל אכן יתקיים, אך ייערך בהשתתפות מצומצמת יותר ממה שתוכנן, תחת ניהול מבוקר ואכיפה מוקפדת של נהלי הקורונה בצה"ל.

במסגרת הניסיון לצמצם כמה שיותר את האפשרות להידבק, כוכבי הסביר כי התרגיל, שכולל גם את תרגול אוגדה 162 בפיקודו של תא"ל סער צור, ייערך תחת קיצוץ משמעותי ויכלול לבסוף פחות משליש ממסדר הכוחות המקורי שאמור היה להשתתף בו, כדי לשמור על תנאי החציצה והבידוד בין הכוחות. עוד החליט הרמטכ"ל לקצר את התרגיל בכמה ימים.

באחת מאותן הערכות מצב כוכבי ציין כי מאז שנכנס לתפקידו, צה"ל קידם שינויים מהותיים, שלא תורגלו לקראת תרחיש של מלחמה. בין אותם שינויים נכללים הטמעת "מעגל האש" - המערכת הדיגיטלית שמטרתה לשפר את הממשקים בין מפקדות והגורמים הלוחמים בשטח, ולצידה שינויים טכנולוגיים נוספים ותהליכים מבצעיים.

"צה"ל חייב לשמור את מוכנותו למלחמה"

בתוך כך, השבוע יקיים כוכבי דיון נוסף בשאלה האם כדאי לבטל את התעסוקה המבצעית לגדודי מילואים בחודש הבא ובדצמבר, ברקע התחלואה בחברה הכללית וביחידות צה"ל.

דובר צה"ל מסר כי הצבא "חייב לשמור ולשפר את מוכנותו למלחמה, גם במחיר ניהול סיכונים בעידן הקורונה. אין לצה"ל פריבילגיה שלא להיות מוכן כל העת. לתרגיל הותאמו נהלים בריאותיים מיוחדים והרמטכ"ל הדגיש שיש לקיימו תוך הקפדה מלאה על הנהלים לשמירה על בריאות המשתתפים".

בתגובה לאמירה של הרמטכ"ל כי התרגיל יתקיים גם במחיר של 1,000 נדבקים, מסרו בדובר צה"ל כי "הדברים שנאמרו נועדו להדגיש את חשיבותו של התרגיל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully